האריס נפגשה עם גנץ: "הביעה דאגה מהמצב ההומניטרי בעזה"

יו"ר המחנה הממלכתי נפגש עם סגנית הנשיא ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בבית הלבן, למורת רוחו של רה"מ נתניהו. במהלך הפגישה, האריס חזרה על מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל והתחייבה כי הממשל ימשיך לדחוף לעסקת חטופים - אך הביעה חשש מהמצב ברצועה. בהמשך היום: גנץ ייפגש עם מזכיר המדינה בלינקן

זמן צפייה: 01:29

השר בני גנץ נפגש הלילה (בין שני לשלישי) עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בבית הלבן, במסגרת ביקורו בוושינגטון - אליו יצא ללא אישור מראש הממשלה בנימין נתניהו. על-פי הודעת הבית הלבן, האריס חזרה בפני גנץ על מחויבותו של ממשל ביידן לביטחון ישראל, גינתה פעם נוספת את מתקפת 7 באוקטובר והדגישה את תמיכתה בסגירה מהירה של עסקת שחרור חטופים.

לצד זאת, סגנית הנשיא הביעה חשש כבד מהמצב ההומניטרי ברצועת עזה, ובייחוד מהתקרית בה נהרגו מעל למאה עזתים בצפון הרצועה, בעת שהתנפלו על משאיות סיוע. בנוסף, האריס הדגישה בפני גנץ את חששות הממשל מפעילות ישראלית עתידית ברפיח.

מלשכת השר נמסר בתום הפגישה כי גנץ הודה להאריס על תמיכת הממשל האמריקני בישראל, וציינו שהיא "בבחינת נקודת ציון היסטורית ביחסים בין המדינות". עוד נמסר כי גנץ "הדגיש את החשיבות להשלים את המשימה של הסרת האיום של חמאס, של מציאת פתרון להעברת הסיוע ההומניטרי באופן שיגיע לאוכלוסייה ולא לחמאס, וכן את הצורך לעמוד על השגת כל יעדי הפעולה הצבאית". בנוסף, יו"ר המחנה הממלכתי עמד על חשיבות ההקמה של "מנהלת בינלאומית בשיתוף מדינות האזור", כחלק מקידום תהליכי הנורמליזציה.

בהמשך, האריס פרסמה ברשתות החברתיות שלה תמונה עם גנץ, וכתבה: "נפגשתי היום עם בני גנץ מישראל וחזרתי על תמיכתנו בזכותה של ישראל להגן על עצמה". עוד הוסיפה: "דנו בצורך להוציא לפועל עסקת חטופים, להגביר את זרימת הסיוע לעזה ולהגן על אזרחים".

השר גנץ והשר איזנקוט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן
השר גנץ בפגישה עם בלינקן בארץ (ארכיון)

מוקדם יותר, גנץ נפגש עם מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, הסנאטור מיץ' מקונל, ובהמשך היום הוא צפוי להיפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. בכך, יו"ר המחנה הממלכתי ייפגש עד לתום שהותו בוושינגטון עם צמרת הממשל האמריקני, למעט הנשיא ג'ו ביידן עצמו. ביקורו של השר בבירה האמריקנית עורר סערה לאחר שהוא יצא לפועל בניגוד לעמדתו של נתניהו, שהביע את התנגדותו כאמור.

שלשום פורסם בחדשות 13 כי ראש הממשלה הורה לשגרירות ישראל בוושינגטון שלא לטפל בביקורו של גנץ בארה"ב. בעקבות ההנחיה, שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג לא ליווה את השר לפגישותיו עם בכירי הממשל.

בעקבות התנגדות נתניהו, בסביבת גנץ הדגישו כי מטרות הביקור הן חיזוק הברית האסטרטגית בין ישראל לארה"ב, שימור הלגיטימציה להמשך הפעולה הקרקעית של ישראל בעזה וקידום הסדר ביטחוני בלבנון - והודיעו כי השר יטוס בכל אופן.

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס | צילום: רויטרס

טרם פגישתה עם יו"ר המחנה הממלכתי, סגנית הנשיא האריס התייחסה למלחמה במזרח התיכון בנאום שנשאה באלבמה, בו קבעה כי יש לחתור להפסקת אש מיידית ברצועה. "יש להגיע מיד להפסקת אש, חמאס צריך להסכים לעסקה כי המראות מעזה קשים", אמרה האריס, והוסיפה: "אנשים גוועים ברעב. יש דיווחים על משפחות שאוכלות עלים או מזון לבעלי חיים, נשים שיולדות תינוקות עם תזונה לקויה או ללא טיפול רפואי וילדים שמתים מתת-תזונה והתייבשות. כפי שאמרתי פעמים רבות - יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגים".

עוד אמרה: "יש הסכם על השולחן. חמאס צריך להסכים. בואו נשיג הפסקת אש, נאחד את בני הערובה עם משפחותיהם ונספק הקלה מיידית לתושבי עזה. ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגדיל משמעותית את זרימת הסיוע, אין תירוצים".