דרוש: תיאום ציפיות עם עדן אלנה

אחרי הנאחס של דחיית האירוויזיון בשנת 2020 ובחירת שיר חדש לשנת 2021, ואחרי שהיא הצליחה להביא את ישראל לגמר התחרות בפעם השישית ברציפות, עדן אלנה משחררת שיר חדש שנשמע כמו משהו שמריה קארי שרה לפני 15 שנה. מישהו צריך לשתף את אלנה במה שהקהל מצפה לקבל ממנה. טור דעה

זמן צפייה: 03:10

בואו נסתכל בצורה אובייקטיבית על נציגינו באירוויזיון בשנים האחרונות והצלחתם מעבר לגזרת התחרות. קובי מרימי ייצג את ישראל בתחרות שנערכה בתל אביב בשנת 2019 עם השיר "Home" שהגיע בגמר למקום ה-23. שנת הקורונה מנעה ממרימי לשדרג את מעמדו אבל שני השירים שהוא שחרר עד עכשיו לא הצליחו לפרוץ החוצה. השיר החדש שלו, "יוצא מזה", שוחרר בשבוע שעבר ומוקדם מיד לדעת מה יעלה בגורלו. (לצפייה בראיון עם קובי מרימי על השיר החדש לחצו כאן). נטע ברזילי, שבקרוב תוכלו לראות אותה שופטת ב"אקס פקטור לאירוויזיון" ברשת 13, ייצגה אותנו בשנת 2018 בתחרות וזכתה במקום הראשון עם "Toy". אני מוציא אותה מהמשוואה מפני שזמרים שזוכים בתחרות זוכים גם לתהילת עולם בשנים שאחרי התחרות, לפחות בארץ מוצאם. נטע שחררה לא מעט שירים שהפכו ללהיטים, מי יותר גדול ומי פחות, אבל כולם מכירים כל שיר שהיא משחררת לרדיו (בימים אלה היא נמצאת במקום הראשון במצעד של גלגל"צ עם השיר "אפס מאמץ", שיתוף פעולה עם סטטיק ובן אל תבורי). אמרי זיו הגיע למקום ה-23 בגמר האירוויזיון בשנת 2017 ומאז הוא שחרר שיר אחד בשם "אימריקו" שלא השאיר חותם. גם חובי סטאר שייצג אותנו שנה לפני זה עם השיר "Made of stars" לא זכה ללהיט נוסף מאז התחרות, ועברו יותר מחמש שנים מאז. נדב גדג' היה הנציג הראשון שעלה לגמר אחרי ארבע שנים עצובות עם "Golden boy" בשנת 2015. שלוש שנים מאוחר יותר היה לו את המגה להיט "אולי נדבר" ופה זה נגמר. "2 מטר" שהוא שחרר לפני כמה חודשים לא הצליח לפרוץ בגדול.

עוד במדור המוזיקה

גלעד שגב: ״המרחק מהבית לא גורם לגעגוע אלא לתחושת החיבור האמיתית"

דודי בר דוד: "ברגע שאפחד ממה שיגידו עלי אפסיק להיות אומן"

הכינו את השפם לקיץ: נטע ברזילי ולהקת ליטל ביג הרוסית משתפים פעולה בשיר חדש!

קחו עוד כמה שנים אחורה, לזמרים המעולים שייצגו אותנו באירוויזיון אבל לא הצליחו להעפיל לגמר, והמצב עגום יותר. מיי פיינגולד, זמרת על לכל הדעות, נמצאת בתיאטרון ולא ברדיו אחרי שהשיר "Same heart" לא העפיל לגמר, למרות שהיה חביב המעריצים. מורן מזור ("רק בשבילו" בשנת 2013. לראיון עם מורן מזור לחצו כאן) מנסה לחזור בימים אלה לקדמת הבמה אחרי שגם היא מופיעה בתיאטרון. להקת איזבו ("Time" בשנת 2012) גם לא מצליחה להביא שירים שייכנסו לפלייליסטים ואפילו דנה אינטרנשיונל, שבשנת 2011 חזרה לתחרות עם "דינג דונג", לא מצליחה כמו בעבר. לפני ארבע שנים היא הכניסה את השיר "רותי" לפלייליסטים, אבל זה קרה יותר בזכות השם שלה והגעגוע אליה מאשר איכות השיר. שאר השירים מאותו אלבום לא נכנסו לפלייליסטים ולא נצרבו בתודעה.

עדן אלנה
עדן אלנה | צילום: שי פרנקו

ועכשיו בואו נדבר על השיר החדש של עדן אלנה, נציגתנו המקסימה לתחרות האירוויזיון לשנת 2020 שבוטל, ובעקבות זה נשלחה לאירוויזיון 2021 עם השיר "Set me free" שסיים במקום ה-17. אי אפשר להתווכח שלעדן אלנה יש קול שרוב הזמרות רק יכולות לחלום עליו. יש לה שפע אנרגיה טובה והמון כישרון, אז למה קשה לי להאמין שהיא תצליח לפרוץ את הפלייליסטים עם השיר החדש שלה, "לקום"?

מעבר לסטטיסטיקה, "לקום" נשמע כמו שיר שמריה קארי דחתה לפני 15 שנה. בואו נודה על האמת, מדובר ברפרנס לא רע בכלל, אבל מה שעובד טוב בארצות הברית לאו דווקא יתקבל טוב בארץ. אין בשיר משהו שיתפוס את המאזין מלבד הרצון לשמוע את השיר החדש של עדן אלנה אחרי האירוויזיון. מישהו צריך לקחת אותה או את מנהליה לשיחה קלה על האיזון בין מה שהם רוצים לשחרר לעולם לבין מה שהקהל מצפה לשמוע. לא חייבים לעמוד בציפיות האלה ויש מספיק דוגמאות לזמרים שיצאו מהקופסה והצליחו, אבל ההבדל הוא שמאחורי אלנה אין רפרטואר שירים שהיא יכולה לסטות ממנו. יש לה שבעה שירים משתי תחרויות הקדם אירוויזיון שעשו לה ועוד כמה שירים שיצאו אחרי הזכייה המוצדקת שלה ב"אקס פקטור" שאף אחד לא מכיר.

עדן אלנה ובר רפאלי גמר אקס פקטור
עדן אלנה ובר רפאלי גמר אקס פקטור

אולי אני נופל לקלישאות, אבל ציפיתי מעדן אלנה לשחרר שיר קצבי לקיץ, כזה שיביא קריצה שובבה להמשך המיתוג שהחל לפני קצת פחות משנתיים. ההחלטה לשנות כיוון בסינגל הראשון אחרי האירוויזיון קצת תמוהה בעיניי. נראה לי שיש פה ניסיון לשים את האירוויזיון מאחור ולהמשיך הלאה, אבל אם זה מה שאתם רוצים, קחו שיעור או שניים משירי מימון שזכתה במקום הרביעי ושחררה שרשרת להיטים בשנתיים שאחרי התחרות, משהו שאפשר לה לעמוד בפני עצמה ולא להסתפק בתואר "נס אירוויזיון". תאמינו או לא אבל רוב הזמרים שייצגו אותנו באירוויזיון מנסים להתרחק ממנה. אפילו יזהר כהן ניסה לשים אותה מאחוריו עד שהוא הבין ש"אבאניבי" זה המונה ליזה שלו, לטוב ולרע. האירוויזיון היא אבן שואבת שקשה מאוד לצאת מהצל שלה והדרך היחידה להתעלות מעליה היא... ובכן, להביא להיטי ענק. הדרך לעשות את זה היא לתת לקהל מה שהוא רוצה לקבל, לקבע כמה להיטים בתודעה שיגרמו לו להבין שיש פה משהו מעבר לאירוויזיון. כל ניסיון להתרחק מהתחרות עם שינוי גדול מיד אחריה הסתיים עד היום בכישלון, לא רק בישראל אלא גם בשאר אירופה.

מגיע לעדן אלנה סוף סוף להצליח. יש לה קול מדהים, יש לה אישיות תוססת ויש לה גרוב מטורף. השילוש הקדוש להצלחה נמצא לרגליה, עכשיו רק חסרים כמה שירים שישימו אותה על המפה של תעשיית המוזיקה הישראלית. אלנה עדיין צעירה מאוד והאפשרות לעתיד מבריק בתחום נמצאת בהישג ידה. לדעתי זה לא יקרה עם "לקום", אבל תמיד יש את השיר הבא ואני ממתין לו בציפייה דרוכה.

עדן אלנה עטיפת הסינגל
עדן אלנה עטיפת הסינגל | צילום: עיצוב עטיפה: AVOXVISION