האם קריאת ספרים מאריכה את חיינו?

מחקר חדש מאוניברסיטת YALE מצא כי קריאת ספרים עומדת בקורלציה חיובית עם אריכות חיים - אנשים הקוראים ספרים, חיים כמעט שנתיים יותר מאלו שלא

זמן צפייה: 00:50

החוקרים באוניברסיטת YALE עיבדו מידע מכמעט 4,000 אמריקאים מעל גיל 50, למשך 12 שנה. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות: האחת שמעבירה יותר מ3.5 שעות בשבוע בקריאה, והשניה שמבלה עד 3.5 שעות קריאה שבועיות והשלישית שלא קוראת כלל. החוקרים מצאו כי הקבוצה הראשונה, המיטיבה לקרוא, נהנתה מכ- 23% ירידה בתמותה. מרענן, לא?

אנשים שקראו ספרים הפגינו יכולות קוגנטיביות חזקות יותר, כגון זכרון וספירה לאחור. "אנשים שהצהירו כי הם קוראים לפחות חצי שעה ביום, נהנים מיתרון הישרדותי לעומת אחרים שלא קוראים", סיפרה בקה ר. לוי, אחת החוקרות. לעומת זאת, קריאת מגזינים ועיתונים הציגה השפעה פחותה מזו של ספרים, אלא אם קריאתם נמשכת יותר מ7 שעות שבועיות. במקרה כזה, אחוז הירידה בתמותה עומד של 11%.

הקריאה מחדדת מיומנויות ומעניקה תחושת שייכות ומשמעות

החוקרים טרם פיצחו מדוע קריאה תורמת לאריכות ימים, אך מחקרים קודמים הסיקו כי אנשים קוראים הם לרוב בריאים יותר, עשירים יותר, ומשכילים יותר באופן כללי - אלמנטים המשפיעים על אורך החיים.

שימו לב, קריאת מגזינים ועיתונים לא נחשבת, מאחר וספרים מחייבים חשיבה עמוקה יותר
שימו לב, קריאת מגזינים ועיתונים לא נחשבת, מאחר וספרים מחייבים חשיבה עמוקה יותר | צילום: shutterstock

לעומת זאת, בסקר נפרד שנערך בבריטניה, שאלו מעל 4,000 בוגרים על הרגלי הקריאה שלהם. התגלה כי אלו שקראו הרגישו יותר שלווים ושמחים בחייהם. לטענתם, הקריאה עוזרת להשכיח את הבדידות, ולכן בקרב המשתתפים שלא קראו, 28% יותר הצהירו על דכאון.

"קריאה לא רק עוזרת לקוראים להכיר ולהתחבר למערכות חיים רחבות יותר, ולמשמעות חיים משותפת. היא גם מזכירה לאנשים על פעילויות או עיסוקים שהם פעם רדפו אחריהם, ידע או מיומנויות שיש להם, ובכך עוזרת להם לקבל תחושת שייכות ומשמעות לחיים", טוענת ג'וזי בילינגטון מאוניברסיטת ליברפול.

אז למה אתם מחכים? עזבו הכל ופתחו ספר.

עוד ברשת בריאות

האפליקציה שתעזור לעיוורים "לראות"

[brightcove_iframe video_id='health-articles-037' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_apfl42a4' duration='106']

שבדיה מציעה: הפסקות סקס יזומות 

[brightcove_iframe video_id='health-articles-029' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_fh3frv9p' duration='41']

7 יתרונות בריאותיים לצ'ה צ'ה צ'ה 

[brightcove_iframe video_id='health-articles-028' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_8e6482do' duration='63']