לקראת מינוי יו"ר כנסת זמני: ועדת השרים תדון בחוקי דרעי ובן גביר

ההצבעה על מינויו של יריב לוין נדחתה למחר בבוקר, כאשר בהמשך היום הוועדה תתכנס על מנת לדון בתיקונים לחוק שיאפשרו את מינויו של יו"ר ש"ס לשר הפנים והבריאות - ויעבירו סמכויות ממפכ"ל המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי

זמן צפייה: 04:38

יום דרמטי בכנסת: ועדת השרים לחקיקה תתכנס אחר הצהריים (שני) על מנת לדון בשתי הצעות חוק האמורות לקדם את הפלונטר שבהרכבת הממשלה החדשה, ולאור חילוקי הדעות בין הקואליציה לאופוזיציה, מסתמנת הסכמה שהפיליבסטר יימשך בלילה וההצבעה על החלפת יו"ר הכנסת ומינויו של ח"כ יריב לוין ליו"ר זמני תתקיים מחר ב-10:00.

ועדת השרים לחקיקה אמורה הייתה להתכנס בשעה 11:00, אך הישיבה נדחתה. שר המשפטים גדעון סער אמר: "דחיתי את שעת הישיבה בין היתר משום שאני לא משוכנע שלא יהיו התפתחויות בנוסח הצעת החוק לעומת הנוסח שנדון בוועדה המסדרת בשבוע שעבר. יש לי הרגשה שתהיה דינמיקה בנוסח ולכן נמתין למקום שיהיה לנו ברור מה הדבר שאותו מציעים"

כעת מתכנסת הוועדה המסדרת בראשות ח"כ יואב קיש, להמשך דיון בהקמת ועדות מיוחדות לדיון בחקיקה לקראת כינון הממשלה. בקואליציה טענו כי האופוזיציה מתכננת למשוך זמן ואף להעלות את החלפת היו"ר להצבעה כשהקואליציה תהיה בחיסרון, והעמידו את ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד כמועמדת מטעמם ליו"ר הכנסת. לכן בקואליציה (בהובלת יו"ר הוועדה המסדרת יואב קיש) נערכו להפעלת סעיף 98, אשר מאפשר לקצוב את זמני הדיון ולמנוע פיליבסטרים.

יו''ר הוועדה המסדרת, ח''כ יואב קיש
יו''ר הוועדה המסדרת, ח''כ יואב קיש | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בכירים בליכוד תקפו את יו"ר הכנסת היוצא מיקי לוי ומסרו: "מיקי לוי ממשיך לבזות את הכנסת באופן חסר תקדים. הוא נאחז בקרנות המזבח בגלל שהוא לא מכיר בהכרעה הדמוקרטית של אזרחי ישראל. כשיריב לוין סיים את תפקידו כיו״ר כנסת הוא העביר מייד את התפקיד באופן ממלכתי. לעומתו, מיקי לוי קיבל את החתימות כבר לפני שבוע ועכשיו הוא מנסה לחטוף את ההצבעה באופן לא דמוקרטי כמו ילד קטן שמסרב להיפרד מגן השעשועים. לא היה כדבר הזה בתולדות הכנסת. אפשר רק לדמיין מה היה קורה במצב הפוך".

דיון הועדה המסדרת נפתח בצעקות, ותוך שתי דקות היו"ר קיש הוציא החוצה את חברי הכנסת מירב בן ארי ויוראי להב-הרצנו מיש עתיד. "חרפה של יושב ראש שרוצה לגנוב הצבעה", אמר קיש, "בחר לעשות פיליבסטר בדיון על בחירת יושב ראש, ביזיון לכנסת". לפי הייעוץ המשפטי של הכנסת לא ניתן להפעיל סעיף 98 בהצבעה על יו"ר, ולכן הוחלט על דחיית ההצבעה למחר.

ממפלגת יש עתיד נמסר: "נצחון ראשון. לא תהייה היום הצבעה על יו"ר הכנסת. הפחד והלחץ שיתקו את יואב קיש שהבין שהוא לא מסוגל לגייס את אנשיו להצבעות והלו״ז הצפוף שלהם ידחה שוב ושוב. מי שחשב שיהיה קל לנתניהו הסחיט ושותפיו הקיצוניים להקים ממשלה, מבין כל יום עד כמה נתניהו חלש ועייף. וזו רק ההתחלה".

יריב לוין
יריב לוין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

החוק הראשון על סדר היום הוא תיקון לחוק יסוד: הממשלה, אשר אמור להסדיר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הפנים והבריאות על אף היותו עבריין מורשע. לפי התיקון לחוק, רק מי שנידון לעונש מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, וזאת במקום הנוסח הקבוע היום בחוק לפיו כל מי שנידון לעונש מאסר, גם אם לא בפועל, לא יוכל לכהן כשר.

החוק השני על סדר היום הוא התיקון לחוק פקודת המשטרה, אשר אמור להסדיר את העברתם של סמכויות ממפכ"ל המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. אמש דווח במהדורה המרכזית כי שלושה משנים של היועצת המשפטית לממשל יתייצבו בדיונים אלה על מנת להביע התנגדות והסתייגויות.

יו''ר ש''ס אריה דרעי לצידו של יו''ר הכנסת מיקי לוי
בסביבת נתניהו ינסו לשכנע את אריה דרעי להתפשר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עדיין מתלבט את מי למנות לתפקיד יושב ראש הכנסת, וההחלטה שלו להביא היום לאישור המליאה את מינויו של ח"כ לוין לתפקיד, בינתיים באופן זמני, משקפת את האופן שבו מתנהל כלל המשא ומתן להקמת הממשלה - באיטיות ותוך כדי קשיים ולחצים רבים.

ח"כ דוד ביטן יכול להיות די רגוע בנוגע למינויו לתפקיד יושב ראש ועדת הכלכלה, אבל ככל הנראה מדובר באחד התפקידים היחידים שסגורים בליכוד. ביטן טען כי ישראל כ"ץ מעוניין לקבל את תיק החוץ, והוסיף כי נתניהו אמר לו שגם כ"ץ וגם דוד אמסלם יהיו מרוצים בסיומו של המו"מ.

ההתלבטות של יו"ר הליכוד גרמה לו לדחות את הקץ בקבלת ההחלטה מי ימונה לתפקיד יו"ר הכנסת, עד שישלים את פאזל התיקים כולו. גם במקרה של ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן, שנחשבת לנאמנה ביותר לנתניהו, הליך חלוקת התפקידים עלה על שרטון.

השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נזכיר כי המנדט שניתן לנתניהו להקים את ממשלתו השישית נכנס אמש לתקופת ההארכה שהעניק לו הנשיא יצחק הרצוג. במהדורה המרכזית פורסם אמש לראשונה כי בדיון סגור בימים האחרונים הבהיר לוין כי "הדרישות פשוט גדולות מדי. בסוף שום דבר מזה לא יתממש". הוא הוסיף: "גם אי אפשר יהיה לנהל ממשלה ככה; סוגרים עם החסידים - הליטאים רוצים יותר. בן גביר רואה מה שסמוטריץ' קיבל - אז הוא רוצה עוד שר שיתעסק בביטחון".

בנוסף, לאחר שחתמו הליכוד ועוצמה יהודית על חלוקת תפקידים לקראת הסכמים קואליציונים, אמש התפרסמו במהדורה המרכזית דבריו של גורם בכיר בליכוד, שמספר על הווטו שהציב יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, בפני ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, ואומר: "כדאי שבן גביר וחבריו יתחילו להתגבר".

לפי אותו גורם, נתניהו הזמין אתמול את בן גביר לארוחת צהריים כדי להתקדם לעבר הסכמים קואליציוניים, אולם לא רק שלא נרשמה התקדמות - לתדהמתו של נתניהו בן גביר הציב תנאי: וטו בוועדת השרים לחקיקה - או שאין הסכם. מטרתו של יו"ר עוצמה יהודית היא לוודא שאם חוקים שלו לא יקודמו אז הוא יוכל "לתקוע" חוקים של אחרים, וכך יבטיח את התקדמות החוקים שהוא רוצה לקדם, כמו למשל סמכויותיו אל מול המפכ"ל.