המפכ"ל רוצה להקפיא את העבודות בגולן; בן גביר: "אסור להיכנע"

מקורבי המפכ"ל שבתאי אמרו כי הוא מעוניין להביא להרגעת הרוחות אחרי ההפגנות האלימות ביומיים האחרונים ברמת הגולן בשל הקמת טורבינות הרוח. השר לביטחון לאומי בן גביר: "משילות צריכה להיות גם בדרום וגם ברמת הגולן"

זמן צפייה: 03:13

אחרי העימותים בצפון רמת הגולן אתמול (רביעי), והקריאה של בכירי העדה הדרוזית לראש הממשלה בנימין נתיהו לעצור את העבודות להקמת טורבינות הרוח - בסביבת המפכ"ל קובי שבתאי אומרים היום (חמישי) כי הוא מעוניין להקפיא את העבודות. עם זאת, השר לביטחון לאומי בן גביר לוחץ להמשיך: "זה פרויקט לאומי, אסור להיכנע".

תחילה הנחה קצין בדרג נמוך לעצור את העובודות, אך השר בן גביר אמר ששוחח עם המפכ"ל - והורה על המשך העבודות. המפכ"ל המליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו להורות על הפסקת העבודות - בניגוד לעמדת בן גביר.  בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי מתקיימות שיחות בין לשכת ראש הממשלה לחברת "אנרג'יקס", יצרנית הטורבינות, בנוגע לאפשרות של השהיית העבודות עד לאחר חג הקורבן.

מהמשטרה נמסר: "בניגוד לפרסומים שגויים, משטרת ישראל לא הורתה לעצור את העבודות על הקמת הטורבינות ברמת הגולן. החלטה כזו היא של הדרג המדיני בלבד".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306221135' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר: "אסור להיכנע"' poster='' kid='1_hwh2addl' duration='39']

בן גביר אמר: "אני סבור שכמו שיש לנו ברית דמים, יש לנו ברית אחים. אני הנחיתי את המשטרה להוציא את 'רוחות הגולן' לפועל בגלל איומים שיזרקו בקבוקי תבערה ואבנים. מדובר בחברה פרטית שקנתה כדת וכדין אדמות והיא מתכוונת לייצר חשמל ירוק ולעשות טוב למשק הישראלי. לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תוכל להוציא לפועל את החוק, ולאפשר לחברה פרטית את זכות הקניין שלה. משילות צריכה להיות גם בדרום - וגם ברמת הגולן" .

זמן קצר לאחר מכן הודיע בן גביר כי יגיע לפגישה בכפר ג'וליס עם שייח' מוואפק טריף ומנהיגי העדה הדרוזית. הוא צפוי לומר להם: :"ממשלת ישראל מעריכה ומחבקת את בני העדה שהם בשר מבשרה של החברה הישראלית, אך עם זאת, העבודות חייבות להימשך. זה החוק ובמדינת ישראל החוק הוא שקובע".

לדברי השר בן גביר: "בכל מקרה העבודות לא תוכננו להימשך אל תוך החג שמתקיים ביום שלישי בשבוע הבא, אבל אי אפשר להיכנע לאלימות ולעצור את העבודות לפני החג. השר עומד על זה שהעבודות יימשכו היום ובתחילת שבוע הבא והעביר לראש הממשלה את עמדתו הברורה".

מחאת הדרוזים ברמת הגולן

אתמול, כאמור, פרצו עימותים בין מפגינים דרוזים לכוחות משטרה ברמת הגולן, על רקע העבודות להקמת טורבינות רוח. מאות מפגינים ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה, וארבעה נפצעו קשה. בסך הכול נפצעו 12 מפגינים. שניים מהם סובלים מפגיעת ראש ופצוע נוסף מירי.

מהמשטרה נמסר כי "בשעות הצהריים עשרות רבות של דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה במסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה, ואף ביצעו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח".

במקביל למהומות, נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, שייח' מוואפק טריף, יחד עם ראש שב"כ רונן בר. נתניהו אמר: "אני רואה בחומרה ובדאגה את מה שקורה ברמת הגולן". לאחר הפגישה, המהומות דעכו והכבישים שנחסמו באזור - נפתחו לתנועה. בסוף הפגישה אמר שייח' טריף: "משרד ראש הממשלה יביא בקרוב הצעה ממשית וישימה לפתרון סוגיית האכיפה, והסדרת התכנון והבנייה ביישובים הדרוזים. מחאה לגיטימית ומימוש זכות יסוד יש לעשות במסגרת החוק. אין מקום לאלימות, הפרות סדר וחסימת צירים".

נתניהו והשייח' מוואפק טריף
נתניהו והשייח' מוואפק טריף | צילום: חיים צח, לע''מ

בנוסף, אירועים קשים נוספים התרחשו מוקדם יותר, בבוקר: ירי חי אל עבר רחפן משטרתי; הצתת שריפות במטעים הסמוכים; חסימת כביש 85 באזור צומת ראמה וצומת ירכא ופריצה לתחנה המשטרה - בה נהרסה ניידת. בתוך כך, המשטרה המליצה שלא להגיע לאזור רמת הגולן, למעט הכפר בוקעאתא.

גם שלשום פרצו עימותים בין הצדדים, במהלך מחאה של מפגינים דרוזים שמתנגדים להקמת טורבינות רוח לאנרגיה מתחדשת באזורים שבהם ממוקמים הכפרים שבהם הם מתגוררים. המשטרה השתמשה ברימוני עשן ומכת"זית.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306211135' autoplay='0' credit='' desc='כוחות משטרה גדולים בצפון רמת הגולן' poster='' kid='1_xqaehre2' duration='11']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306211317' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה ' desc='מכתז"יות ונשק חם ' poster='' kid='1_g57rp1w2' duration='59']

בתוך כך, החברה האחראית על הקמת הפרויקט, אנרג'יקס, שיחררה הודעה נחרצת בנושא בה האשימה בעקיפין את נשיא סוריה במחאות: "פרויקט אנרגיית רוח נקייה המקודם על ידי אנרגיקס הינו פרויקט תשתית לאומי להקמת חוות רוח לייצור חשמל ירוק ונקי, שאושר על ידי ממשלת ישראל".

"לצערנו, אידיאולוגיות לאומניות פרו סוריות מובילות קומץ מתנגדים שפועלים למנוע הקמת פרויקט לאומי של מדינת ישראל בטענה שהוא מוקם על אדמות סוריות כבושות. התוצאה הינה שמובילי ההתנגדות אשר פועלים בניגוד לחוק ובאלימות קשה פוגעים בכלל תושבי האזור. עד היום השקענו בפרויקט כבר עשרות מיליוני שקלים לרווחת התושבים".

"קיים צפי לעוד מאות מיליוני שקלים שיושקעו באזור, במהלך הקמת הפרויקט והפעלתו בעשרים השנים הקרובות", נמסר מחברת האנרגיה. "לא ייתכן כי קיצוניים ומסיתים סורים ופרו סורים בהובלתו של הנשיא אסד, שולחיו ואסיר ביטחוני משוחרר יהלכו אימים על האוכולוסיה, תוך הטלת מורא על בעלי קרקעות פרטיות שהתקשרו עם החברה כדין להקמת הפרויקט".