המהומות באיילון: מח"ש בודקת את השלכת רימון ההלם על מפגינים

אחרי שתיעוד שבו נראה רב-פקד מאיר סויסה משליך רימון הלם לעבר קבוצת מפגינים ולאחר שלפחות 11 מוחים נפצעו - הודיעה מח"ש על בדיקה. אחד המוחים שנפצע: "משטרה לא צריכה לירות על מפגינים בשום מצב". בן גביר גיבה את "הקצין שהרחיק מתפרעים אנרכיסטים. מגבה את השוטרים שבניגוד לאנשי מח"ש - לא יושבים בחדר ממוזג"

זמן צפייה: 05:21

המחלקה לחקירות שוטרים פתחה היום (חמישי) בבדיקת התקרית שבה הושלך אתמול רימון הלם לעבר מפגינים באיילון על-ידי רב-פקד מאיר סויסה, שתועד כשהוא זורק רימון הלם לעבר קבוצת מפגינים. במח"ש אוספים סרטונים כדי לבחון האם נפל פגם בהתנהלות השוטרים. השוטר הוא קצין אג"מ בתחנת לב תל אביב.

מאיר סויסה ליידיז אנד ג׳נטס

(צילם: אמיר גולדשטיין) pic.twitter.com/TP6X8N6bNz

— Noga Lavi (@NogaLavi) March 1, 2023

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס: "אני נותן גיבוי מוחלט לקצין שהרחיק אמש מתפרעים אנרכסיטים באמצעות רימון הלם. המדיניות שלי היא לתת גיבוי מלא לשוטרים שבניגוד לאנשי מח"ש לא יושבים בחדר ממוזג אלא נאלצים להתמודד עם האנרכסיטים, ואם מח"ש פועלת משיקולים פוליטיים הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש".

בן גביר בחפ''ק המשטרתי
בן גביר בחפ''ק המשטרתי

דן פלד, תושב העיר בן 36, נפגע מרימון הלם: "בשלב מסוים, ללא כל סיבה נראית לעין, שוטרים החלו לננו לעברנו ולירות רימוני הלם לכיוון המפגינים. אני קיבלתי פגיעה ישירה של רימון הלם אל תוך הכתף, זה גרם לי גם לכוויה מאוד קשה וגם למכה בכתב. מאוד לא נעים, אני לא מבין למה זה קרה. משטרה לא צריכה לירות על מפגינים בשום מצב. באנו להפגין כי אנחנו אוהבים את המדינה ומודאגים ממש שקורה. צריך להגיע לרגיעה ולהימנע מאלימות".

המפכ"ל קובי שבתאי אמר אתמול כי "אלימות נגד שוטרים היא חציית גבול, יש שוטרים שנפצעו", והוסיף: "האירועים היום קשים ומעציבים. משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית אך יחד עם זאת לא נאפשר הפרות של הסדר הציבורי ולא נאפשר פגיעה ברכוש ובסמלי שלטון".

"היו מי שהפרו את הסדר, פגעו בשוטרים, פגעו ברכוש ומנעו מהשוטרים למלא את משימתם. אני קורא לאזרחי מדינת ישראל לנהוג באחריות, ללא פרובוקציות או אלימות כנגד השוטרים ומתחייב ששימוש בכח יופעל רק במקרה של פגיעה בשוטרים או סכנה לאזרחים ולסדר הציבורי. יש לנו שוטרים שנפצעו היום כתוצאה מאלימות של מפגינים. אלימות נגד שוטרים כמו השלכת אבנים וחפצים לעבר שוטרים היא מבחינתי חציית גבול שאותה לא נאפשר".

בתוך כך, ממד"א נמסר כי לא פונו במהלך היום שוטרים פצועים, וכי באיכילוב לא טופלו שוטרים בין הפצועים מההפגנות.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2301030139' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_rt4w3yc8' duration='']

בתוך כך, כתב חדשות 13 רוני שצ'וצ'ינסקי נפגע מהשלכת רימון הלם על ידי המשטרה, בשידור ישיר, בזמן שסיקר את ההפגנות. מאגודת העיתונאים מסרו: "הירי לעבר כתב חדשות 13 במהלך שידור חי, משקף אובדן שליטה מוחלט מצד המשטרה ומפקדיה תחת לחציו של השר". המשיכו: "במדינה דמוקרטית לא יורים על מפגינים ועיתונאים שמסקרים את המחאה, היום הזה מסמל עוד שלב בהפיכה המשטרית של מדינת ישראל. אגודת העיתונאים ירושלים מאחלת החלמה מהירה לעיתונאים ולמפגינים שנפגעו במהלך פעולות מחאה לגיטימיות".