מעבדות לחירות: איך להיגמל מהחיתול?

פסח הוא הזמן המושלם להתחיל את הגמילה מחיתוליים. איך לשרוד נכון את התהליך ומה חשוב לפני ואחרי שיוצאים לדרך?

זמן צפייה: 03:28

מאת: עדי הראל

אביב הגיע פסח בא ואיתו הניקיונות, השאלה הקבוע של 'איפה אתם בסדר' ו-גמילה מחיתולים! אחת הסיבות העיקריות שהורים רבים מעוניינים להתחיל לגמול את הילדים שלהם מחיתולים דווקא בחופשת הפסח היא שהחופשה הארוכה מאפשרת מעקב צמוד על הילד בסביבה ביתית. בנוסף, מזג אוויר שמתחמם מקל על העובדה שרוב הזמן אפשר להשאיר אותם בלי חיתול בכלל.

הורים רבים רואים את הגמילה כמשימת חובה לחופשת הפסח, אך זכרו שמדובר בשלב התפתחותי שכל ילד עובר, ולכן הוא יכול לקחת זמן קצר או להיות ארוך יותר. אל תגבילו ואל תציבו יעדים, אלא תאפשרו לילד להיגמל כראוי ובקצב שלו. הנה שלושה דברים שחשוב לעשות לפני הורדת החיתול ועוד שלושה טיפים חשובים לתהליך עצמו:

1. בדקו אם הילד בשל
אין מה להתחיל את התהליך של הגמילה אם הילד לא מוכן לכך עדיין כי אז תיתקלו בעקשנות, תהליך גמילה ארוך ואפילו סירוב. אם הילד מדבר על הורדת החיתול, או שהוא לא רוצה ללבוש אותו ומבקש תחתונים או ללכת לשירותים אל תתעצלו! הוא מאותת לכם שהגיע הזמן וכדאי להתחיל.

____________________

איך נשרוד את ליל הסדר עם הילדים בשפיות יחסית?

כיצד עוזרים לילד ביישן לשרוד את הקושיות?

מכת כינים? לא רק בהגדה של פסח

____________________

2. בדקו אם אתם בשלים
גמילה יכולה לקחת כמה ימים ולעבור בקלות, והיא יכולה לקחת מספר שבועות ולהיות מלווה בהחלפת בגדים מרובה, כביסות ושטיפת רצפות פעם אחר פעם. וודאו שאתם מוכנים לשלב הזה ויודעים למה אתם נכנסים.

3. הכינו את הקרקע
דברו עם הילד על העובדה שהוא יהיה בקרוב בלי חיתול. הסבירו לו את הסיבה, הקריאו סיפורים ושירים, הראו לו סרטים וקחו אותו אתכם לשירותים שידע מה צפוי ומה מצופה לו וממנו.

וודאו שגם אתם, ההורים, מוכנים לשלב הזה ויודעים למה אתם נכנסים
וודאו שגם אתם, ההורים, מוכנים לשלב הזה ויודעים למה אתם נכנסים | צילום: shutterstock

התחלתם את התהליך? ברכות!

1. סמכו על הילד!
הוא מכיר את הגוף שלו ויודע להקשיב לו. נכון, בהתחלה יפספס, ואחר כך ירוץ ברגע האחרון, אבל אפשרו לו לגלות את הסימנים המקדימים לפני שהולכים לשירותים, עקבו אחריו כדי שתדעו גם אתם מה הם. כי לא תמיד תהיו שם בשביל להזכיר לו ולקחת אותו.

2. עודדו ופרגנו לו
בזמן התהליך פרגנו לילד, וכמה שיותר, על כך שהוא בוגר, בלי חיתול, עם תחתונים ומצליח. גם אם פספס, אל תכעסו או תבהלו- הכל בסדר! תדאגו להגיד לו כל הכבוד ולהתרגש כשהוא מצליח.

3. תנשמו
כל תהליך נעשה בזמן שלו. יש ילדים שנגמלים מהר יותר ויש לאט יותר- כמו כל תהליך התפתחותי. אל תאבדו סבלנות ואל תשוו לילדים אחרים. קחו אוויר, נשמו עמוק- ותגלו סבלנות ואמפטיה כלפי הילד.

בהצלחה!

עדי הראל היא מדריכת הורים מוסמכת ובעלת מרכז ההורות מאמוש

עוד באסיפת הורים

צילומי הלידה הטובים ביותר בעולם [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-044' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6t6r9u4h' duration='1929']

צפו בתיעוד נדיר של תינוק שנולד בתוך שק מי השפיר [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-042' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6wa505xv' duration='1929']

עכשיו זה מדעי: הנה השיר שיגרום לתינוק לחייך [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-038' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n76rum3h' duration='1929']

אחת ולתמיד: מה באמת צריך לחגוג - יום האם או יום המשפחה? [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-039' autoplay='0' credit='' kid='1_y34tvnob' duration='1929']