כל מה שצריך לדעת על פונדקאות בישראל

זוגות הטרוסקסואלים נשואים או בעלי הסכם של חיים משותפים, יכולים לפנות לשירותי פונדקאות במדינת ישראל. כיצד מתבצע תהליך הפונדאות - שלב אחר שלב

זמן צפייה: 08:23

מאת: עדה אטיאס ומינה יולזרי

יותר ויותר זוגות שאינם מסוגלים להרות או לשאת הריון פונים בשנים האחרונות לפונדקאות. להליך פונדקאות שמתבצע בישראל ישנם יתרונות רבים – האפשרות של ההורים המיועדים להיות נוכחים בכל שלב בתהליך הרפואי, הקשר הישיר לפונדקאית במהלך ההיריון, הרמה הגבוהה של השירותים הרפואיים בישראל ועוד. מרבית תהליכי הפונדקאות מבוצעים באמצעות מרכז, המלווה את הזוג ואת הפונדקאית לאורך השלבים השונים. להלן מה שצריך וכדאי לדעת על ההליך:

שלב א': איתור פונדקאית
חוק הסכמים לנשיאת עוברים, אשר נחקק ב- 1996, קובע כי רק זוגות הטרוסקסואלים, זוגות נשואים וזוגות בעלי הסכם של חיים משותפים יכולים לפנות לשירותי פונדקאות במדינת ישראל. נכון להיום, רווקים וזוגות חד מיניים אינם יכולים לעבור את התהליך במדינה.
בשלב הראשון, המרכז מאתר אישה המעוניינת לשמש כפונדקאית ומכין אותה לקראת התהליך. הועדה לנשיאת עוברים של משרד הבריאות קבעה קריטריונים ברורים, המפרטים מי יכולה לשמש כפונדקאית בישראל. מדובר בנשים ישראליות תושבות הארץ, בין הגילאים 22-39, אימהות לילד אחד לפחות ועד שלושה ילדים משלהן. בניגוד לתפיסה הרווחת, גם נשים נשואות יכולות לשמש היום כפונדקאיות.

נכון להיום, רווקים וזוגות חד מיניים אינם יכולים לעבור את התהליך במדינה.
נכון להיום, רווקים וזוגות חד מיניים אינם יכולים לעבור את התהליך במדינה. | צילום: shutterstock

שלב ב': אבחונים רפואיים פסיכולוגים ופסיכוסוציאליים
בשלב זה נערכות חוות דעת מקצועיות לפונדקאיות ולזוגות על פי דרישות הועדה. חוות הדעת לזוג כוללת אבחון רפואי ופסיכולוגי. חוות הדעת לפונדקאיות כוללות בדיקות רפואיות מקיפות ואבחון פסיכולוגי, הבודק את אישיותה ובריאותה הנפשית של המועמדת. הפונדקאיות נדרשות להוכיח כי הן נשים עצמאיות, בעלות כוח רצון, בעלות יכולת להתמודד עם משברים וכי הן נכנסות לתהליך מתוך מודעות ונחישות.
"המרכז להורות באמצעות פונדקאות" מקפיד גם לערוך לפונדקאיות אבחון פסיכוסוציאלי, הבודק על ציר הזמן את מקום מגוריה ואורח חייה, קשרים משפחתיים וחברתיים, על מנת להעריך באופן מיטבי את התאמתה ולוודא שיש לה מעגל משפחתי שיספק תמיכה לאורך התהליך.משך ההתנהלות של התיק בוועדה כיום הינו ארבעה חודשים לערך.

שלב ג': חוזה משפטי
בשלב הבא, הפונדקאית נפגשת עם זוג ההורים המיועדים, לאחר בדיקת התאמתם, לצורך הכרות הדדית ותיאום צפיות. שני הצדדים חותמים על הסכם התקשרות (חוזה משפטי), כאשר הפונדקאית בוחרת עו"ד מטעמה, בהתאם לדרישת החוק. התשלום לפונדקאית עומד על סך של כ-160,000 ₪, כאשר הסכם ההתקשרות בין הצדדים בנוי בצורה כזו שהפונדקאית מקבלת את רוב הכסף לאחר הלידה, דבר המבטיח את נכונותה לשמור על ההיריון. הפונדקאית זכאית לאותן זכויות שמקבלת כל אישה הרה ואישה שילדה: היעדרות מהעבודה לצורך טיפולי פוריות, הגנה מפיטורין במהלך תקופת הטיפולים ובמהלך ההיריון,שמירת הריון, מענק לידה ועוד.

בניגוד לתפיסה הרווחת, גם נשים נשואות יכולות לשמש היום כפונדקאיות
בניגוד לתפיסה הרווחת, גם נשים נשואות יכולות לשמש היום כפונדקאיות | צילום: shutterstock

שלב ד': הכנה לוועדה
המסמכים הנדרשים נשלחים למשרד הבריאות והפונדקאית וההורים המיועדים עוברים ראיונות בוועדה לצורך קבלת אישור לתהליך הפונדקאות. עם קבלת האישור, שני הצדדים חותמים על הסכם ההתקשרות בפני הועדה.

שלב ה': הפריה והריון
ההורים המיועדים והפונדקאית פונים לרופא מומחה מטעמם במימון קופת החולים ומתחילים את הטיפול הכולל שאיבת ביציות מהאם המיועדת, הפרייתם בזרע הבעל והחזרת העוברים לרחמה של הפונדקאית. זוגות הזקוקים לתרומת ביציות יוכלו לקבל מהמרכז מידע לגבי רופאים העוסקים בכך (קופות החולים משתתפות בחלק מהעלות הכרוכה בתרומת ביציות). משך תקופת הטיפולים משתנה ותלוי במספר ההחזרות הנדרשות עד להשגת היריון, כאשר בדרך כלל ההחזרות מתבצעות חודש אחרי חודש.

שלב ו': ליווי ותמיכה לאורך התהליך ואחרי הלידה
"המרכז להורות באמצעות פונדקאות" מלווה את ההורים המיועדים והפונדקאית במשך תקופת הטיפולים, ההיריון וגם לאחר הלידה. הועדה לנשיאת עוברים קבעה, כי בישראל רשאים רק עובדים סוציאליים ו/או פסיכולוג בלבד ללוות את התהליך. מטרת הליווי היא לספק לפונדקאית ולהורים המיועדים תמיכה רגשית, מידע והכוונה שיסייעו בהתנהלות התהליך בפועל. הליווי יוצר רשת בטחון מקסימלית עבור ההורים המיועדים והפונדקאית שמשמעותה סיוע בפתרון בעיות, שמירה על זכויות שני הצדדים, וודאות כי התהליך מתנהל כשורה מבחינה רפואית, משפטית ופסיכולוגית.

מינה יולזרי ועדה אטיאס, מקימות המרכז להורות באמצעות פונדקאות
מינה יולזרי ועדה אטיאס, מקימות המרכז להורות באמצעות פונדקאות

הכותבות הן עובדות סוציאליות, בעלות תואר שני עם התמחות בטיפול זוגי ומשפחתי, מנהלות המרכז להורות באמצעות פונדקאות

עוד באסיפת הורים

עכשיו זה מדעי: הנה השיר שיגרום לתינוק לחייך [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-038' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n76rum3h' duration='1929']

אחת ולתמיד: מה באמת צריך לחגוג - יום האם או יום המשפחה? [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-039' autoplay='0' credit='' kid='1_y34tvnob' duration='1929']

יש! אבא בבית: סדנה חדשה להעצמת אבות

אבא כאן בדיוק כמו שאמא כאן

6 כללים ללמד את ילדיכם לעזור במטלות הבית