אחד השוטרים שניטרלו את המחבל: "פרקנו מהניידת וחתרנו למגע"

רס"ר ג' שיחזר ארת המרדף אחר המחבל בשכונת נווה יעקב שבצפון הבירה. במקביל, 42 חשודים מסביבתו של המחבל נעצרו לחקירה והקשר שלהם אל חיירי נבדק. המפכ"ל העלה את רמת הכוננות לגבוהה ביותר

זמן צפייה: 00:33

רס"ר ג', שוטר סיור בתחנת שפט של מחוז ירושלים, אחד השוטרים שנטרל את המחבל עלקם חיירי שביצע אמש את הפיגוע בירושלים, שיחזר את האירוע בסרטון שפורסם הבוקר (שבת) על ידי המשטרה: "טיפלנו בהפרת סדר בבית חנינא. תוך כדי הטיפול בהפרת הסדר, התקבל דיווח על פיגוע בנווה יעקב. מיד שהתקבל הדיווח צמצמנו למקום כל הכוחות".

"כשהתקרבנו לאזור הפיגוע, הבחנו ברכב של המפגע נמלט מהמקום", הוסיף רס"ר ג', "פתחנו במרדף אחרי המחבל, השבנו באש לכיוונו והרכב נעצר. המחבל ירד ממנו והחל לירות לכיווננו. בשלב הזה פרקנו מהניידת, חתרנו למגע והבאנו לנטרולו, ובכך מנענו הרג נוסף של חפים מפשע".

במסגרת חקירת הפיגוע הרצחני, המשטרה עצרה הלילה 42 חשודים לחקירה מביתו, מסביבתו ומבני משפחתו של המחבל. מרבית העצורים נעצרו הלילה בא-טור, והקשר שלהם לחיירי ייבחן ביסודיות את הקשר כמו גם את מידת ידיעתם או מעורבותם באירוע.

במקביל, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר, והחל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 של המשטרה על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת.

מעצר הקרובים של המחבל עלקם חיירי
מעצר הקרובים של המחבל עלקם חיירי | צילום: דוברות המשטרה

מעצר הקרובים של המחבל עלקם חיירי
מעצר הקרובים של המחבל עלקם חיירי | צילום: דוברות המשטרה

הרמטכ"ל הרצי הלוי הנחה הלילה על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון בעומק ובתפר, ועל היערכות לתרחישי הסלמה במרחב, זאת לאחר הערכת מצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. אמש הגיע נתניהו לזירת הפיגוע ולאחר מכן נתן הצהרה לתקשורת במטה הארצי של המשטרה: "אנחנו אחרי פיגוע קשה מהקשים שידענו. כינסתי הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון, קיבלנו כמה החלטות. בצאת השבת יכונס הקבינט. קורא לאנשים לא לקחת חוק לידיים".

המחבל, עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים
המחבל, עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים

המחבל, בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני, יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

כוחות הביטחון עדיין חוקרים את עברו של המחבל, ונבדק האם ועד כמה הכיר את זירת הפיגוע לפני. חיירי הצליח לפרוק שתי מחסניות לעבר המתפללים בפגיעות מדויקות, וגם לאחר הגעת השוטרים ניהל עימם קרב יריות שבו הספיק עוד להחליף מחסנית טרם חוסל.

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שבעה בני אדם נרצחו בפיגוע, חמישה מהם מתו במקום - בהם ארבעה גברים, שניים מהם בשנות ה-50 וה-60 לחייהם ושניים נוספים בשנות ה-20 לחייהם, וכן נהרגה אישה כבת 60. חמישה פצועים נוספים פונו על ידי מד"א לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק, בהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים. הפצועים הנוספים הם נער בן 15 שנמצא במצב בינוני עד קשה, צעיר בן 24 במצב קשה ואישה כבת 60 במצב בינוני.

אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים
אליהו ונטלי מזרחי שנרצחו בפיגוע בירושלים | צילום: באדיבות המשפחה

הבוקר הותרו לפרסום שמותיהם של שניים מהנרצחים - אליהו מזרחי בן ה-48 ונטלי מזרחי בת ה-45, אשר נישאו לפני שנתיים והתגוררו בסמוך לבית הכנסת בנווה יעקב. אמש, במהלך ארוחת לילה השבת, שמעו בני הזוג את היריות מבעד לחלונם וירדו לסייע לנפגעים. נטלי ביקשה תחילה מבעלה שלא יירד, אך לאחר שבעלה ירד בכל זאת היא הצטרפה אליו - ואז שניהם נורו על ידי המחבל מטווח קצר.