דיווח: ארה"ב לוחצת על ישראל להסכים להפוגה לפני עסקת חטופים

ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי גורמים אמריקניים מאמינים שגם הפסקת אש של כמה ימים "עשויה להוכיח לשני הצדדים רצינות לגבי עסקת חטופים שתכלול הפוגה ארוכה יותר". אתמול: דיווח ברויטרס כי שיחות המו"מ קרסו, בכיר חמאס קרא לארה"ב להפעיל לחץ על ישראל. בכיר אחר חזר והדגיש: "כל הגעה לעסקה - רק אחרי הפסקת אש"

יחיא סינוואר, רה"מ נתניהו, הנשיא ביידן
יחיא סינוואר, רה"מ נתניהו, הנשיא ביידן | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, שאטרסטוק, רויטרס

ארצות הברית והמתווכות לוחצות על ישראל להסכים להפוגה הומניטרית קצרה לפני עסקת חטופים - כך דווח הלילה (רביעי) ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, גורמים אמריקניים מאמינים כי "הפסקת אש קצרה - אפילו של כמה ימים - עשוייה להוכיח לשני הצדדים שהצד השני רציני לגבי עסקה שתכלול הפוגה ארוכה יותר".

בכיר ישראלי שצוטט בעיתון האמריקני מסר כי "יש בממשל ביידן הרבה ביקורת וחוסר אמון כלפי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו". זאת, לטענתו, "משום שהבטחות קודמות שנתן רה"מ נתניהו לממשל באשר למלחמה לא התקיימו". הוא הוסיף: "היו מסרים קשים מהצד האמריקני בנושא הסיוע ההומניטרי לרצועה ובהירות אסטרטגית".

בנוסף, דווח כי גורמים ישראלים סבורים כי חמאס מעוניין להסלים את המלחמה במהלך חודש הרמדאן כדי ללבות את המתיחות האזורית, ובכך לנסות לסכל את המתקפה הקרקעית של צה"ל בעיר רפיח שבדרום הרצועה - מעוז החמאס האחרון בעזה שישראל נמנעה מלפעול בו עד כה בשל הלחץ הבינלאומי מהחשש הגובר ממשבר הומניטרי במקום, נוכח העובדה שבעיר שוהים יותר מיליון עזתים שתופסים בה מחסה. יחד עם זאת, ישראל ממשיכה לאיים על חמאס כי היא תתקוף קרקעית ברפיח במידה ולא יושג הסכם לשחרור חטופים לפני חג הרמדאן, שיחול בשבוע הבא.

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

הבכיר הישראלי מסר לעיתון כי השר בני גנץ טען בפגישותיו בארה"ב כי ישראל תיאלץ להיכנס לרפיח כדי למוטט את חמאס, אחרת ארגון הטרור יוכל להתארגן מחדש ברצועה ולהתחמש שוב ברגע שתהיה הפסקת אש. "לסיים את המלחמה מבלי לפעול ברפיח זה כמו לשלוח כבאים כדי לכבות רק 80% מהשריפה", אמר גנץ לגורמים רשמיים בארה"ב.

השר בני גנץ עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס
השר בני גנץ עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס | צילום: מתוך טוויטר

אתמול דווח כי שיחות המשא ומתן קרסו, ובכיר חמאס טען: "נתניהו לא רוצה הסכם", וקרא לארה"ב להפעיל לחץ. בכיר אחר בארגון הטרור הדגיש: "כל הגעה לעסקה - רק אחרי הפסקת אש". כל זאת, למרות שישראל הדגישה מאז פרוץ המלחמה כי מו"מ יתקיים רק תחת אש, או במקביל לשחרור חטופים.