מקליפורניה עד ניו יורק: מה צפוי בביקור של נתניהו בארה"ב?

רה"מ יערוך ביקור של שישה ימים, במהלכו ייפגש עם הנשיא ביידן. האמריקנים הבהירו כי על רקע מתיחות בין שתי המדינות, בפגישה המתכוננת ידונו ביידן ונתניהו על "הערכים הדמוקרטיים המשותפים". ממשל ביידן יצא בהודעה חריגה לפיה לאחר הפגישה עם נתניהו, ביידן יטוס לבית הלבן כדי לפגוש את נשיא אוקראינה זלנסקי. נתניהו "יזכה" לביקור במעון כנראה בחודשים הקרובים, אך הזמנתו תלויה בהתקדמות המהפכה המשפטית וההסכם עם סעודיה

זמן צפייה: 05:40

ממשל ביידן הודיע היום (ראשון) כי מיד לאחר הפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא ביידן יטוס לבית הלבן כדי לפגוש את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. מדובר בהודעה חריגה, המעידה על כך שהבית הלבן יוצא מגדרו על מנת להדגיש שנתניהו לא מוזמן אל כתליו, כי אחרת רה"מ היה מוזמן אליו יחד עם זלנסקי. זלנסקי ונתניהו יפגשו גם הם, בניו-יורק, לראשונה מאז קום הממשלה.

הפגישה של ביידן ונתניהו מגיעה על רקע שמונת חודשי המתיחות בין ממשל ארה"ב לישראל, והיא קשורה בשלל סוגיות: המהפכה המשפטית, הרכבה הנוכחי של הקואליציה והמשך הבנייה ביהודה ושומרון.

בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן אישר רשמית את פגישת המנהיגים ביום רביעי ואמר כי השניים "ידונו בשורה של סוגיות אזוריות ומדיניות, בהתמקדות על ערכים דמוקרטיים המשותפים לשתי המדינות". ייתכן ומדובר ברמיזה לכוונה של ביידן לדבר עם נתניהו על המהפכה המשפטית והשפעתה על הציבור בישראל.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

העובדה שהמפגש לא יתקיים בבית הלבן אלא בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, שם נתניהו עתיד לנאום, מדגישה כי חשיבותה של הפגישה - ברמה הסמלית והמהותית -  היא פחותה. מדובר בפגישה קצרה, בהרכב פחות רשמי, כשעל הפרק סוגיות דרמטיות נוספות כגון סעודיה, איראן והפלסטינים.

הנשיא ביידן בפגישתו עם הנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן בפגישתו עם הנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

המפגש בין ביידן לנתניהו ייערך ביום רביעי הקרוב, לאחר שרה"מ יחזור מקליפורניה, שם הוא עתיד להיפגש עם המיליארדר אילון מאסק. בנוסף, נתניהו ייפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן והקנצלר הגרמני אולף שולץ.

בכירים בירושלים אומרים כי ישנם מגעים לקיומה של פגישה בבית הלבן כבר בחודשיים-שלושה הקרובים. המפגש בשולי העצרת לא מייתר את הפגישה בבית הלבן, אך אין ספק כי הדהירה אל עבר החקיקה והתקדמות ההסכם עם סעודיה יכריעו נתניהו אכן יגיע לבית הלבן בחודשים הקרובים -  לפגישה רשמית הפעם.