"משתיקים את הוכחות האונס": השר כ"ץ מחזיר את השגריר באו"ם

שר החוץ האשים את מזכ"ל האו"ם גוטרש בניסיון "להשתיק את דו"ח האו"ם על מעשי האונס שביצעו מחבלי חמאס" - והחליט להחזיר את השגריר ארדן ארצה "להתייעצויות". גוטרש טרם הודיע על כינוס מועצת הביטחון של האו"ם לנוכח ממצאי הדו"ח

זמן צפייה: 01:12

שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע הערב (שני) על החזרת שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ארצה ל"התייעצות מיידית", לאחר שטען כי מזכ"ל האו"ם מנסה להשתיק את דו"ח האו"ם המאשר את ההוכחות לפשעי המין שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר - משום שטרם הודיע על כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם בעקבות ממצאי הדו"ח. השר כ"ץ הכריז על ההחלטה עוד לפני פרסום הדו"ח הרשמי, וגורמים מקצועיים במשרד החוץ מסרו לחדשות 13: "יש להמתין לפרסום הדו"ח - ורק אז לקבל החלטה".

השר כ"ץ כתב: "הוריתי לשגריר שלנו באו"ם גלעד ארדן לחזור ארצה להתייעצויות מיידיות, בגין ניסיון השתקת דו"ח האו"ם החמור על מעשי האונס ההמוניים שבוצעו על-ידי חמאס ועוזריו ב-7 באוקטובר. למרות הסמכות המוקנת לו, מזכ"ל האו"ם גוטרש לא הורה על כינוס מועצת הביטחון לנוכח הממצאים, לשם הכרזה על ארגון חמאס כארגון טרור והטלת סנקציות על תומכיו", והדגיש: "בנותינו אינן הפקר. מי שפגע בהן - ישלם".

זירת הטבח במסיבת הנובה עוטף עזה רעים
זירת הטבח במסיבת הנובה

הצעד הדיפלומטי החריג מגיע לאחר חודשים רבים של ביקורת בישראל על התנהלות הארגון מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, שהואשם לא מכבר במוסר כפול כלפי ישראל ושתיקה רועמת בנוגע למעשי האונס ופשעי המלחמה שביצעו מחבלי חמאס, חרף הראיות הרבות - ומאותת לאו"ם על חוסר האמון של ישראל בארגון וגופיו.

שליחת האו"ם לנושאי אלימות מינית באזורי סכסוך, פרמילה פאטן, פרסמה הערב את דו"ח האו"ם המוכיח את פשעי המין שביצעו מחבלי חמאס, ובו נטען: "יש סיבות סבירות להאמין שאלימות מינית, הכוללים מעשי אונס ואונס קבוצתי, בוצעה במתקפת 7 באוקטובר. כמו כן, ישנן הוכחות חותכות שחטופים וחטופות עברו פגיעות מיניות בשבי - וסביר להניח שאלה ממשיכות גם כעת".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403041920' autoplay='0' credit='' desc='נאום השגריר הארדן באו"ם' poster='' kid='1_j4lavszs' duration='105']

בתוך כך, השגריר ארדן נשא היום נאום בעצרת הכללית של האו"ם, והקרין במהלכו עדויות של נשים שחזרו משבי חמאס בדבר פשעי המין שבוצעו על-ידי מחבלי הארגון במהלך הטבח ב-7 באוקטובר, ובחטופות והחטופים שנותרו בשבי. "שתיקת האו"ם וארגון הנשים שלו לנוכח זוועות המין שביצע חמאס הופכים את יום האישה הבינלאומי שיצוין בהמשך השבוע לבדיחה עצובה. בזמן שאנחנו כאן, נשים ישראליות נאנסות בשבי ונתונות להתעללות חמאס בעזה. היכן קולו של האו"ם? צביעות", אמר שגריר ישראל באו"ם.

"לא תוכלו לומר בעתיד שלא ידעתם על הסבל והזוועות, כפי שאמרו בעולם מיד לאחר השואה. אלו ששותקים הם שותפים לפשעים. העדויות שהקרנתי לכם יקבלו היום הכרה רשמית משליחת האו"ם פאטן", אמר השגריר, ותהה: "האם גם לאחר מכן תמשיכו לדבוק בשתיקתכם?". ארדן הדגיש: "משמעותה של הפסקת אש היא נטישה של אותן נשים הנתונות להתעללות מינית מצד מפלצות החמאס".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

בשבוע השלישי למלחמה, נערך במועצת הביטחון של האומות המאוחדות דיון של שרי החוץ, בו מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש תקף את ישראל, כשבהצדקה מסוימת למעשי הטרור הרצחניים של חמאס אמר כי המתקפה של ארגון הטרור ב-7 באוקטובר "לא התרחשה בוואקום". בנוסף, הוא אמר: "מאז 7 באוקטובר ישראל מפגיזה בעזה ללא הכרה בעקבות המקרה שקרה בשטחה".

לאחר ההתבטאות השנויה במחלוקת של המזכ"ל גוטרש, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ביקר את הדברים, וכתב: "נאומו המזעזע של מזכ"ל האו"ם בפתח דיון מועצת הבטחון, בזמן שטילים נורים על כל ישראל, הוכיח סופית, מעל לכל ספק, שהמזכ"ל מנותק לחלוטין מהמציאות באזורנו ושהוא רואה באופן מעוות ובלתי מוסרי את הטבח שביצעו רוצחי החמאס בילדינו. אמירתו כאילו התקפת הטרור הרצחנית של החמאס הנאצי 'לא התרחשה בוואקום' מהווה הצדקה לטרור ורצח. מזעזע. עצוב שבראש ארגון שקם בעקבות השואה עומד אדם עם דעות כאלה".