7 נרצחו בפיגוע הירי מחוץ לבית כנסת בירושלים - בצה"ל נערכים להסלמה

מצבם של שניים מהפצועים התייצב לאחר שעברו הלילה ניתוחים בבית החולים. הרמטכ"ל הורה על תגבור כוחות באיו"ש ובקו התפר, המפכ"ל הנחה על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר. הנשיא ביידן שוחח עם נתניהו והציע סיוע לישראל

זמן צפייה: 05:25

שבעה בני אדם נרצחו אמש (שישי) בפיגוע ירי מחוץ לבית כנסת בירושלים, כאשר מחבל ממזרח העיר הגיע לשכונת נווה יעקב שבצפון הבירה, ופתח בירי לעבר עוברי אורח בסמוך לבית הכנסת "עטרת יעקב". שלושה נוספים נפצעו בינוני עד קשה, בהם נער בן 15 וצעיר בן 25 שעברו ניתוחים וכעת מצבם התייצב, אך מצבו של בן ה-25 מוסיף להיות קשה. פצועה נוספת כבת 60 מאושפזת במצב בינוני.

לאחר הערכת המצב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון בעומק ובתפר, ועל היערכות לתרחישי הסלמה במרחב. המפכ"ל קובי שבתאי הנחה על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר, והחל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות.

במסגרת חקירת הפיגוע, במהלך הלילה ולפנות בוקר עצרו שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב 42 חשודים - חלקם ממשפחתו, מקרוביו וסביבתו של המחבל. מרבית העצורים נעצרו הלילה בא-טור ע"י כוחות משטרה בבית המחבל שביצע את הפיגוע.

חקירת הפיגוע מנוהלת ע"י היחידה המרכזית של מחוז ירושלים ושב"כ, ובמסגרת החקירה תבדוק המשטרה ביסודיות את הקשר בין כל אחד מהחשודים שנעצרו לבין המחבל שביצע את הפיגוע, וכן את מידת ידיעתם או מעורבותם.

המחבל, עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים
המחבל, עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים

המחבל הוא עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני. הוא יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

כוחות הביטחון עדיין חוקרים את עברו של המחבל, ונבדק האם ועד כמה הכיר את זירת הפיגוע לפני. חיירי הצליח לפרוק שתי מחסניות לעבר המתפללים בפגיעות מדויקות, וגם לאחר הגעת השוטרים ניהל עימם קרב יריות שבו הספיק עוד להחליף מחסנית טרם חוסל.

מחקירה ראשונית של זהותו עולה כי הוא ביצע את הפיגוע לבדו. במסגרת חקירת הפיגוע של ימ"ר ירושלים יחד עם שב"כ, הוריו של המחבל נעצרו לחקירה. דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר אמש לאחר הפיגוע: "הפיגוע בירושלים הוא תגובה טבעית על הפשע של ישראל בג'נין".

נתניהו בהצהרה לאחר הפיגוע בירושלים
נתניהו בהצהרה לאחר הפיגוע בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם נתניהו על מתקפת הטרור והציע לסייע לממשלה ולישראלים בימים הקרובים. אמש הגיע נתניהו לזירת הפיגוע ולאחר מכן נתן הצהרה לתקשורת במטה הארצי של המשטרה: "אנחנו אחרי פיגוע קשה מהקשים שידענו. כינסתי הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון, קיבלנו כמה החלטות. בצאת השבת יכונס הקבינט. קורא לאנשים לא לקחת חוק לידיים".

הרמטכל הרצי הלוי והמפכ''ל קובי שבתאי לאחר הערכת המצב בעקבות הפיגוע
הרמטכל הרצי הלוי והמפכ''ל קובי שבתאי לאחר הערכת המצב בעקבות הפיגוע | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מותם של חמישה מהנפגעים נקבע אמש בזירת הפיגוע - בהם ארבעה גברים, שניים מהם בשנות ה-50 וה-60 לחייהם ושניים נוספים בשנות ה-20 לחייהם, וכן נהרגה אישה כבת 60. חמישה פצועים נוספים פונו על ידי מד"א לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק, בהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים.

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

המפכ"ל שבתאי אמר אמש בזירת הפיגוע: "מדובר בפיגוע קשה ומורכב עם מספר רב נפגעים. אנחנו מקיימים כרגע סריקות באזור כדי לשלול את האפשרות שיש עוד מעורבים שמסתובבים חופשי. המחבל נוטרל על ידי שוטר ומנדב של משטרת ישראל, הם מנעו פיגוע גדול יותר. זה אחד הפיגועים הקשים שנתקלנו בו בשנים האחרונות".

לדבריו, "המחבל הגיע והתחיל לירות בכל מי שנקרא לדרכו. בשלב מסוים, הוא חזר לרכבו והתרחק 300 מטרים מהזירה. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הוסיף: "המפגע היה בזירה לבדו, נבדק אם היו סייענים. השוטרים נתקלו בו ליד בית חנינא ונטרלו אותו. אנו חוקרים להבין מה קרה".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90