נתניהו לאחר הפיגוע: "קורא לא לקחת את החוק לידיים"

ראש הממשלה נתן הצהרה במטה הארצי של המשטרה בירושלים בעקבות הפיגוע בו נרצחו 7 בני אדם בעיר ואמר כי זהו "פיגוע מהקשים שידענו בשנים האחרונות". רה"מ ערך הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון, ובסופה הנחה הרמטכ"ל על תגבור הכוחות ביהודה ושומרון

זמן צפייה: 06:57

שעות ספורות אחרי הפיגוע הקשה מחוץ לבית כנסת בירושלים שבו נרצחו 7 אנשים, ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן הערב (שישי) הצהרה מהמטה הארצי של המשטרה בירושלים, והתייחס לאירועים. "זהו פיגוע מהקשים שידענו בשנים האחרונות", אמר ראש הממשלה, "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם".

"ליבנו עם משפחות הנרצחים, אנחנו מייחלים להחלמתם המהירה של הפצועים", הוסיף נתניהו, "אני רוצה לשבח את השוטרים שבאו ופעלו במהירות, בגבורה ובתושייה ובצורה יוצאת מן הכלל. הם הגיעו תוך דקות, אך לצערנו גם דקות זה לפעמים מאוחר מידי".

"כינסתי עכשיו הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון, החלטנו על כמה פעולות מידיות", סיכם ראש הממשלה, "מחר בצאת השבת אכנס את הקבינט להמשך המענה שלנו. אני רוצה להדגיש שצריך לפעול כאן בנחישות ובקור רוח". לבסוף אמר נתניהו: "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם - לצורך זה יש לנו צבא, משטרה וכוחות ביטחון, והם פועלים ויפעלו לפי הנחיות הקבינט".

לאחר הערכת המצב בראשות ראש הממשלה נתניהו, הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות צה"ל באוגדת יהודה ושומרון בעומק ובתפר, ועל היערכות לתרחישי הסלמה במרחב.

Whatsapp Image 2023 01 27 At 2
ראש הממשלה נתניהו בזירת הפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

המחבל שרצח שבעה בני אדם הערב בפיגוע בשכונת נווה יעקב שבצפון ירושלים, הוא עלקם חיירי, צעיר בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני - אם כי יש לו רקע פלילי. לפי ההערכות במערכת הביטחון, חיירי הוא ככל הנראה תושב שועפאט או שכונת א-שייח'. הבדיקות נמשכות. מאוחר יותר הערב, כוחות הבטחון עצרו במזרח ירושלים את הוריו של חיירי לחקירה. יצוין כי המחבל אינו משתייך לארגון כזה או אחר.

בשעה 20:13 הערב יצא המחבל מרכב טויוטה בצבע לבן, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

שבעה אנשים נרצחו בפיגוע, כאשר חמישה מהם מתו במקום - בהם אישה כבת 60, שני גברים בשנות ה-50 וה-60 לחייהם ושני צעירים בשנות ה-20 לחייהם. חמישה פצועים נוספים פונו לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק, בהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים. הפצועים הנוספים הם נער בן 15 שנמצא במצב בינוני עד קשה, צעיר בן 24 במצב קשה ואישה כבת 60 במצב בינוני.

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, שהגיע לזירה, התייחס לאירוע: "מדובר בפיגוע קשה ומורכב עם מספר רב נפגעים. אנחנו מקיימים כרגע סריקות באזור כדי לשלול את האפשרות שיש עוד מעורבים שמסתובבים חופשי. המחבל נוטרל על ידי שוטר ומנדב של משטרת ישראל, הם מנעו פיגוע גדול יותר. זה אחד הפיגועים הקשים שנתקלנו בו בשנים האחרונות".

לדבריו, "המחבל הגיע והתחיל לירות בכל מי שנקרא לדרכו. בשלב מסוים, הוא חזר לרכבו והתרחק 300 מטרים מהזירה. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הוסיף: "המפגע היה בזירה לבדו, נבדק אם היו סייענים. השוטרים נתקלו בו ליד בית חנינא ונטרלו אותו. אנו חוקרים להבין מה קרה".