בן גביר זימן את מפקד מחוז י-ם ל"בירור"; המפכ"ל: מגבה את השוטרים

מהומות פרצו בהפגנה נגד המהפכה המשפטית מול מעון ראש הממשלה בירושלים. השר לביטחון לאומי בן גביר זימן את מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, ל"שיחת בירור" בעקבות "אובדן השליטה של המשטרה על האנרכיסטים". המפכ"ל: "מגבה את מפקד המחוז, מצר על כך שהבירור מתבצע בפומבי כשהכוחות בשטח"

זמן צפייה: 01:18

אחרי צעדת המחאה שכללה אלפי אנשי מילואים שחסמו את כביש 1 לכיוון ירושלים היום (חמישי) - הגיעו המפגינים למעון ראש הממשלה בבירה. במקום התפתחו עימותים בינם לבין אנשי ימין וגם עם שוטרים שניסו להשליט סדר, ושני אנשים נעצרו. מהמשטרה נמסר כי היא "פעלה לאפשר את חופש המחאה והביטוי למאות מפגינים שהגיעו לרחוב עזה בהתאם לחוק ולהוראות בית המשפט". אלא שזמן קצר לאחר מכן הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי זימן את מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, ל"שיחת בירור", בעקבות מה שהוא כינה  "אובדן שליטה של המשטרה בעיר הבירה לחבורת אנרכיסטים". המפכ"ל קובי שבתאי אמר: "מגבה את מחוז ירושלים, מפקדיו והעומד בראשו ניצב דורון תורג׳מן, על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר".

שבתאי הוסיף כי הוא "מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל". בסביבתו של השר בן גביר אמרו לחדשות 13: "נתנו להם להשתלט על ירושלים. הייתה החלטה של הסגל הבכיר במשטרה לא לאכוף את החוק. המפכ"ל גיבה את מפקד המחוז בשתיקה".  עוד אמרו בסביבת השר כי הוא "ממתין לבירור עם ניצב תורג'מן עוד הלילה". אחרי 23:00 יצא ניצב תורג'מן לשיחה עם בן גביר.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2309021036' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: עימותים בהפגנה בירושלים' poster='' kid='1_prs3f3yw' duration='']

בן גביר המשיך ואמר: "אירוע שבו הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1, ונחסמה תנועת הרכבת הקלה - כל אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים".

מפגינים ברחוב עזה בירושלים, באזור מעון ראש הממשלה
מפגינים ברחוב עזה בירושלים, באזור מעון ראש הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפקד מחוז ירושלים במשטרה לשעבר, ניצב בדימוס ח"כ מיקי לוי, הגיב על המהלך של השר בן גביר: "הזימון של מפקד מחוז ירושלים ללשכת השר בן גביר מצביע על חוסר הבנה מוחלט של תפקיד השר אל מול הדרג המבצעי והוא ניסיון בוטה ומכוער להכניס שיקולים פוליטיים בעבודת המשטרה. אין זה תפקידו של השר לתת הוראות מבצעיות לקצינים בשטח מתחת לפלאורוסצנט ולזמן קצינים בכירים לבירורים, משל היה מפכ"ל המשטרה. פעם אחר פעם שר הטיק-טוק ששולף אקדחים מוכיח שאין לו מושג ירוק בהפעלת כוח ובמשמעות של פיקוד מבצעי בשטח".

ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

4545xf

ב"דגלים השחורים" הגיבו גם כן על הודעת בן גביר: "מצפים מהמפכ"ל לסרב לדרישת בן גביר לזמן לשיחת נזיפה במפקד מחוז י-ם. מדובר בעבריין שהתבלבל וחושב שהוא אחראי על חופש ההפגנה. לשר אסור על פי חוק להתערב בעבודת המשטרה. ישראל היא דמוקרטיה ונשמור עליה ככזאת".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן | צילום: דוברות המשטרה

מהמשטרה נמסר כי "במהלך ההפגנה, חלק מהמפגינים הבעירו צמיג ואבוקות והתעמתו עם מפגינים אחרים שהיו במקום, כשהשוטרים חצצו בין הצדדים ומנעו חיכוך וגילויי אלימות. בהמשך המפגינים החלו בתהלוכה בלתי חוקית וחסימת צירים מכיוון כיכר פריז לכיוון מרכז העיר. בשלב מסוים המפגינים החלו להפר את הסדר במקום כשחסמו את הרכבת הקלה בעת נסיעתה ברחוב יפו. לצערנו, אותם מפרי סדר לא נשמעו להוראות השוטרים במקום, שפעלו להדיפתם ולהפסקת החסימות שבוצעו תוך הפרת הסדר ובניגוד לחוק. עד כה שניים נעצרו על-ידי השוטרים בחשד להפרת הסדר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302092045' autoplay='0' credit='' desc='עימותים ברחוב עזה בין מפגיני ימין, מתנגדי המהפכה המשטרית והמשטרה' poster='' kid='1_9y3uukii' duration='']

הצעדה יצאה אמש מלטרון, ועם סיומה מחר - קבוצות המחאה השונות יקיימו עצרת מול בית המשפט העליון בירושלים. בהגיעם היום למחלף חמד - המפגינים פרצו לכביש 1 וחסמו אותו.

רונן בן ציון, שהיה בדרכו לירושלים ונאלץ לעצור עם רכבו בעקבות החסימה אמר לחדשות 13: "מסכים עם כל מה שקורה כאן, נתעכב עד שנוכל לעבור. כל הכבוד לאנשים האלה. אני בעד ההפגנה, אני בעד לעשות כל מה שחוקי ודמוקרטי נגד מה שהם רוצים לעשות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302091607' autoplay='0' credit='תמונה - פלאש 90' desc='חסימות בכביש 1' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1675951579/uploads/2023/903424644.jpg' kid='1_4n4cpcag' duration='']

מחאת הורים ותלמידים
מחאת הורים ותלמידים בתל אביב, הבוקר | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מוקדם יותר היום בשעות הבוקר, הורים ותלמידים ברחבי הארץ הפגינו גם הם נגד המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו. בבית הספר השש שנתי בכפר הירוק הורים ותלמידים חסמו את רחוב משה סנה שנמצא מול הכניסה לביה"ס, ומנעו מרכבים להמשיך בדרכם על הכביש לכיוון תל אביב. כעבור זמן מה, הם התפנו מהכביש באופן עצמאי.

עוד היום, 40 משנים ליועץ המשפטי לממשלה ויועצים משפטיים במשרדי הממשלה לדורותיהם הפיצו מכתב מטעמם בו הביעו תמיכה ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והזהירו מפני "השלכותיה החמורות של הרפורמה המשפטית". "החתומים מתנגדים בכל תוקף ל'רפורמה' המשפטית שמשמעותה הרס היסודות הדמוקרטיים של המדינה: של מערכת המשפט ושל השירות המשפטי", נמסר.