לוין ב-"60 דקות": "רוב חברי הקואליציה ליברלים ודמוקרטים"

שר המשפטים התראיין לתוכנית היוקרתית במסגרת כתבה שעסקה במחאות בישראל, וטען כי הוא מבקש לאזן את יחסי הכוחות בין הרשויות בישראל. בנוסף, תקף את בית המשפט העליון וטען כי הוא "ניצב מעל לממשלה ורצון העם". פעילי ארגון המחאה "אחים לנשק", שהתראיינו גם הם לתוכנית התחקירים, סיפרו על החשש לזכויות הנשים בעקבות הרפורמה המשפטית: "נשב בחלק האחורי של האוטובוס"

זמן צפייה: 02:36

שר המשפטים יריב לוין ופעילי המחאה נגד המהפכה המשפטית התראיינו לתוכנית התחקירים האמריקנית "60 דקות" של רשת CBS, במסגרת פרק פתיחת העונה החדשה ששודר היום (שני) ועסק בחלקו במחאות בישראל. בהתייחסות לתכנית המשפטית שלו, טען לוין כי בית המשפט העליון בישראל, אותו הגדיר "מבצר אליטיסטי", ניצב "מעל לממשלה, הפרלמנט ורצון העם". עוד טען כי "אף דמוקרטיה לא יכולה לקבל את המצב בו ממשלה נבחרת עם רוב בפרלמנט לא יכולה להעביר שום הצעת חוק ושום החלטה בגלל שיש מחאות". הכתבה ששודרה בארה"ב תעלה ביום חמישי הקרוב לסלקום TV עם תרגום לעברית.

"אני גאה להיות חלק מהממשלה הזו וחושב שזה מה שהישראלים רצו לראות", אמר לוין. בתשובה לשאלתה של המראיינת לזלי סטאל אודות ההרכב הקיצוני של הממשלה, הוא הוסיף: "אני יכול להבטיח שרוב רובם של חברי הפרלמנט התומכים בממשלה תומכים לחלוטין בעקרונות דמוקרטיים וליברליים". עם זאת, בהמשך הפרק הזכירה סטאל אמירות קיצוניות והומופוביות של חברי ממשלה, כשבין היתר סיפרה לצופייה כי שרים ישראליים הגדירו את חברי קהילת הלהט"ב "יותר מסוכנים מדאע"ש".

פעילי מחאת אחים לנשק, שהתראיינו גם הם כאמור, סיפרו על החשש שלהם מהשלכותיה של המהפכה המשפטית. טייסת הקרב במילואים שירה אטינג סיפרה כי היא חוששת שנשים "ישבו בחלק האחורי של האוטובוס". פעיל המחאה עמרי רונן הוסיף: "בית המשפט העליון הוא קו ההגנה האחרון שלנו. אנחנו צריכים שהוא יהיה חזק ועצמאי - ועל זה אנחנו נלחמים. מה שקרה בפולין והונגריה לא יקרה בישראל".

פעיל המחאה, סגן-אלוף במיל' רון שרף, אמר: "כעת הסכנה היא מבפנים. כאשר ממשלה רוצה לצבור לעצמה כוח בלתי מוגבל, אנשים מפחדים. האנשים ברחוב היום מפחדים שהממשלה תשיג כוח בלתי מגבל ללא ביקורת שיפוטית".

Whatsapp Image 2023 09 18 At 0
בנימין ושרה נתניהו עולים על המטוס לארה''ב | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

ברקע המחאות, ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הלילה לביקור מדיני בארצות הברית, במהלכו ייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן ביום רביעי בניו יורק. ביום שישי ינאם נתניהו בפני העצרת הכללית של האו"ם, לאחר שלאורך השבוע הוא ייפגש עם מנהיגים נוספים - בהם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, קנצל גרמניה אולף שולץ ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.

ממשל ביידן הודיע כי מיד לאחר הפגישה עם ראש הממשלה נתניהו, הנשיא ביידן יטוס לבית הלבן כדי לפגוש את נשיא אוקראינה זלנסקי. מדובר בהודעה חריגה, המעידה על כך שהבית הלבן יוצא מגדרו על מנת להדגיש שנתניהו לא מוזמן אל כתליו.