מתי מדברים עם ילדים על מיניות ועל מין?

מצד אחד המין נתפס כטאבו, אך מצד שני חשוף לעיני הכל. אז מתי זה הזמן הנכון לדבר עם הילדים על מין ומיניות?

מאת: שירלי קליין

הורים רבים מתלבטים בשאלה מתי הזמן הנכון לדבר עם הילדים על מיניות בכלל ועל מין בפרט. נושא זה טומן בחובו רגישות רבה הקשורה להיבטים תרבותיים וחברתיים, ובדרך כלל מציף שלל של רגשות, כמו מבוכה, בושה, חוסר אונים, מועקה, אשמה ותסכול. המין נמצא בעולמנו "חי ובועט", אך עדיין נחבא אל הכלים. הוא מקבל, בטעות רבה, את מקום הטאבו בהסכמה חברתית כללית, כאילו יש צורך לשים גבול בשיחות על מין, בעיקר כשהדבר נוגע לילדים.

למרות זאת, התקשורת והמדיה היום מוצפות בתכנים מיניים לרוב, כשהכל פתוח, חשוף ובהישג יד. תכנים אלו יכולים לבוא בצורה גלוייה, סמוייה ואף מרומזת, גם בתוכניות המשודרות בערוצים המתאימים לילדים או בשירים פופולריים ומקובלים, למשל: הורים רבים יופתעו מהשאלה - מה זה סקסי? מילה שה"עוללים הרכים" שמעו בשיר המתנגן בטלויזיה, ברדיו או במחשב, ושאינם מבינים את המשמעות של המילה, או מפרשים אותה בצורה לא נכונה.

נראה שיותר קל להעביר את המטלה לאנשי מקצוע

מבלבל, נכון?
ההורים חשים אי נוחות בנושא ולעיתים רבות נמנעים מלדבר עם ילדיהם על כך. נראה שיותר "קל" להעביר את "המטלה הקשה" לידיהם של אנשי מקצוע מומחים או לצוות החינוכי במערכת החינוך, שיתנו מענה ראוי כמו מידע על גבולות הגוף ופרטיות בגן הילדים, חינוך מיני ויחסים בין המינים בבית הספר. העיקר שלא יהיה את הצורך בהתמודדות מול שאלות מביכות שאין לדעת את התשובה עליהן.

צריך לדבר על מיניות מהגיל שבו הילד מפתח את הסקרנות שלו בעניין.
צריך לדבר על מיניות מהגיל שבו הילד מפתח את הסקרנות שלו בעניין. | צילום: shutterstock

גישה ביישנית זו מחזקת את הבלבול בין המידע אליו נחשפים הילדים באופן טבעי ובין הטאבו שעל "זה" לא מדברים או נדבר על "זה" כשתגדל. בנוסף, ההורים מאוד משתדלים לתת לילדים מענה ועזרה רבה בכל מעגלי החיים שלהם: במשפחה, בחברה ובמסגרת החינוכית, דבר העוזר בבניית ביטחון ומוגנות בעבורם, כדי שיגדלו להיות אנשים טובים התורמים לחברה. כך צריך להיות גם בנושא המיניות על מנת שהילד בבגרותו יצור מערכת יחסים תקינה ובריאה, וירגיש נוח וביטחון במיניות ובמין שלו.

מכיוון שהאדם הוא יצור מיני מינקות, ההורים אינם צריכים להיבהל משיחה ישירה על נושא המיניות והמין. יש צורך לדבר על כך בטבעיות, בהתאם לסיטואציה ובצורה התואמת את גילו של הילד. ילדים הם סקרנים וחוקרים מטבעם, גם בנושא המיניות והמין, לדוגמה: תינוק קטנטן שמגלה את איבר מינו לראשונה ומוצא עונג בנגיעה או ילדים צעירים, שמתחילים להבדיל בשוני בין בנים ובנות אובני הנוער המגלים את הזהותם ואת המשיכה המינית.

כאשר הורים נותנים מענה נכון לסקרנות זו, הם מחזקים את תחושת הערך של הילד ומעבירים לו מסר חשוב, שהוא ילד סקרן, ילד שמבין שהוא חלק מהעולם ובעולם יש הרבה מאוד דברים מסקרנים וגם יש את המין ואת המיניות, שהינם טבעיים, בריאים ונורמטיביים בחייו של הילד.

ניתן להבחין בין שלוש שכבות גיל משמעותיות: הגיל הרך, גיל בית הספר היסודי וגיל ההתבגרות.

ילדים בגיל הרך

ילדים בגיל זה אוהבים לערוך השוואות בינם ובין ילדים אחרים או להשוות את הדמיון או את השוני להוריהם, למשל: יש לי פות כמו אמא או יש לי פין כמו לאבא. יש לפתח את נושא המיניות, כאשר ההורים מזהים התעניינות וסקרנות רבה סביב אברי הגוף. בגיל זה יש להדגיש את ההבדלים בין אברי המין של בנים ואברי המין של בנות, וכן ניתן להתחיל ללמד על גבולות הגוף שלי וגבולות הגוף של האחר.

ילדים בבית ספר יסודי

חשוב להרחיב את הדעת לגבי גבולות הפרטיות וגבולות הגוף, לדוגמה: מותר לגעת באיבר המין שלי כאשר אני לבד בפרטיות, אבל אסור לי לגעת באיבר המין של האחר. מותר לחבק ולנשק, אך קודם לבקש רשות לכך. בנוסף, בגיל הזה הילדים חשופים בצורה משמעותית לתכני המדייה והאינטרנט, לכן יש חשוב לעקוב אחרי התכנים אליהם הילדים חשופים, ולמזער חשיפה לתכנים לא ראויים. ולשים דגש על קריאה והתבוננות בספר שמסביר לילדים על אברי המין ורבייה.

אין להסס לדבר עם המתבגרים על אוננות, יחסי מין ואמצעי מניעה.
אין להסס לדבר עם המתבגרים על אוננות, יחסי מין ואמצעי מניעה.

גיל ההתבגרות

בגיל ההתבגרות נבנית הזהות המינית של המתבגר, והנושאים שמענינים אותם קשורים בדרך כלל ברצון ליצירת קשר עם מתבגרים אחרים. הזהות המינית והקשר לאחר עוברים דרך ההתבוננות החיצונית של המתבגר על עצמו. ניתן וצריך לשוחח עם מתבגרים, כאשר מזהים את הצורך שלהם להתקרב לבני נוער אחרים. אין להסס לדבר איתם על נושאים הקשורים במגע גופני כמו נשיקה, חיבוק, אוננות, יחסי מין ואמצעי מניעה.

פתיחות בנושא מיניות מחזקת את תחושת הערך של הילד

צריך לדבר על מיניות מהגיל שבו הילד מפתח את הסקרנות שלו בעניין. ניתן להעזר בספרים, בסרטונים ואף בהכוונה של אנשי מקצוע, אך אין להמנע מלדבר על כך בהתאם לגילו של הילד. פתיחות בנושא המיניות והמין חשובה מאוד בעיקר, כדי למנוע הסקת מסקנות שגויות ופרושים לא נכונים על סיטואציות הקשורות במיניות או מין.

כאשר הורים נותנים מענה נכון לסקרנות זו, הם מחזקים את תחושת הערך של הילד ומעבירים לו מסר חשוב, שהוא ילד סקרן, ילד שמבין שהוא חלק מהעולם ובעולם יש הרבה מאוד דברים מסקרנים וגם יש את המין ואת המיניות, שהינם טבעיים, בריאים ונורמטיביים בחייו של הילד.

שירלי קליין היא מטפלת משפחתית זוגית מוסמכת ומטפלת מינית בקליניקה של מכון אדלר

עוד באסיפת הורים

צפו בתיעוד נדיר של תינוק שנולד בתוך שק מי השפיר [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-042' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6wa505xv' duration='1929']

עכשיו זה מדעי: הנה השיר שיגרום לתינוק לחייך [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-038' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n76rum3h' duration='1929']

אחת ולתמיד: מה באמת צריך לחגוג - יום האם או יום המשפחה? [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-039' autoplay='0' credit='' kid='1_y34tvnob' duration='1929']

אבא כאן בדיוק כמו שאמא כאן

6 כללים ללמד את ילדיכם לעזור במטלות הבית