פורום רבי ניצבים וניצבים בדימוס נגד התנהלות בן גביר: "התערבות בוטה"

הפורום שיגר מכתב המיועד למפכ"ל, מפקד מחוז י-ם ולסגל הפיקוד הכללי, בו הביע את תמיכתו והערכתו לשוטרים ולמפקדים על אופן פעילותם אמש בהפגנות המחאה. הפורום מתח ביקורת נוקבת על התנהלותו של השר לביטחון לאומי בן גביר, ונגד ניסיונותיו "להתערב בתהליך קבלת החלטות מבצעיות" של המשטרה

זמן צפייה: 00:55

פורום רבי ניצבים וניצבים בדימוס שיגר הלילה (בין חמישי לשישי) מכתב המיועד למפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ולסגל הפיקוד הכללי של המשטרה, בו הפורום הביע את תמיכתו והערכתו לשוטרים ולמפקדים על אופן פעילותם אמש בהפגנות המחאה מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה שבירושלים.

כמו כן, הפורום מתח ביקורת נוקבת על התנהלותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ונגד ניסיונותיו של השר "להתערב בתהליך קבלת החלטות מבצעיות" של משטרת ישראל. "זימון מפקד מחוז לברור בזמן שהוא עדיין ניצב בחזית שמירת הסדר הציבור שלטון החוק וזכויות האזרח יחד עם שוטריו הוא תקדים שאינו זכור לנו ותיקי המשטרה", מסרו.

"מי שלא פיקד על אירועי סדר ולא מכיר את מורכבות תהליך קבלת ההחלטות של מפקד משטרה בזמן אמת כשמנגד עומדים גם חיי אדם אינו יכול לשפוט מחדר אורות הנאון את מפקד המחוז טרם ביצוע תחקיר מבצעי על ידי המפכ"ל. אנחנו רואים בזאת התערבות בוטה בתהליך קבלת החלטות מבצעיות במשטרה. ואולי אף נסיון לרפות את ידי השוטרים במחאות הבאות. המשיכו לסור למרותו של החוק לשמור על הסדר הציבור ולהגן על חופש הביטוי וזכות ההפגנה מכל גווני הקשת הפוליטית - אנחנו ניצבים לצידכם", הוסיפו.

ההפגנה בירושלים
ההפגנה אמש בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור אמש בשעות הערב, קבוצת מפגינים הגיעה למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירה, ובמקום התפתחו עימותים בינם לבין אנשי ימין וגם עם שוטרים שניסו להשליט סדר. שניים נעצרו. מהמשטרה נמסר כי היא "פעלה לאפשר את חופש המחאה והביטוי למאות מפגינים שהגיעו לרחוב עזה בהתאם לחוק ולהוראות בית המשפט". אלא שזמן קצר לאחר מכן הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי זימן את מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, ל"שיחת בירור", בעקבות מה שהוא כינה "אובדן שליטה של המשטרה בעיר הבירה לחבורת אנרכיסטים". המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי השיב לדבריו: "מגבה את מחוז ירושלים, מפקדיו והעומד בראשו ניצב דורון תורג׳מן, על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר".

המפכ''ל קובי שבתאי
המפכ''ל רנ''צ יעקב קובי שבתאי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שבתאי הוסיף כי הוא "מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל". בסביבתו של השר בן גביר אמרו לחדשות 13: "נתנו להם להשתלט על ירושלים. הייתה החלטה של הסגל הבכיר במשטרה לא לאכוף את החוק. המפכ"ל גיבה את מפקד המחוז בשתיקה". עוד אמרו בסביבת השר כי הוא "ממתין לבירור עם ניצב תורג'מן עוד הלילה". אחרי 23:00 יצא ניצב תורג'מן לשיחה עם בן גביר.

בן גביר המשיך ואמר: "אירוע שבו הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1, ונחסמה תנועת הרכבת הקלה - כל אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים".

השר איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי במסיבת העיתונאים במשרד לביטחון לאומי
השר איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפקד מחוז ירושלים במשטרה לשעבר, ניצב בדימוס ח"כ מיקי לוי, הגיב אמש על המהלך של השר בן גביר: "הזימון של מפקד מחוז ירושלים ללשכת השר בן גביר מצביע על חוסר הבנה מוחלט של תפקיד השר אל מול הדרג המבצעי והוא ניסיון בוטה ומכוער להכניס שיקולים פוליטיים בעבודת המשטרה. אין זה תפקידו של השר לתת הוראות מבצעיות לקצינים בשטח מתחת לפלאורוסצנט ולזמן קצינים בכירים לבירורים, משל היה מפכ"ל המשטרה. פעם אחר פעם שר הטיק-טוק ששולף אקדחים מוכיח שאין לו מושג ירוק בהפעלת כוח ובמשמעות של פיקוד מבצעי בשטח".

ב"דגלים השחורים" הגיבו גם כן על הודעת בן גביר: "מצפים מהמפכ"ל לסרב לדרישת בן גביר לזמן לשיחת נזיפה במפקד מחוז י-ם. מדובר בעבריין שהתבלבל וחושב שהוא אחראי על חופש ההפגנה. לשר אסור על פי חוק להתערב בעבודת המשטרה. ישראל היא דמוקרטיה ונשמור עליה ככזאת".