לאור אי שביעות רצונו מהמפכ"ל: בן גביר יקים מועצת ניצבים בדימוס שתסייע לו

השר לביטחון לאומי הורה על הקמת מועצה המורכבת משלושה ניצבים בדימוס, שתסייע לו בניהול סדר היום של המשטרה. בין המועמדים, אורי בר-לב, מי שבעבר היה מועמד לתפקיד המפכ"ל והסיר מועמדותו בעקבות חקירה להטרדה מינית שנפתחה נגדו. המפכ"ל לשעבר קראדי קרא לא לשתף עמו פעולה

זמן צפייה: 00:20

לאור אי שביעות רצונו מהמפכ"ל: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא מתכוון לבוא על סדר היום על אירועי אמש בירושלים במהלך הפגנות המחאה מול מעון ראש הממשלה, והבוקר (שישי) הוא הורה על הקמת מועצה המורכבת משלושה ניצבים בדימוס, שצפויים לסייע לו בניהול סדר היום של המשטרה. יצוין כי השר בן גביר רואה במפכ"ל שבתאי כמי שנתן רוח גבית למפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן לאפשר את ההפגנה "בצורה הזו".

לחדשות 13 נודע כי אחד מהניצבים אותם מתכנן בן גביר למנות הוא אורי בר-לב, מי שבעבר היה מועמד לתפקיד המפכ"ל והסיר מועמדותו בעקבות חקירה להטרדה מינית שנפתחה נגדו, שכעבור כמה חודשים - נסגרה. פורום רבי הניצבים והניצבים של המשטרה הביעו התנגדותם למהלך של השר בן גביר למנות "מועצת ניצבים". המפכ"ל לשעבר משה קראדי אף קרא למי שעובד עם השר להזדהות ולצאת מהקבוצה המשותפת שלהם.

"מדובר בעליית מדרגה במעורבות של השר בניהול המשטרה המחזקת את הטענה בדבר איסור העברת סמכויות מפכל לשר. השר מציין כי המשטרה איבדה שליטה. המשטרה לא איבדה שליטה עושה רושם שהשר איבד שליטה. השר הבטיח לנו משילות בנגב ובגליל ולאחר שנוכח לדעת כי משטרה זה לא צעצוע מנסה להחיל משילות במשטרה. חשוב לזכור שפגיעה במשטרה ובמפקדיה היא פגיע ביכולתה להגן על אזרחי המדינה בבטחון הפנים. ובפגיעה בבטחון הפנים היא פגיעה בבטחון המדינה", נמסר מטעם הפורום.

ניצב בדימוס אורי בר-לב
ניצב בדימוס אורי בר-לב | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הלילה יוזכר, הפורום שיגר מכתב המיועד למפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ולסגל הפיקוד הכללי של המשטרה, בו הפורום הביע את תמיכתו והערכתו לשוטרים ולמפקדים על אופן פעילותם אמש בהפגנות המחאה מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה שבירושלים.

כמו כן, הפורום מתח ביקורת נוקבת על התנהלותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ונגד ניסיונותיו של השר "להתערב בתהליך קבלת החלטות מבצעיות" של משטרת ישראל. "זימון מפקד מחוז לברור בזמן שהוא עדיין ניצב בחזית שמירת הסדר הציבור שלטון החוק וזכויות האזרח יחד עם שוטריו הוא תקדים שאינו זכור לנו ותיקי המשטרה", מסרו.

ההפגנה בירושלים
ההפגנה אמש בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור אמש בשעות הערב, קבוצת מפגינים הגיעה למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירה, ובמקום התפתחו עימותים בינם לבין אנשי ימין וגם עם שוטרים שניסו להשליט סדר. שניים נעצרו. מהמשטרה נמסר כי היא "פעלה לאפשר את חופש המחאה והביטוי למאות מפגינים שהגיעו לרחוב עזה בהתאם לחוק ולהוראות בית המשפט". אלא שזמן קצר לאחר מכן הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי זימן את מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, ל"שיחת בירור", בעקבות מה שהוא כינה "אובדן שליטה של המשטרה בעיר הבירה לחבורת אנרכיסטים". המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי השיב לדבריו: "מגבה את מחוז ירושלים, מפקדיו והעומד בראשו ניצב דורון תורג'מן, על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר".

המפכ''ל קובי שבתאי
המפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שבתאי הוסיף כי הוא "מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל". בסביבתו של השר בן גביר אמרו לחדשות 13: "נתנו להם להשתלט על ירושלים. הייתה החלטה של הסגל הבכיר במשטרה לא לאכוף את החוק. המפכ"ל גיבה את מפקד המחוז בשתיקה". עוד אמרו בסביבת השר כי הוא "ממתין לבירור עם ניצב תורג'מן עוד הלילה". אחרי 23:00 יצא ניצב תורג'מן לשיחה עם בן גביר.

בן גביר המשיך ואמר: "אירוע שבו הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1, ונחסמה תנועת הרכבת הקלה - כל אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים".