גבינה בת 3,600 שנה נמצאה בקבר סיני עתיק אבל החוקרים מסרבים לטעום אותה

גבינת קפיר בת 3,600 התגלתה בקבר סיני עתיק. מדובר בגבינה העתיקה ביותר בעולם נכון להיום, והחוקרים סבורים כי היא תוכל לסייע להם ללמוד על אורח חייהם של אוכלוסיות מתקופת הברונזה

Cheese2
אישה חנוטה בקבר בו נמצאה הגבינה העתיקה בעולם | צילום: University of Chinese Academy of Sciences

סין: בשנת 2003 החליטו ארכיאולוגים לפתוח ארון קבורה עתיק בן 3,600 שנמצא בבית הקברות צ'אוהיי שבשינג'יאנג. בתוך הקבר הייתה אישה צעירה חנוטה עם חומר בלתי מזוהה עטוף על צווארה. בהתחלה הם חשבו כי מדובר בתכשיט, אך בהמשך התברר כי מדובר בגבינה.

הגבינה זוהתה כגבינת קפיר, שיוצרה על ידי תסיסת חלב באמצעות גרגירי קפיר. "גבינה רגילה היא רכה. הגבינה הזאת לא" הסבירה צ'אומיי פו, פלאוגנטיקאית מהאקדמיה הסינית למדעים בבייג'ינג. "היא הפכה לאבק ממש יבש, צפוף וקשה".

Cheese
"היא הפכה לאבק ממש יבש, צפוף וקשה" | צילום: University of Chinese Academy of Sciences

 

החוקרים אספו דגימות דומות משני קברים נוספים ועיבדו את הדנ"א שלהם כדי לעקוב אחר התפתחות החיידקים לאורך אלפי שנים. המחקר סייע ללמוד על אורח חייהם של אוכלוסיית צ'אוהיי בתקופת הברונזה, ועל האופן בו צרכו מוצרי חלב בעידן של לפני המצאת הפיסטור.

אולי יעניין אותך גם: מחלב-אם, מחיידקי בית שחי ועם רימות חיות: 8 הגבינות הכי מטורפות בעולם

למרות שזוהי פיסת הגבינה העתיקה ביותר בעולם הידועה כיום, צ'ואמיי פו הגיבה בנחרצות כאשר נשאלה בראיון לרשת NBC אם תהיה מוכנה לנסות ולטעום אותה: "אין מצב", אמרה.