בג"ץ הגיוס: הצו נכנס לתוקף; מחאה מול ביתו של דרעי: "שירות לכולם"

חוק הפטור מגיוס: הבוקר נכנס לתוקף צו הביניים שבג"ץ הוציא, שלפיו תיאסר העברת תקציבים לישיבות שהתלמידים בהן לא מתגייסים. אחרי העימותים אמש בשכונת מאה שערים, עשרות מפגינים סמוך לביתו של יו"ר ש"ס בירושלים, בקריאה לבחירות ולשוויון בנטל

זמן צפייה: 01:02

משבר הגיוס עולה מדרגה: הוראת השעה שפטרה את החרדים מגיוס פקעה הבוקר (שני), ומעתה - אין החלטת ממשלה או חוק שמסדירים את מעמדם ומעניקים להם פטור. ברמה התיאורטית, תלמידי הישיבות שנמצאים בגיל גיוס אמורים לקבל צו ולהתייצב בבקו"ם. עם זאת, ברור כי הדבר לא יקרה בטווח הזמן המיידי, שכן נדרשת עבודת מטה רבה והיערכות מסיבית של צה"ל לקליטת אלפי המגוייסים החרדים. אחרי שאתמול התעמתו פעילי "אחים לנשק" עם תושבים חרדים בשכונת מאה שערים, הבוקר עשרות בני אדם מפגינים מול ביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בשכונת בית וגן בבירה, בקריאה לבחירות ולשוויון בנטל: "עד כאן - גיוס לכולם".

[brightcove_iframe video_id='news-part-24140724' autoplay='0' credit='דובי עופר' desc='הפגנה מול ביתו של דרעי' poster='' kid='1_lnk4ooib' duration='9']

"עד כאן - גיוס לכולם": מחאה מול ביתו של דרעי בי-ם
"עד כאן - גיוס לכולם": מחאה מול ביתו של דרעי בי-ם | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במקביל, צו הביניים שהוציא בג"ץ נכנס הבוקר לתוקף, ומעתה יוקפאו התקציבים לישיבות שתלמידיהן המחוייבים בגיוס - לא יתייצבו. הסוגייה שמאיימת לפרק את הממשלה תידון בבג"ץ רק בחודש מאי, כך שלראש הממשלה בנימין נתניהו והקואליציה נותר זמן לגבש חקיקה בנושא.

הסיעות החרדיות הציבו אולטימטום דרמטי לנתניהו, לפיו אם לא יימצא פיתרון לתקציבים בתוך שבועיים - הן יפרשו מהממשלה, כך פורסם בחדשות 13. המסר שהחרדים העבירו לרה"מ הוא כי "נוכל להתמודד עם עצירת תקציבים לפרק זמן של שבועיים, אך מעבר לכך הרבנים לא יאפשרו לנו להישאר בממשלה". נתניהו לוקח את האיום הזה ברצינות ומחפש פתרונות, וכרגע הוא אומר כי התקציבים, כחצי מיליארד שקלים, יוקפאו ויישמרו - ויוחזרו לישיבות רטרואקטיבית אחרי שהבעיה תיפתר.

עימות בין פעילי "אחים לנשק
עימות בין פעילי "אחים לנשק | צילום: פלאש 90
עימותים בין פעילי "אחים לנשק
עימותים בין פעילי "אחים לנשק | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועמ"שית הודיעה אתמול כי משרד החינוך ושרי הממשלה לא רשאים לפצות את הציבור החרדי בשל הקפאת התקציבים לישיבות. במכתב ששלח המשנה ליועמש"ית, גיל לימון, נכתב כי על המשרד אסור לעשות זאת, לא באמצעות הגדלת "ערך הנקודה" לאברכים שנותרו זכאים, לא בהגדלת תקציבים חלופיים - ולא באפיקי מימון אחרים.

נתניהו התייחס למשבר הגיוס במסיבת העיתונאים שקיים אמש: "אני חושב שחייבים לפעול כדי לקיים את השוויון, יש דרך לעשות זאת. לא בפטישים - ראינו מה זה עשה, זה לא הביא לגיוס של חרדי אחד, זה הביא לצניחה גם בשירות הצבאי וגם בשירות האזרחי. אני חושב שצריך לקדם את השוויון אבל דרך הידברות והסכמה רחבה".

פשקוויל בשכונת מאה שערים שבירושלים המזהיר מגיוס חרדים
פשקוויל בשכונת מאה שערים שבירושלים המזהיר מגיוס חרדים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס4 03 03 At 1
חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס, לפני כחודש

צו הביניים הדרמטי, נזכיר, פורסם בחמישי, לאחר שרה"מ ביקש מבג"ץ ארכה נוספת של 30 ימים לגיבוש הסכמות על חוק הגיוס - בטענה כי הושגה "התקדמות ניכרת" בנושא. במקביל, היועצת המשפטית בהרב-מיארה הגישה בנפרד את תשובתה הרשמית לבית המשפט, בה חזרה על עמדתה לפיה המדינה תידרש לגייס חרדים מ-1 באפריל - ולהפסיק העברת תקציבים לישיבות לאחר "תקופת היערכות קצרה".

הצו והתשובות שהועברו לבג"ץ עוררו תגובות מכל קצוות המערכת הפוליטית. השר בני גנץ הביע תמיכה בגורמים המשפטיים, וכתב לאחר פרסום הצו: "הנושא הוא לא בג"ץ ולא היועמ"שית שעושה את מלאכתה נאמנה - אלא הצורך שלנו בחיילים בעת מלחמה קשה, והצורך של החברה שלנו שכולם יקחו חלק בזכות לשרת את המדינה. בג"ץ פסק היום את המובן מאליו, הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו. זה זמן למעשים".

יו"ר ש"ס אריה דרעי מסר בתגובה על ההחלטה: "צו הביניים שנתן בג"ץ לשלילה מיידית של תקציבי הישיבות הוא אות קין והתעמרות חסרת תקדים בלומדי התורה במדינת היהודים. דווקא בימים בהם עם ישראל זקוק לרחמי שמיים בדרום ובצפון, בג"צ מוביל גישה פוגענית כלפי לומדי התורה שעליהם עומד העולם. ש"ס תמשיך להיאבק על זכותם של תלמידי הישיבות לשקוד על התורה ותבחן את צעדיה".