נתניהו באו"ם: אנו בפתחה של פריצה היסטורית לשלום בין ישראל לסעודיה

ראש הממשלה נשא דברים בעצרת הכללית של האומות המאוחדות בניו יורק. במוקד: המגעים לנורמליזציה, האיום האיראני - וגם בינה מלאכותית. בפתח דבריו אמר: "אסור לתת לפלסטינים וטו על שלום עם מדינות ערב". אלפים מפגינים מחוץ למטה האו"ם | משדר מיוחד בחדשות 13

זמן צפייה: 07:40

ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה"ב הגיע לשיאו היום (שישי), עם נאומו בעצרת הכללית של האומות המאוחדות בניו יורק, כאשר ברקע אלפים הפגינו מחוץ לבניין האו"ם. בפתח דבריו אמר נתניהו כי אסור לתת לפלסטינים וטו על שלום עם מדינות ערב, והוסיף כי "אנחנו בפתחה של פריצה היסטורית לשלום בין ישראל לסעודיה". לאחר הנאום אמר שר החוץ אלי כהן לחדשות 13: "השלום לא יהיה רק עם סעודיה, יהיו עוד 6-7 מדינות נוספות שיצטרפו". גורם מדיני בפמליית רה"מ אמר לחדשות 13: "יהיו צעדים עבור הפלסטינים - לא על חשבון ההתנחלויות".

"לפני יותר משלושת אלפים שנה, המנהיג שלנו משה פנה לעם ישראל, לפני שהם נכנסו לארץ המובטחת", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו, "הוא אמר שהם ימצאו שם שני הרים שפונים זה לזה. הר גריזים, המקום שבו תוכרז ברכה גדולה, והר עיבל, האתר של קללה גדולה. משה אמר שגורל האנשים יוחלט על ידי הבחירה שהם יעשו בין הברכה והקללה. הבחירה הזו מהדהדת לאורך הדורות, לא רק בקרב עם ישראל, אלא באנושות כולה".

"אנו ניצבים בפני בחירה כזו היום", הוסיף נתניהו, "שתכריע האם נראה את הברכה של שלום היסטורי של שגשוג חסר גבולות ותקווה או שנסבול את הקללה של מלחמה זוועתית, טרור וייאוש. כשדיברתי כאן לאחרונה מעל במה זו לפני חמש שנים שנים. הזהרתי מפני הרודנים האירנים. הם היו רק קללה, לעמם, לאזורנו ולעולם כולו. אבל בתקופה ההיא, דיברתי גם על ברכה גדולה שיכולתי לראות באופק. הנה מה שאמרתי, וזה ציטוט, האיום המשותף של איראן קירב את ישראל ומדינות ערביות נוספות יותר מאי פעם, בחברות שלא הייתה מעולם".

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

בהמשך נאומו אמר נתניהו: "אמרתי שהיום יבוא בקרוב שבו ישראל תוכל להרחיב להרחיב את השלום למדינות ערביות שכנות נוספות. כעת אחרי אינסוף פגישות עם מנהיגים ערבים, הבנתי שישראל והמדינות הערביות חולקות אינטסים משותפים רבים ואלה יכולים לשמש כפריצת דרך לשלום רחב יותר באזורנו. אתם מוחאים כפיים עכשיו אבל בזמנו, הרבה התייחסו לאופטימיות שלי בפסימיות, כמחשבה של תקווה, שהיו מבוססות על רבע מאה של כוונות טובות ונסיונות שנכשלו. למה הם נכשלו? כי הם היו מבוססים על רעיון שגוי אחד, שאם נעשה שלום עם הפלסטינים, אף מדינה ערבית אחרת לא תנרמל את יחסיה עם ישראל".

"אני מנסה זמן רב להגיע לשלום עם הפלסטינים אבל אני גם מאמין שאל לנו לתת לפלסטינים וטו על הסכמי שלום חדשים עם מדינות ערביות. הפלסיטינים יכולים להרוויח הרבה משלום רחב, הם צריכים להיות חלק מהתהליך אבל אסור שיהיה להם וטו עליו. אני גם מאמין ששלום עם יותר מדינות ערביות ישפר את הסיכוי לעשות שלום בין ישראל לפלסטינים. ראו, הפלסטינים הם רק שני אחוז מהעולם הערבי, וככל שהם יאמינו ש-98 האחוזים האחרים יישארו במצב של מלחמה עם ישראל, המסה הזו תוכל בסופו של דבר לחנוק את המדינה היהודית. אבל כשהפלסטינים יראו שרוב העולם הערבי מקבל את מדינת ישראל גם הם יוכלו לוותר על הפנטזיה למחוק את ישראל ולפתוח עצמם למסלול של שלום. במשך שנים הגישה שלי לשלום אמיתי נדחתה על ידי המומחים לכאורה אבל הם טעו".

"תחת הגישה שלהם, לא כוננו הסכם שלום אחד במשך 25 שנה. אבל לפי גישתי ב-2020 ניסינו משהו שונה. ועד מהרה השגנו פריצת דרך מדהימה: ארבעה הסכמי שלום עם ארבע מדינות ערביות, בשיתוף עם ארצות הברית - איחוד האמירויות, בחריין, סודאן ומרוקו. הסכמי אברהם היו ציר מרכזי בהיסטוריה והיום כולנו רואים את הברכות של ההסכמים האלו. המסחר וההשקעות איתם משגשגות. אנו משקיעים במים, חקלאות, אקלים, רפואה ועוד תחומים רבים. קרוב למיליון אזרחים ישראלים ביקרו באיחוד האמיריות בשלוש השנים האחרונות. כל יום ישראלים חוסכים זמן וכסף כאשר הם עושים משהו שהם לא יכלו לעשות לפני כן - הם טסים מעל מדינות ערביות ליעדים במזרח הרחוק".

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

"הסכמי אברהם קירבו בין ערבים ליהודים. אנו רואים את זה בחתונות היהודיות בדובאי, בהשקת בית ספר לתורה בבחריין, במבקרים במוזיאון היהדות במרוקו ורואים את זה בשיעורים שמקבלים תלמידים באיחוד האמירויות בנושא השואה. אין בכך שאלה, הסכמי אברהם הביאו שחר חדש של שלום, אבל אני מאמין שאנו בפתחה של פריצת דרך דרמטית אפילו יותר. שלום היסטורי בין ישראל לערב הסעודית. שלום כזה יתרום רבות לסיום הקונפליקט הישראלי-ערבי. הוא יעודד מדינות ערביות אחרות לנרמל את יחסיהן עם ישראל, הוא יגביר את אפשרות השלום בין ישראל לפלסטין, יעודד את חיזוק הקשר בין יהדות ואיסלאם, בין ירושלים למכה, בין בני יצחק ובני ישמעאל".

"לפני שבועיים ראינו ברכה נוספת: בועידת ה-G20, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ומנהיגים ערבים הכריזו על תוכניות למסדרון שיחבר בין הודו ואירופה באמצעות הים, ברכבות ועוד. המסדרון הזה יפחית באופן משמעותי את עלות הסחורות, האנרגיה והתקשורת עבור מעל שני מיליון אנשים. איזה שינוי היסטורי למדינתי".

"אתם רואים, ישראל נמצאת בצומת בין אסיה, אפריקה ואירופה, ובמשך מאות שנים מדינתי נכבשה באופן בלתי פוסק על ידי אימפריות שעברו דרכה במסען. אך היום, כשאנו מורידים את החומות, ישראל יכולה להיות גשר לשגשוג בין ארצות אלה, ושלום בין ישראל וערב הסעודית ייצור באמת ובתמים מזרח תיכון חדש".

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

"כדי להבין את עוצמת השינוי שאנו רוצים לקדם, אני אראה לכם מפה של המזרח התיכון בשנת 1948, שבה מדינת ישראל הוקמה. הנה ישראל ב-1948, מדינה קטנטנה, מבודדת, מוקפת בעולם ערבי עויין. ב-70 השנים הראשונות שלנו, עשינו שלום עם מצרים וירדן וב-2020, ערכנו את הסכמי אברהם עם עוד ארבע מדינות. כעת תראו מה יקרה כשיהיה שלום בין ישראל לערב הסעודית. כל המזרח התיכון ישתנה. נוריד את חומות השנאה, נביא בשורה של שלום לכל האזור. אבל נעשה משהו נוסף. יודעים, לפני כמה שנים עמדתי פה עם מרקר אדום כדי להראות לכם את הקללה הגדולה של איראן גרעינית, אבל היום אני משתמש במרקר האדום כדי להראות ברכה גדולה, הברכה של מזרח תיכון חדש בין ישראל, ערב הסעודית ויתר שכנותינו".

"לא רק שנוריד מחסומים בין ישראל ושכנותינו, אנו נבנה מסדרון חדש של שלום ושגשוג שיחבר בין אסיה דרך איחוד האמירויות, ערב הסעודית, ירדן לישראל ולאירופה. מדובר בשינוי מדהים ומשמעותי מאד. עוד שינוי מהותי בהיסטוריה. כעת מעגל השלום מתרחב ואני מאמין שניתן להגיע לשלום אמיתי עם הפלסטינים. אבל יש הערה אחת שצריך לומר אותה: ניתן להשיג שלום רק באמצעות אמת. השלום לא יכול להיות מבוסס על שקר, על שנאה כלפי העם היהודי. מחמוד עבאס חייב להפסיק להפיץ את הקונספירציות נגד היהודים והעם היהודי. לאחרונה אמר שהיטלר לא היה אנטישמי, אי אפשר להמציא את זה אבל זה קרה. הרשות הפלסטינית חייבת להפסיק להאדיר מחבלים. הם חייבים להפסיק לשלם למחבלים פלסטינים שרוצחים יהודים. כל זה לא מקובל, זה חייב להפסיק כדי שהשלום ייצא לפועל".

"יש לדחות אנטישמיות בכל מקום שבו היא מופיעה, בין אם בשמאל או בימין. כדי שהשלום ינצח, על הפלסטינים להפסיק להפיץ שנאת יהודים, להכיר במדינה היהודית, לא רק בקיומה של המדינה היהודית אלא בזכות של העם היהודי שתהיה להם מדינה משלהם במולדת ההיסטורית שלהם. עם ישראל משתוקק לשלום, אני משתוקק לשלום כזה. כחייל צעיר, לפני יותר מחצי מאה, אני ועמייתי החיילים בכוחות המיוחדים הישראלים ניצבנו בפני סכנות רבות בחזיתות רבות, מהמים החמים של תעלת סואץ, דרך הפסגות הקפואות של הר החרמון ועד לשדה התעופה בביירות. החוויות האלה ואחרות לימדו אותי את מחיר המלחמה. חייל נהרג לצדי. אחר נהרג בידיי. את אחי הבכור קברתי. אלה שסבלו באופן אישי את קללת המלחמה, יכולים להעריך יותר מכל את ברכת השלום".

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

"יש הרבה משוכות בדרך המדהימה לשלום שתיארתי עכשיו, אבל אני מחוייב לעשות הכל כדי להתגבר עליהן, ליצור עתיד טוב יותר לישראל וכל העמים שבאזורנו. שלשום דנתי בחזון הזה עם הנשיא ביידן. אנו חולקים את אותה אופטימיות לגבי מה שניתן להשיג, ואני מעריך מאד את מחויבתו להגשים את ההזדמנות הזו. ארה"ב חיונית במאמץ הזו. כפי שהגענו להסכמי אברהם עם הנשיא דונלד טראמפ, אני מאמין שנוכל להגיע לשלום עם ערב הסעודית עם הנהגתו של הנשיא ביידן. בעבודה יחד עם ההנהגה של הנסיך מוחמד בן סלמאן, אנו נוכל לעצב עתיד של ברכות גדולות לכל עמינו. אתם יודעים שמדובר באליה וקוץ בה, כי אתם יכולים להיות בטוחים שהקיצונים ששולטים באיראן יעשו כל שביכולתם לעצור את המאמץ לשלום".

"איראן ממשיכה להשקיע מיליארדים כדי לחמש את נציגי הטרור שלהם במזה"ת, באירופה, באסיה, בדרום אמריקה, אפילו בצפון אמריקה. הם אפילו ניסו לחסל את מזכיר המדינה של ארה"ב, הם אפילו ניסו לחסל את היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב. זה מספר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על כוונותיה הרצחניות של איראן ועל אופייה הרצחני. איראן ממשיכה לאיים על קווי משלוח ימיים ולעסוק בסחיטה גרעינית. בשנה החולפת הרגו מרצחיה מאות ועצרו אלפים מאזרחיה האמיצים של איראן. תוכנית הטילים שלה מאיימת על ישראל ועל שכנותינו הערביות והמזל"טים שלה מביאים למוות והרס לאנשים החפים מפשע באוקראינה. יחד עם זאת, הקהילה הבינלאומית אדישה לדרכיה ההרסניות".

"לפני 8 שנים, הכוחות המערביים הבטיחו שאם איראן תפר את ההסכם הגרעיני, הסנקציות יחזרו. ובכן, איראן חזרה לדרכיה אך הסנקציות לא. כדי לעצור אותה המדיניות הזו צריכה להשתנות, הסנקציות צריכות לחזור, ומעל הכל, איראן היא איום גרעיני אמיתי. ככל שאני ראש ממשלת ישראל, אני אעשה כל שביכולתי כדי למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. במקביל, עלינו לתמוך בגברים ובנשים האמיצים והאמיצות של איראן שמתעבים את המשטר, ששואפים לחופש ויצאו באומץ לרחובות הבירה טהרן ומדינות אחרות בה תוך שהם מסתכנים במוות. הם ולא המדכאים שלהם, הם השותפים האמיתיים שלנו לעתיד טוב יותר".

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

"גבירותיי ורבותיי, אם עתידנו יהיה ברכה או קללה תלוי גם באופן שבו אנחנו נתייחס להתפתחות המהותית ביותר של זמננו, העלייה של הבינה המלאכותית. היא מתפתחת במהירות הברק, נדרשו מאות כדי שהאנושות תסתגל למהפיכה החקלאית. נדרשו עשורים להסתגל למהפכה התעשייתית. יתכן שיש לנו שנים בודדות להסתגל למהפיכה של הבינה המלאכותית. הסיכונים עומדים בפנינו. הפרת הדמוקרטיה, מניפולציה של דעות, היעלמות של עבודות, התרבות של פשע והחדירה לכל המערכות שמאפשרות חיים מודרניים".

"יחד עם זאת, יותר מטריד הוא הפוטנציאל להתפתחות מלחמות שמונעות מבינה מלאכותית שיכולות להגיע לקנה מידה בל יתואר. ומאחורי כל זה יש איום אפילו גדול יותר. פעם זה היה בדיוני, שמכונות ילמדו את עצמן לשלוט בבני אדם ולא ההפך. האומות המובילות בעולם, לא משנה כמה הן תחרותיות, חייבות להתייחס לסכנות אלה, מהר וביחד. עלינו להבטיח שההבטחה לאוטופיה של בינה מלאכותית לא תהפוך לדיסטופיה. יש לנו כל כך הרבה להרוויח. דמיינו את הברכה שבלפצח סוף סוף את הקוד הגנטי, להאריך חיי אדם ולהפחית את צרות הזקנה. תארו לכם תרופה שמותאמת למרקם הגנטי של כל אדם ולמניעת מחלות לפני שהן קורות. דמיינו רובוט שעוזר לקשישים, ואינסוף תשתיות לכולם. זה נשמע כמו שיר של ג'ון לנון אבל זה יכול לקרות. דמיינו שנגיע לסוף המחסור, משהו שהאנושות לא הצליחה להשיג מעולם. נוכל לחקור את השמיים כמו שאף פעם לא יכולנו ולהגיע מעבר לכוכב הכחול שלנו".

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

"לטוב ולרע, ההתפתחויות של הבינה המלאכותית יונהגו על ידי מדינות בודדות והמדינה שלי ישראל היא בין המדינות האלו. בדיוק כמו שהמהפיכה הטכנולוגית של ישראל סיפקה לעולם חידושים וחדשנות, אני בטוח שהמהפיכה הטכנולוגית בישראל תסייע לכל האנושות. אני קורא למנהיגי העולם להתאחד ולעצב את השינויים הגדולים שלפנינו בצורה אחראית ואתית. מטרתנו להבטיח שבינה מלאכותית תביא לחופש רב יותר ולא לפחות, למנוע מלחמות ולא להתחיל אותן ולהבטיח שאנשים יחיו חיים ארוכים ופרודוקטיביים יותר, זה בהישג ידינו".

לסיום אמר ראש הממשלה על במת העצרת הכללית: "בואו נזכור את הערך של אינטואיציה ובינה מלאכותית. בואו נוקיר ונשמר את יכולת האנושות לאמפתיה, שאף מכונה לא תוכל להחליף. לפני אלפי שנים, משה הציג בפני ילדי עם ישראל, בחירה אוניברסאלית. ראו, אני מציג בפניכם היום ברכה וקללה. שנבחר בחוכמה ביניהם. בואו נרתום את האומץ שלנו לעצור את קללת איראן גרעינית ונעצור את הקיצוניות והאגרסיביות שלה. בואו נביא ברכה של מזרח תיכון חדש שתשנה מדיניות שהיו נתונות לכאוס לעבר מרחב של שגשוג ושלום. ובואו נירתם כדי למנוע את הסכנות של בינה מלאכותית, לעתיד מבריק לעולמנו, בימינו ולכל הזמנים. תודה".

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

את פגישותיו של נתניהו בניו יורק מלוות כל העת מחאות סוערות נגד המהפכה המשפטית: בשעות הלילה חג מטוס קל מטעם מובילי המאבק באתרים חשובים בעיר, בהם מרכז הסחר העולמי ופסל החירות. על שלט שנשא המטוס נכתב: "הגנו על הדמוקרטיה הישראלית". במקביל, נערכה הפגנה על סירה מול מטה האו"ם. בזמן הנאום עצמו הפגינו אלפים מחוץ לבניין האו"ם בניו יורק.

מחאה נגד נתניהו מחוץ למטה האו''ם בניו יורק
מחאה נגד נתניהו מחוץ למטה האו''ם בניו יורק | צילום: רויטרס

ראש האופוזציה יאיר לפיד מסר בתגובה לנאום: "סיכום נאום נתניהו: מתעלם מהדרישה הסעודית להפוך למדינת סף גרעינית, מתעלם מההסכמה הפלשתינית ללכת להסכם ביניים, מתעלם מהדרישה האמריקאית לעצור את המהפכה המשטרית, מתעלם מזה שמדינת ישראל קרועה בגלל הממשלה שלו, לא מנסה אפילו לאחות את השברים ולאחד את העם. עצוב".

מחאה נגד נתניהו מחוץ למטה האו''ם בניו יורק הפגנה
מחאה נגד נתניהו מחוץ למטה האו''ם בניו יורק | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם מדיני אמר אמש לחדשות 13 כי ברקע המאמצים להגיע לנורמליזציה עם סעודיה, ממשל ביידן העביר לישראל בימים האחרונים מסר שלפיו בוושינגטון "מצפים מישראל להוביל ולחתור לסביבה שקטה כדי לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר". הגורם הוסיף כי בארה"ב אמרו: "עד שנחתום על ההסכם - חשוב שתהיה בישראל סביבה שקטה. זה נוגע גם לרפורמה המשפטית וגם למבצע גדול בשטחים או במקום אחר. כל עוד יש מגעים מתקדמים, אסור שתהיה התפרצות פנימית".

הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק
הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

בפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הציגו האמריקנים את העלויות והמחירים של ההסכם המסתמן. כעת הכדור נמצא במגרש של נתניהו, שצריך לספק תשובה בנושא. ביידן מעוניין להשיג תמיכה רחבה להסכם בסנאט, וכדי להשיג את תמיכת הדמוקרטים הוא יצטרך להציג את המחוות שיקבלו הפלסטינים.