הצד האפל של שעון הקיץ

מתברר שעם כל האהבה והיתרונות שיש לשעון הקיץ, ישנם גם חסרונות, אולי אפילו סיכונים בריאותיים, שלא ניתן להתעלם מהם. אז מה עושים כדי להקל על המעבר?

זמן צפייה: 07:06

הלילה, כמו כל שנה, שעון הקיץ מגיע אלינו וכולנו נאבד שעה. רבות כבר דובר על היתרונות שבשעון הקיץ: חסכון למשק, ירידה במספר תאונות הדרכים, האפשרויות הרבות לשהות מחוץ לבית והעלאת מצב הרוח בזכות החשיפה המוגברת לאור השמש. אבל מתברר שעם כל האהבה והיתרונות, ישנם גם חסרונות, אולי אפילו סיכונים בריאותיים, שלא ניתן להתעלם מהם.

ודאי שמעתם לא מעט את הביטוי "שעון ביולוגי" ובכן, זהו המנגנון שראשון להגיב, אולי להיפגע, כתוצאה של מעבר לשעון קיץ. השעון הביולוגי מווסת ומתזמן חלק ניכר מההתנהגות היומיומית שלכם ומנהל תהליכים פיזיולוגיים שונים.

השעון הביולוגי האנושי פועל במקצב צירקדני, כלומר במחזור של 24 שעות, בדומה לזמן שלוקח לכדור הארץ להשלים סיבוב. השם נגזר מביטוי לטיני שמשמעותו היא "בערך יום אחד". תזמון השעון הביולוגי תלוי בהפרשת המלטונין - הורמון ה"שינה": עם רדת החשיכה, בלוטת האיצטרובל הממוקמת במרכז המוח מתחילה להפריש את ההורמון, ובבוקר, כשהשמש עולה, הבלוטה מפסיקה בהדרגה את הפרשת ההורמון.

כמו במצב של ג'ט לג, במעבר לשעון קיץ מתרחש שינוי בחשיפה לקרני שמש, למשל משום שיש עדיין אור טבעי בשעות בהן אתם רגילים להתארגן לקראת השינה. בטווח הארוך, לשינוי הזה יכולות להיות השלכות בריאותיות.

wh
הלילה (חמישי) ב-02:00, יש להעביר את השעון שעה קדימה | צילום: חדשות 2

שינוי של שעה יצריך הסתגלות למערכת השעות החדשה: התעוררות בחושך (למי שצריכים לקום בשעות מוקדמות מאד), ופעילות בשעות בהן אתם, כאמור, רגילים להתארגן לשינה. בטווח הקצר, אתם עלולים לסבול מעייפות רבה בימים הראשונים לאחר השינוי בגלל ש"אבדתם" שעת שינה במעבר בין השעונים, כשהשעון "זז" קדימה.

השינויים הללו יכולים לגרום ל:
• הפרעות שינה, ובמיוחד – קושי להירדם, בעיקר אצל מי שממילא סובלים מקשיי שינה.
• עייפות במהלך היום, בפרט בימים שלאחר השינוי, שעלולה להוביל לתחושת בלבול, חוסר ריכוז, ירידה בתפקוד ועד סיכון של תאונת דרכים או תאונת עבודה.
• התקפי לב: במחקרים נמצא כי במדינות בהן התרחש שינוי לשעון קיץ – עלה מספר התקפי הלב בשלושת הימים שלאחר המעבר.
• דיכאון: מתברר כי המעבר בחזרה לשעון חורף, הוא "טריגר" להתקפי דיכאון בקרב מי שנוטים לכך.

כמה זמן ייקח לנו להסתגל לשינוי?
כלל האצבע הוא שכל שעה של שינוי – מצריכה 24 שעות של הסתגלות. כלומר, שאם השעון זז שעתיים קדימה – היומיים הבאים עלולים להיות קשים ומבלבלים. אבל כמובן שלכל אחד ואחת זמן ההסתגלות הוא שונה ואישי. הבשורה הטובה היא, שלמרות שיש לשעון הקיץ "צד אפל" – ישנם לא מעט פתרונות להתמודד עם הצדדים הללו

מה אפשר לעשות כדי להקל על המעבר לשעון קיץ?
• אם אתם הולכים לישון בשעה קבועה וקמים בשעה קבוע, נסו ללכת לישון הלילה רבע שעה לפני הזמן הקבוע ולקום כרבע שעה קודם.
• בבקרים שלאחר השינוי – לאכול ארוחת בוקר מזינה כדי לעזור לגוף להתגבר על העייפות.
• אם קשה לכם להירדם – נסו להשתמש בתכשיר טבעי לשינה, כמו נרוקסן, שיעזור לכם להירדם יותר בקלות וללא תופעות לוואי.
• נסו להיחשף לאור שמש טבעי מיד לאחר שקמתם, כדי להפסיק את הפרשת המלטונין.
• השתדלו להיחשף כמה שפחות למקור של אור – תאורה, מסכי מחשב וטלוויזה – בשעות הערב כדי לעודד את הפרשת המלטונין.

ברי גולדברג הוא רוקח בכיר בחברת אלטמן

עוד ברשת בריאות

איך להיגמל מהסמארטפון ע"י גומייה לשיער ופתקית [brightcove_iframe video_id='health-articles-048' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_0kfb4xrg' duration='45']

הללויה: מחקר טוען כי שוקולד משפר ביצועים ספורטיביים [brightcove_iframe video_id='health-articles-047' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ge48rflo' duration='55']

מה הגוף מסמן לך, זה הכל אזהרות ותסמינים

רוצים חיים ארוכים? פתחו ספר

[brightcove_iframe video_id='health-articles-045' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_05kx6wvn' duration='50']

האפליקציה שתעזור לעיוורים "לראות"

[brightcove_iframe video_id='health-articles-037' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_apfl42a4' duration='106']