6 כללים ללמד את ילדיכם לעזור במטלות הבית

אל תשלו את עצמכם, מטלות הבית זו עבודה לא מהנה, אבל עם הטיפים הבאים, תצליחו לשכנע את הילדים לעזור לכם. בונוס: הדפיסו טבלת מטלות מעוצבת

זמן צפייה: 01:07

יש הורים הטוענים שחלוקת מטלות הבית בין הילדים תמנע מהם את התקופה הנפלאה של "חוסר האחריות". אך פסיכולוגים טוענים, שברגע שניתנת לילד אפשרות לעזור לנו, ההורים, הוא מרגיש שותף מלא לתא המשפחתי, לומד איך להיות עצמאי ורוכש מיומנויות כיצד להתמודד עם אחריות בעתיד.

מטלות הבית מראות לילדים שמשפחה היא תא אורגני המתפקד יחדיו, בעזרה הדדית. אבל לגרום להם לעזור במטלות הבית, היא לפעמים מטלה בפני עצמה. אתם צועקים שיסדרו את החדר, הם עונים בצעקות שהם באמצע משחק בסמארטפון, אתם צועקים חזרה שזה לא מעניין אתכם, והם פשוט לא מגיבים. מוכר?

לגרום להם לעזור במטלות הבית היא לפעמים מטלה בפני עצמה
לגרום להם לעזור במטלות הבית היא לפעמים מטלה בפני עצמה

הסיבה שהם לא רוצים לעזור במטלות הבית די דומה לסיבה שאנחנו, המבוגרים, לא מעוניינים בהם: המטלות די משעממות ומעצבנות. בואו נודה, הצלחות הנקיות בסוף שטיפת הכלים הן לא סיפוק גדול מספיק. אבל זה לא אומר שהילדים צריכים לקבל פטור.

כשהילדים שלנו נלקחים מהפעילות המהנה שהם עושים, לטובת מטלות משעממות, הם לא חושבים על לסיים את המטלות מהר ויעיל כדי לפנות להם יותר זמן לפעילות המהנה. להיפך, הם מתבצרים בסירובם לעשות את המטלות. אנחנו כהורים צריכים ללמד אותם את תחושת האחריות שבאה עם הבגרות.

אז כדי לגרום לילדים לתפוס סחבה או מטאטא ולעזור בבית, אספנו עבורכם 6 כללים שכדאי לאמץ + טבלת מטלות להדפסה:

1. עצרו הכל
הורים צריכים ללמוד איך לעצור את הכל. אם הילד לא מבצע את המטלות שלו, אתם פשוט עוצרים את כל מה שהוא עושה, מבקשים ממנו לשבת ויושבים לידו. תשאלו אותו מה לדעתו קורה כאן, ומה מפריע לו לבצע את המטלות שהוטלו עליו. התעניינו במה הוא מתכנן אחרי שיסיים את המטלות, ונסו לעורר את המוטיבציה שלו על ידי כך. פנייה דרך הרגש והרצונות של הילד, יעילה הרבה יותר מאשר מתן הסבר נוסף על אחריות.

2. תזמנו את המטלות
תזמון הוא כלי יעיל וטוב לעודד ילדים לבצע פעילות מסויימת. אם תאמרו "צריך לשטוף את הכלים תוך 20 דקות, אחרת הולכים לישון מוקדם הערב". כעת יש תגמול על סירוב שיתוף הפעולה. היתרון בשיטה הזו היא שאתם לא מציקים להם יותר, רק מודדים זמן. למחרת אפשר להגיד "בואו לא נחזור על מה שקרה אמש, כי אתה זוכר שלא נהנית כשהלכת למיטה מוקדם יותר".

שיטה אחרת שגם יעילה היא לתזמן את הפעילות עצמה ולהפוך אותה לסוג של משימה כמו בהישרדות או המירוץ למיליון. "בוא נראה אם תצליח לסיים את הכלים ב-15 דקות. אבל זכור, עליך לשטוף אותם כראוי. אם תצליח, תוכל להישאר/לשחק/להיות על המחשב עוד 15 דקות". שיטת התגמול הזו עדיפה מאשר על החוסר, כי הוא מחזקת את המוטיבציה של הילד לבצע את המטלה כראוי".

הפכו את מטלות הביתה למשימות כמו בהישרדות או המירוץ למיליון
הפכו את מטלות הביתה למשימות כמו בהישרדות או המירוץ למיליון

3. דמי כיס
אם אתם יכולים, נסו להתנות את דמי הכיס על ידי ביצוע מטלות, ועל מספר הפעמים שהם נדרשו לבצעם. לדוגמא, סידור החדר הוא 10 שקלים, אך כל פעם שנאלצתם לבקש ממנו לסדר את חדרו, הוא יאבד שקל מדמי הכיס שלו.

4. שמירה על מבנה וסדר
צריך להיות זמן מוגדר במהלך היום לביצוע מטלות הבית. לדעתנו, מערכת אסיפת הורים, עדיף לפנות חצי שעה בכל ערב, כי תוספת מטלות לבוקר יכול ליצור לחץ מיותר, אך זה תלוי בלו"ז המשפחתי שלכם. בקיץ כדאי להתחיל עם מטלות הבית ואז להמשיך בסדר היום, כך הילד יבין שכדי שיהיה לו זמן פנוי, עליו לסיים את כל המטלות שלו. זכרו, עדיף לא להוציא את הילד מפעילות מהנה לטובת המטלות, אלא לגרום לו להבין שרק לאחר סיום המטלות, ימתינו לו פעילויות מהנות.

נהלו מעקב ותגמלו על התמדה בלקיחת אחריות
נהלו מעקב ותגמלו על התמדה בלקיחת אחריות

5. אל תהפכו את המטלות לעונש
אם ילדיכם אינו מתנהג כראוי, אל תענישו אותו על ידי שטיפת כלים או סידור החדר. האופציה היחידה להשתמש במטלת הבית כ"עונש", היא כאשר אחד הילדים עשה משהו רע לאחיו או אחותו. כך תוכלו להעביר מטלת בית מאח אחד לאחד השני כפיצוי, והסבירו: "עשית טעות, לכן תפצה את אחיך/אחותך בכך שתעשה את אחת ממטלות הבית שלו"

6. השתמשו בשיטת התגמול
זה כלל די פשוט: הפכו את המטלות למשהו עם תגמול וחנכו ללקיחת אחריות. הדפיסו את רשימת המטלות לפי גילאים המוצעת בתחתית הכתבה, הדביקו על המגרר ונהלו מעקב אחר השבוע. אם הם מצליחים להתמיד למשך 5 ימים, הם זוכים בפרס: עוד חצי שעה במחשב, או בטלוויזיה, להישאר שעה אחרי כיבוי האורות וכדומה.

אל תשלו את עצמכם, מטלות הבית זו עבודה, שלא הרבה אוהבים לעשות. לכן כמו עם כל עבודה, צריך להיות תגמול שווה. אם הבוס שלכם בעבודה יתחיל לשלם לכם בפנקייקים, תחפשו עבודה אחרת. לכן מצאו את ה"מטבע" הנכון עבור ילדיכם.

עשינו לכם חצי עבודה, והכנו עבורכם טבלת מטלות למעקב שבועי. הדפיסו ותלו על המקרר:

> הדפיסו טבלת מטלות לגילאי 2-4

> הדפיסו טבלת מטלות לגילאי 5-7

> הדפיסו טבלת מטלות לגילאי 8-9

> הדפיסו טבלת מטלות לגילאי 10 ומעלה

לחצו על הלינקים מעל והדפיסו לכם טבלת מטלות אישית
לחצו על הלינקים מעל והדפיסו לכם טבלת מטלות אישית
עוד באסיפת הורים

[brightcove_iframe video_id='health-articles-017' autoplay='0' credit='' kid='1_lt8kcmun' duration='35']

כך תשכנעו את הילדים לאכול ירקות

לינה משותפת עם התינוק: בעד או נגד?

מה פשר התנועה המוזרה שהילדים שלכם עושים?