הכאת המפגינה באיילון: הפרש המשטרתי זומן לחקירה במח"ש

סערה בעקבות התיעוד שבו נראה פרש משטרה מכה את יעל ראובני (24), מדריכה טיפולית שעובדת עם סוסים, שהפגינה באיילון. מח"ש זימנה אותו לחקירה מחר, המפכ"ל שבתאי הורה על תחקור האירוע והקצאת מצלמות קסדה לפרשים. בן גביר: "זה מטריד, אבקש הבהרות"

זמן צפייה: 11:18

יעל ראובני, בת 24, הותקפה אמש (שבת) על-ידי פרש משטרתי בנתיבי איילון שתועד מצליף בה בשוט במהלך ההפגנות נגד המהפכה המשפטית. היא פונתה לבית החולים איכילוב - ולאחר מכן גוללה את שאירע: "הרגשתי מאוד מותקפת. פשוט הלכנו, כל המפגינים, ופינינו את הכביש, כמו שהמשטרה ביקשה. הרגשתי שהשוטר מחפש מקום להוציא את העצבים והתסכול שלו והוא מצא את החולייה החלשה ושם הוא בחר להתמקד ולהרביץ לי". השוטר זומן לחקירה שתתקיים מחר במחלקה לחקירות שוטרים.

לדברי הצעירה, הטענות של המשטרה שלפיהן היא תקפה את הסוס "מגוחכות. אני עובדת עם סוסים, אני מדריכה טיפולית. הדבר האחרון שאני אעשה זה לתקוף סוס. החזקתי שלט מקרטון להגן על עצמי. כל הסימנים שנראים כרגע הם מהרוכב שלו. לא שלט מקרטון. לא היה צריך להפעיל כוח בכלל כדי להזיז אותנו משם. לטענת השוטר לא התקדמנו מספיק מהר. הוא פשוט התחיל להרביץ לנו ולדרוס אותנו עם הסוס שלו ולעשות עלינו אמבוש. היה לא-מידתי לחלוטין".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בריאיון לכאן ב': "לא אהבתי את התמונות האלה. בדרך כלל אני נותן גיבוי לשוטרים, אבל אני די מוטרד. אני מתכוון לפנות למפקד המחוז עמי אשד ולבקש ממנו הבהרות". זמן קצר לאחר מכן פתחה המחלקה לחקירת שוטרים בבדיקת האירוע והמפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי הורה למפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, לתחקר את התקרית. כמו כן, המפכ"ל הורה על הקצאת מצלמות קסדה לפרשים.

ההפגנות הנרחבות כנגד המהפכה המשפטית התקיימו אתמול במספר מוקדי מרכזיים ברחבי הארץ, וזו למרות העובדה שנציגי הקואליציה והאופוזיציה נפגשו השבוע להידברות בבית הנשיא. המוקד המרכזי, כבכל שבוע, היה ברחוב קפלן שבתל אביב - שם הפגינו לפי הערכת חברת CrowdSolutions כ-200 אלף בני אדם. כמו כן, אלפים מחו גם בחיפה ובמוקדים נוספים, וכן מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין. מעט אחרי 21:00 החלו מפגינים לצעוד לעבר נתיבי איילון. המשטרה חסמה את הכביש בשני הכיוונים ופיזרה את המפגינים באמצעות מכת"זית, וכן תועדו כשהם מכים את ראובני באלה.

יעל ראובני בת ה-24 הוכתה באלה על ידי שוטר
יעל ראובני בת ה-24 הוכתה באלה על ידי שוטר | צילום: טוויטר

מהמשטרה נמסר: "בהמשך לסרטון בו נראית מפגינה על איילון מורחקת תוך שימוש בכוח מפרש משטרה, נבהיר כי לאחר מתן הוראת פיזור למוחים על כביש 20, תוך התראה לפיה מדובר בהפגנה בלתי חוקית וייעשה שימוש בכוח, הניפו שני מוחים שלטי מחאה ומקל דגל לעבר ראשו של סוס משטרה, באופן המסכן את הסוס, את הפרש ואת המוחים עצמם. הפרש הרחיק את המפגינה תוך שימוש בכוח סביר מהסוס.

"אין זה מקרה ראשון הערב בו מוכים סוסים באמצעות מוטות עץ המשמשים לשלטים ודגלים, מצורפים תצלומים של סוס שנפגע על-ידי המוחים בתקרית אחרת במהלך ההפגנה בכביש 20".

מראשי ארגוני המחאה נמסר כי "פחות מ-72 שעות אחרי ההפגנה בעד הדיקטטורה - שבה משטרת ישראל פתחה את הירידה לאיילון לתומכי הדיקטטורה, המשטרה נקטה היום באלימות מטרידה נגד תומכי הדמוקרטיה. אסור לעבור לסדר היום על מה שאירע הערב".

מפגין מפונה מאיילון על ידי כוחות המשטרה.
מפגין מפונה מאיילון על ידי כוחות המשטרה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

עוד המשיכו ואמרו כי הם דורשים "מהמפכ״ל לערוך דיון חירום בעניין, וממח"ש לחקור לעומק את האלימות המזעזעת -  לרבות השימוש המופרע במכתזית בכינון ישיר מטווח קצר, הפעלה של הכלי 'צעקה' והכאת מפגינה שלא היוותה כל סיכון באלה. לא ניתן לבן גביר להפעיל עלינו את המשטרה באלימות ולהפוך אותה למיליציה שלו. לא ניתן לדיקטטורה לעבור ולחדור לשורות המשטרה".