כך תשכנעו את הילדים לאכול ירקות

אם אנחנו רוצים לגדל ילדים בריאים, צריך לבנות תשתית והרגלים בריאים במשפחה. לשם כך איגדנו 4 עקרונות לתזונה בריאה

זמן צפייה: 00:35

מאת: איריס זאנטקרן

אם אנחנו רוצים לגדל ילדים בריאים, אנחנו צריכים לבנות תשתית בריאה והרגלים בריאים במשפחה שלנו. ילדים לומדים ממה שהם רואים וחובה עלינו לשמש דוגמא אישית. אם במסגרת אורח החיים שלי אני אוכלת ג׳אנק פוד ושותה קולה, אני לא יכולה לדרוש מהילד שלי לאכול בריא או להסביר לו כמה חשוב לאכול ירקות.

חשוב מאוד שאני, המבוגר האחראי, אתן דוגמה אישית, אוכל בריא ומאוזן, אקח אחריות על המזון שאנחנו מכניסים הביתה, אקפיד על אכילה משותפת מסביב לשולחן ועל איזון נכון בין ג׳אנק פוד לאוכל מזין ובריא. אני אישית מאמינה בחוק ה 20-80 כלומר שמונים אחוז אוכל בריא ועשרים אחוז ג׳אנק פוד בשביל הכיף.

אך מה לעשות, ילדים הם עקשנים ולא פשוט לשכנע אותם לאכול בריא. אז אספנו עבורכם כמה עקרונות שיעזרו לכם לשכנע את הקטנטנים לאכול בריא:

1. התמדה וסבלנות

אם אנחנו רוצים לשכנע ילדים לאכול ירקות, כי בדרך כלל ירקות הם האתגר הגדול, נדאג בכל ארוחה שיהיה ירק מסוג כלשהו, חתוך ומוגש בצורה אטרקטיבית.

נציע לילד לטעום ונסביר כמה שהירק בריא לגוף, רצוי בשפה פשוטה לדוגמא: ״אתם יודעים שגזר מאוד בריא לעיניים, הוא מחזק לנו את הראייה״ או ״אני אוכלת ירקות, הם מאוד טעימים לי״ או ״כשאוכלים סלט נהיה גבוהים מאוד״. בטון נעים נציע לילד לטעום, במידה והוא מסרב נאמר ״או קיי, אולי מחר תרצה לנסות שוב כי זה ממש טעים״ נאכל אנחנו את הירקות ונשחרר, אין טעם לנדנד.

נציע לילד לטעום ונסביר כמה שהירק בריא לגוף, רצוי בשפה פשוטה
נציע לילד לטעום ונסביר כמה שהירק בריא לגוף, רצוי בשפה פשוטה

בניסוי מעניין שנעשה עם פעוטות שונאי אפונה, הוגשה לתינוקות אפונה מבושלת בתחילת הארוחה. אם הפעוט הראה סלידה או ירק את האפונה, ההורה עבר להאכיל את הפעוט במזון שהיה אהוב עליו. הממצאים היו מדהימים לאחר עשרה ימים בלבד 85% מהפעוטות הפכו לאוהבי אפונה. סבלנות והתמדה כבר אמרנו? אמרנו.

חשוב לזכור שכדי להניע כל תהליך בחיים נדרשת סבלנות והתמדה. כך, גם במקרים האלו - עקשנות ולחץ רק יגרמו להתנגדויות מצד הילד ותסכול וכעס מצד ההורה. כמו כן, הסיטואציות עלולות להפוך לכר פורה להתפתחות של מאבקי כוח, מקור לתשומת לב שלילית והפרעות אכילה.

אמצו את החוק 80:20 - כלומר 80% אוכל בריא ו-20% ג׳אנק פוד בשביל הכיף
אמצו את החוק 80:20 - כלומר 80% אוכל בריא ו-20% ג׳אנק פוד בשביל הכיף

2. שתפו את הילדים

כדאי לשתף את הילדים בבחירות שלנו כשאנחנו הולכים לקניות בסופר. נסביר למה אנחנו בוחרים יותר פירות ופחות חטיפים. נשתף את הילדים כשאנחנו מכינים את הארוחה ולמשל, ניתן להם לחתוך סלט. ילדים מאוד אוהבים לאכול אוכל שהשתתפו בהכנתו. נאפשר להם להשתתף בעריכת השולחן, בניקיון השולחן ושטיפת הכלים לאחר הארוחה. כך הילד ירגיש שותף שווה ערך ואתם תרוויחו דרך מצוינת לחינוך, לאחריות ולשיתוף פעולה במשימות הבית.

3. היו יצירתיים באוכל

וכמו תמיד אפשר להיות יצירתיים אף יותר ולערוך את האוכל באופן מפתה וילדותי, כמו למשל לסדר פרצוף או רכבת מירקות. אפשר להשתמש במזון מתווך, לדוגמה ילדים אוהבים קטשופ, אפשר לצייר איתו על הירקות כך שהם יתרגלו לטעם בשלבים. מלפפון או פלפל טבולים בקטשופ הם צעד חיובי קדימה וחשיפה נהדרת לירקות. לאט, לאט אפשר להוריד את כמות הקטשופ ולהגדיל את כמות הירקות, מה גם שאפשר להכין צלחת פירות מפתה ופשוט להניח על השולחן בלי מילים מיותרות כך שיהיה בהישג יד. אין לי ספק שאט, אט הזאטוט יושיט את היד רק מכיוון שזה נגיש, מסקרן וגם אתם אוכלים מהצלחת.

היו יצירתיים עם האוכל שאתם מגישים
היו יצירתיים עם האוכל שאתם מגישים

4. ציינו את החיובי ולא את השלילי

בשורה התחתונה - חשוב לעודד את הילד כשהוא אוכל בריא או כשהוא מנסה מאכל חדש, חזקו אותו על התקדמותו והתמקדו בחצי הכוס המלאה. במקום לומר ״למה לא אכלת את המלפפון״? אימרו ״ראיתי שאכלת את הגזר ואת העגבנייה, נהדר שאתה אוכל בריא״ ולהניח. חשוב לא לחפור יותר מדי סביב אכילה בריאה או לא בריאה כי בקלות רבה הנושא יכול להתפתח למאבקי כוח או תשומת לב יתרה ושלילית. אוכל הוא אוכל נקודה.

עוד באסיפת הורים

מה פשר התנועה המוזרה שהילדים שלכם עושים?

5 סיבות למה הכי שווה להיות ילד סנדביץ'

איך להגיב כשהילד חוטף התקף זעם

הכירו את דור ה-Z

הכותבת היא איריס זאנטקרן, מאמנת תזונה ומנחת הורים במכון אדלר