הקרבות האחרונים: בליכוד חוששים מסחטנות, במרכז-שמאל עוד מתנגחים

כשהשותפים של נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר, כבר הגיעו למחצית מכוחו של הליכוד, הראשון ממשיך "להסתער" על בוחרים פוטנציאליים. בצד השני, גנץ מוסיף להתנגח בלפיד. בעוד שתוצאות הירי בתוך הנגמ"ש בגוש נתניהו פחות דרמטיות, בצד השני זוהי "קניבליזציה"

זמן צפייה: 01:49

השעות האחרונות של כל מערכת בחירות מאופיינות בין השאר גם במלחמות פנימיות בתוך הגושים. כשהשותפים של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו - בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ראשי מפלגת הציונות הדתית - כבר הגיעו למחצית מכוחו של הליכוד, נתניהו ממשיך "להסתער" על בוחרים פוטנציאליים גם היום (ראשון) ובכל הכוח, כשהמסר הוא: לקיחת מנדטים מהליכוד לבן גביר, זה לתת מנדטים לראש הממשלה המכהן יאיר לפיד.

נתניהו יודע שמה יכריע בינו ובין לפיד הוא גודל הגוש, ולכן הדאגה האמיתית שלו היא שיצטרך להתמודד עם סחטנות מוגזמת מצד שותפיו לקואליציה העתידית שיקים, אם יקים. לא חלפו כמה שעות ובן הגביר "החזיר" במהלך משלו והצהיר שהוא דורש חוק צרפתי רטרואקטיבי, שיבטל את משפט נתניהו - מסר שפוגע בנתניהו, שגם אם הוא רוצה בכך, במהלך קמפיין הבחירות שלו הוא הרבה להדגיש שהדבר לא יקרה.

בן גביר, סמוטריץ ונתניהו
נתניהו חושש שיצטרך להתמודד עם סחטנות מוגזמת מצד שותפיו לקואליציה העתידית שיקים | צילום: רויטרס, shutterstock

מאוחר יותר, במסיבת עיתונאים שכינס, בן גביר הצהיר שאם תקום ממשלת ימין, יבקש לכהן בה כשר לביטחון פנים. במקביל, בן גביר מאשים את יו"ר יהדות התורה משה גפני ב"פלירטוט" עם גנץ. גפני, שלא נותר חייב, השיב לדבריו של בן גביר וטען כי זהו ניסיון נוסף של בן גביר "לגנוב" מנדטים ממחנהו של גפני.

מי שנעלמה מדפי המסרים של הליכוד היא שרת הפנים איילת שקד. בינתיים היא לא פורשת, אבל סופגת אש: בשלושת הימים האחרונים, למעשה מאז יום שישי – היא לא מופיעה. בלכוד, ככל הנראה מתמקדים במסר אחר - בהמרצת מצביעים.

שרת הפנים איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בתדרוכים לח"כים מהליכוד, המסר הוא ששקד לא רלוונטית ועדיף שתפרוש, אבל סביר להניח שגם בליכוד מבינים: אם היא כבר מתמודדת, עדיף שלא תעבור את אחוז החסימה, כך שהיא מעלה את מספר הקולות הכשרים ואת אחוז החסימה. זאת, באופן שעשוי להקשות על מפלגה אחרת לעבור את אחוז החסימה. זה עדיין לא אומר שבליכוד ימשיכו בקו הזה, וייתכן שיהיו התבטאויות אחרות בימים הקרובים.

בצד השני, ראש מפלגת המחנה הממלכתי בני גנץ ממשיך להתנגח בלפיד, וטוען באמצעות מסריו שלפיד אינו מבין בביטחון, וכי "אין לו אומץ". אלו הם רק חלק ממסריו של שר הביטחון. המטרה היא: לגדול על חשבון לפיד, שמצידו ממשיך להקטין את גנץ כדי שלא תהיה לו לגיטימציה לדרוש את תפקיד ראש הממשלה.

יאיר לפיד ובני גנץ
יאיר לפיד ובני גנץ. ממשיכים להתנגח זה בזה | צילום: רויטרס

בדרך, לפיד "חוטף עקיצות" מיו"ר מרצ זהבה גלאון שחוששת שגם בוחריה הסתנוורו מסיסמאות המפלגה הגדולה, ויציבעו ליש עתיד ביום הבחירות. אותם בוחרי מרצ, נכללים גם ברשימת המאבק של ראשי מפלגת חד"ש-תע"ל, חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי, שפנו רשמית אתמול גם לקהל המצביעים היהודי.

תוצאות הירי בתוך הנגמ"ש בגוש נתניהו - פחות דרמטיות, אבל בצד השני זוהי "קניבליזציה" של ממש שיכולה להשאיר מפלגה אחת או יותר מחוץ למפה הפוליטית, לפחות בסבב הבחירות הנוכחי.