מהומות באונ' קולומביה: מפגינים מתפרעים, יחידת הלוט"ר הוזנקה

לאחר ימים של הפגנות אלימות נגד ישראל בכמה מאוניברסיטאות העילית בארה"ב, המוחים נדרשו לפנות מאהל מחאה שהקימו בקמפוס בניו יורק, אך למרות הפצרות ההנהלה הם מסרבים להתפזר, הדד-ליין הוארך - וכוחות משטרה גדולים נערכים להסלמה מחוץ לשערי האוניברסיטה. סגנית הנשיא האריס להרצוג: "מחויבים לפעול נגד תקריות אנטישמיות"

זמן צפייה: 07:03

סטודנטים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק ממשיכים לקיים היום (רביעי) הפגנות אלימות באזור המדשאה המערבית של הקמפוס, בו הוקם לפני ארבעה ימים מאהל המשמש כמרכז המחאה נגד ישראל. במכתב ששלחה לסטודנטים, נשיאת אוניברסיטת קולומביה מינוש שפיק הודיעה כי המפגינים יידרשו להתפנות עד השעה חצות (שעון מקומי). לאחר שנודע כי הסטודנטים במאהל מסרבים להתפזר ומתכוננים להתנגד למעצרים, הנהלת האוניברסיטה האריכה את הדד-ליין לפינוי בשמונה שעות. במקביל, כוחות משטרה גדולים, ובהם שוטרים מהיחידה ללוחמה בטרור של משטרת ניו יורק, נערכים מחוץ לשערי האוניברסיטה.

בעקבות הודעת הפינוי והיערכות המשטרה, המוחים הפרו-פלסטינים קראו לסטודנטים נוספים באוניברסיטה להגיע לקמפוס כדי למנוע את פינוי ההפגנה. "תגיעו להגן על המאהל, האם אתם מוכנים להתגייס למכן חבריכם?" נכתב בהודעה שהופצה לסטודנטים מטעם המפגינים. במהלך המחאות הלילה, השמיעו הסטודנטים קריאות "ישראל לכי לעזאזל", "משטרת ניו יורק לכי לעזאזל", ורבים מהם אף שרו שירים המייחלים למיגור הציונות.

המהומה שמתחוללת באוניברסיטת קולומביה מגיעה ברקע שורת תקריות אלימות שנרשמו לאחרונה בהפגנות פרו-פלסטיניות בקמפוסים של אוניברסיטאות עילית בארצות הברית. תיעודים שפורסמו מההפגנות כללו קריאות אנטישמיות, התנכלות לאנשי צוות ותלמידים יהודים וקריאות המשבחות מחבלים.

Whatsapp Image 2024 04 24 At 0
מאהל המוחים הפרו-פלסטינים בקמפוס "קולומביה" | צילום: רויטרס
ההפגנות הלילה באוניברסיטת קולומביה
ההפגנות הלילה באוניברסיטת קולומביה | צילום: רויטרס
ההפגנות הלילה באוניברסיטת קולומביה
צילום: רויטרס

בצל התקריות המדאיגות, סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס שוחחה הלילה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. במהלך שיחתם, סגנית הנשיא האריס גינתה את האנטישמיות בארצות הברית והבטיחה כי היא והנשיא ביידן מחויבים לפעול נגדה ברחבי אמריקה.

במכתב ששלחה לקהילת האוניברסיטה, נשיאת קולומביה שפיק נימקה את בקשתה לפינוי המחאה בכך שמאהל הסטודנטים הפרו-פלסטינים מעלה חששות ביטחוניות משמעותיות ומשבש את השגרה בקמפוס. "המאהל במדשאה המערבית יצר סביבה מתוחה ולפעמים אף עוינת לחלק מחברי הקהילה שלנו, חיוני שנקדם את פירוקו", כתבה.

נשיאת אוניברסיטת קולומביה, מינוש שפיק
נשיאת אוניברסיטת קולומביה, מינוש שפיק | צילום: רויטרס
מפגינות פרו-פלסטיניות בניו יורק
מפגינות פרו-פלסטיניות בניו יורק | צילום: רויטרס

בימים האחרונים הנהלת אוניברסיטת קולומביה ניהלה משא ומתן עם המוחים הפרו-פלסטינים במטרה לפזר את המחאה ולפרק את המאהל שהקימו. למרות הצעות שונות שהועלו, המוחים סירבו לפזר את הפגנתם ולציית למדיניות האוניברסיטה. ההנהלה הודיעה מצדה כי "צעדים נוספים" יישקלו כדי להחזיר את השקט לקמפוס.

בתוך כך, בעקבות התרבות התקריות האלימות באוניברסיטה, פעילים בפורום משפחות החטופים וסטודנטים ב"קולומביה" הציבו במרכז הקמפוס שלטים של 133 החטופים שנותרו בשבי חמאס. ממטה משפחות החטופים נמסר כי הפעולה נעשתה "במטרה להזכיר לכל הצדדים המעורבים - החטופים ניצבים לפני הכל". עוד נמסר: "על רקע ההפגנות והעיסוק הגובר במלחמה, הרגשנו חובה מוסרית לבוא לכאן ולהבליט את הפנים של כל אחד ואחת מהם. 133 חפים מפשע עדיין נרקבים בשבי החמאס וכל פעיל זכויות אדם צריך לפעול למען ולשחרורם".

"קיר החטופים
"קיר החטופים
מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה | צילום: רויטרס

בלילה שבין שני לשלישי, עשרות מפגינים פרו-פלסטיניים נעצרו באוניברסיטת ייל שבקונטיקט ובאוניברסיטת ניו יורק, בהם סטודנטים ואנשי סגל. במקביל, בתקרית שאירעה ב"קולומביה", הפרופסור הישראלי שי דוידאי, לא הורשה להיכנס לאזור בקמפוס עליו השתלטו המפגינים הפרו-פלסטיניים. "אתם לא יכולים לתת לתומכי חמאס להיות בקמפוס - ולי, מרצה באוניברסיטה, לא", אמר דוידאי במהלך עימות עם השוטרים במקום.

התקריות האנטישמיות וההפגנות הפרו-פלסטיניות הביאו לכך שתורמים יהודים השהו את תרומותיהם לאוניברסיטאות יוקרה אמריקניות. המיליארדר רוברט קראפט, בוגר קולומביה ומייסד הקרן למלחמה באנטישמיות, היה בין התורמים שהודיעו כי יקפיאו את תרומותיהם. "אני כבר לא משוכנע שבקולומביה מסוגלים להגן על התלמידים ועל הסגל ואני לא מרגיש בנוח לתמוך באוניברסיטה עד שיינקטו בה צעדי תיקון", מסר קראפט.