בג"ץ לא יוכל לפסול מינויים: זה החוק שיחזיר את דרעי לממשלה?

פרסום ראשון: בעקבות המשבר הפוליטי לאחר פסילת מינויו של יו"ר ש"ס, לחדשות 13 נודע כי בקואליציה החלו לעבוד על תזכיר חוק שיקבע כי בג"ץ לא יוכל לפסול מינויים של הכנסת. המטרה: להחזיר את דרעי לממשלה

זמן צפייה: 01:14

פרסום ראשון: בעקבות המשבר הפוליטי שנוצר בממשלה לאחר פסילתו בידי בג"ץ של שר הפנים והבריאות, יו"ר ש"ס - אריה דרעי, בקואליציה החלו לעבוד על תזכיר חוק שמטרתו להחזיר את דרעי לשורות הממשלה. כך פורסם הערב (רביעי) לראשונה במהדורה המרכזית של חדשות 13.

לפי מידע שהגיע לידי חדשות 13, הממשלה מתכננת לחוקק חוק חדש שיקבע כי בג"ץ לא יוכל לפסול מינויים של הכנסת, ביניהם, נשיא המדינה, יו"ר הכנסת וסגניו, את חברי הוועדה למינוי דיינים, חברי הוועדה למינוי שופטים, מבקר המדינה וגם כאמור - שרים בממשלה. לפי החוק החדש, אם בג"ץ יפסול אחד מהמינויים הללו, הכנסת, ברוב של 61 חברים, תוכל לאשר אותו מחדש.

זאת, בניגוד לתזכיר החוק הקודם של הקואליציה שנועד לבטל פסילת בג"ץ, אם בית המשפט יתערב במינוי שר על ידי ראש ממשלה. הצעת החוק הזו - ירדה מהפרק. לחדשות 13 נודע כי בקואליציה לא ממהרים להעלות את הצעת החוק לסדר היום בכנסת, מחשש ל"עימות", ולפי שעה - מעדיפים לשמר אותו מתחת לפני השטח.

חבר הכנסת אריה דרעי נואם בישיבת הסיעה של ש''ס
חבר הכנסת אריה דרעי נואם בישיבת הסיעה של ש''ס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי ביום שני האחרון, התייצבו בישיבת הסיעה של ש"ס כל בכירי הקואליציה - בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וגם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה - כולם הגיעו לתמוך ביו"ר ש"ס אריה דרעי, שפוטר לאחרונה מתפקידו.

כשנשא דברים במהלך ישיבת הסיעה, הגיב דרעי לפסיקת בג"ץ, שקבעה כי על נתניהו לפטר אותו מתפקידיו כשר, בשל "חוסר סבירות קיצונית": "אף אחד לא הזהיר את ראש הממשלה? איך ראש ממשלת ישראל נתניהו, שחשב שאחרי בחירות שהעם אמר את שלו, אחרי כמה שנים של חוסר משילות במדינת ישראל, וחשב שיש קואליציה שיכולה למשול כמה שנים ולהביא שקט למדינת ישראל, שחושב שראש מפלגה של 11 מנדטים יכהן כשר - אף אחד לא הזהיר את ראש הממשלה שהוא פועל בחוסר סבירות קיצונית".

עוד המשיך דרעי ותהה: "11 שופטים יותר סבירים מ-63 ח"כים שנבחרו כחוק? אולי רוצים להכשיל אותו בכוונה". דרעי המשיך ותקף את פסיקת בית המשפט העליון: "זה לא דיני ראיות, אלא עניין של סבירות, איך אפשר לבטל כך את רצון העם ורצון הציבור. לא באתי לתת את המחשבות שלי למה הם עשו את זה. ברור שאם כנסת ישראל רוצה לשרת את הציבור שבחר בה, צריך לדאוג לכך שיחזירו בחזרה את הפתק שהציבור שם. כל הקואליציה הזאת תדאג שהכוח יחזור לציבור הזה".

אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ
אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי העניין המרכזי בפסילת בג"ץ את חבר הכנסת אריה דרעי מכהונה כשר היא העילה בגינה הוא נפסל. העילה המרכזית לפסילתו היא עילת הסבירות - בהתאם להערכות שהיו גם בסביבתו. עם זאת, חמישה שופטים הוסיפו עילה נוספת לפסילה והיא ההשתק המשפטי.

השופטים ברק-ארז, שטיין, מינץ, גרוסקופף וכאבוב פסלו את דרעי בטענה שקיימת מניעות משפטית, או השתק משפטי, מלהעלות את הטיעונים שהעלה דרעי בבג"ץ, מפני שהם סותרים את הטיעונים שכבר נתן לבית המשפט השלום - בעיקר הצהרתו כי יפרוש מהחיים הפוליטיים. הטענות הסותרות מהוות הונאה שלהמ"ש מפני שההחלטה של בית משפט השלום התבססה על דבריו של דרעי.

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

לא זו בלבד, בפסיקת דרעי, השופטים התייחסו גם ל"רפורמת המשילות" של שר המשפטים לוין, ועל אף שבג"ץ לא נוטה להתערב בתיקון חוק יסוד - חלק מהשופטים טענו כי מדובר בהליך פסול בחוק פרסונלי. לטענתם, הליך החקיקה של לוין מיועד לצרכים פוליטיים מסוימים.

עניין נוסף שעלה בהכרעה, הוא דעת המיעוט של השופט אלרון. באחרונה, פרסם העיתונאי אבישי גרינצייג ב"גלובס" כי השופט אלרון מעוניין בתפקיד נשיא בית המשפט העליון, אם יבוטל הנוהג הנוכחי לפיו השופט הוותיק ביותר מתמנה לתפקיד - צעד שמתוכנן להיכלל ברפורמה המשפטית של הקואליציה. החלטתו אמש מעניקה לו נקודות זכות אצל אלו שרוצים לראות אותו בתור נשיא בית המשפט העליון. אם יבוטל הנוהג, לאלרון יהיה אופק של שנתיים לכהונה כנשיא מאוקטובר הקרוב.

כאמור, בג"ץ החליט שלא לפסול את חוק היסוד שחוקק על מנת לקדם את מינוי דרעי. עם זאת, חלק מהשופטים כתבו בפסק הדין כי "תיקון חוק היסוד הוכתם בכתם פרסונלי מובהק וזוהי שיאה של תופעה פסולה לפיה מנוצלת הקלות שבה ניתן לתקן חוקי יסוד". במערכת המשפט יכולים להשתמש בכך גם במקרה שתעבור הרפורמה המשפטית ולא שוללים פסילה שלה על בסיס טענה זו.