האלימות המשטרתית בהפגנות: ביקורת מבפנים על מפקד המחוז החדש

גבולות האכיפה והמחאה נחצו אמש בהפגנה בתל אביב, כאשר שוטרים תועדו מכים מפגינים, ומכת"זיות כוונו בכינון ישיר לעברם. במשטרה טוענים לוונדליזם ותקיפת שוטרים, אך לצד הגיבוי המלא לשוטרים יש ביקורת מקצועית על ניצב פרץ עמר - וטענות לאובדן שליטה. מפקד מרחב איילון בריאיון: "השוטרים יכלו להפעיל אמצעים הרבה יותר קשים, כמו רימוני הלם או גז, שהיו מביאים עשרות אנשים לבתי חולים"

זמן צפייה: 11:21

הפגנות ההמונים ברחבי הארץ הפכו לדבר שגרתי יחסית במציאות בה אנו חיים בחצי השנה האחרונה, אך אמש (שני) נחצו גבולות האכיפה והמחאה בהפגנת הענק בתל אביב, כאשר שוטרים תועדו מכים מפגינים, ומכת"זיות כוונו בכינון ישיר לעברם. במשטרה טוענים מנגד לוונדליזם ותקיפת שוטרים, אך לצד הגיבוי המלא לשוטרים - יש ביקורת מקצועית מתוך המשטרה על מפקד המחוז החדש, ניצב פרץ עמר, וטוענים לאובדן שליטה.

הלקח הברור העיקרי שהפיקה המשטרה מהאירוע היא חוסר ההיערכות מבחינת כוח האדם והחסימות, ולאור אובדן השליטה באירוע נאלץ המפכ"ל קובי שבתאי לרדת מירושלים לתל אביב בדחיפות על מנת לפקח על המתרחש.

המפכ"ל ערך שיחה עם סגל הפיקוד בה צין כי צריך לאפשר את המחאה, אך הוסיף כי יש על המודיעין המשטרתי לסמן את אלה המבקשים להפר את הסדר. בנוגע לאירועים החריגים שהתרחשו אתמול, הדריסה בכביש 531 והתקיפה בירושלים, במשטרה מתכוונים להגיש כתבי אישום מהירים נגד החשודים שנעצרו.

עימותים בין מפגינים לשוטרים
עימותים בין מפגינים לשוטרים | צילום: רויטרס

בתוך כך, מפקד מרחב איילון במשטרה, תנ"צ חיים בובליל, התראיין הערב במהדורה המרכזית והתייחס לטענות על אלימות משטרתית כלפי מפגינים במחאות. "חד משמעית רף האלימות בקרב המפגינים עלה בכמה רמות", הוא טען, "אנחנו מזהים עלייה לאורך הזמן בתופעת האלימות, ואתמול זה היה שיא".

עוד הוסיף מפקד מרחב איילון: "לא מפזרים בליטופים וחיבוקים. מפגינים לא נשמעו להוראות פעם אחר פעם. השוטרים יכלו להפעיל אמצעים הרבה יותר קשים, כמו רימוני הלם או גז, שהיה מביא עשרות אנשים לבתי חולים. החוק מקנה שימוש הכוח. אפשר להראות עשרות סרטונים שמפגינים שמבעירים מדורות, יורים זיקוקים, מכים בסוסים ותוקפים שוטרים. המשטרה עושה את התפקיד שלה, 30 שבועות אנחנו שומרים על האנשים".

"מהבוקר אני רואה מאות סרטונים של מפגינים שתוקפים שוטרים, יורים אמל"ח בהפגנה. זה מקנה לי סמכות לשימוש באמצעים. יכולתי לסיים את זה ב-10 דקות אתמול. אני עושה שיקול ואיזון. כשמכבדים אותנו, נשמעים להנחיות שלנו והמפגינים לא אלימים, מטפלים ונגמר הסיפור. אתמול השתנו כללי המשחק".

הפגנות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מובילי מחאת "כוח קפלן" מסרו בתגובה לתנ"צ בובליל: "במקום להתנצל על אלימות חסרת מעצורים, יושב קצין בכיר באולפנים, מסית ומשקר במצח נחושה. תפקיד המשטרה הוא לשמור על שלום המפגינים ולהגן על הדמוקרטיה, ולא לנהל קמפיין מתוזמן ומאורגן בשם השר המורשע בעבירות טרור נגד הדמוקרטיה. כפי שאמר בן גביר, המדיניות (הפאשיסטית) מחלחלת".