נתניהו המריא לאו"ם; בניו יורק נערכים למחאות נרחבות

לאחר ישיבת קבינט לילית, שכונסה על רקע התחממות הגזרה הצפונית והניסיונות של ארה"ב וצרפת למנוע הסלמה נוספת, המריא ראש הממשלה לארה"ב - לקראת נאומו בפני העצרת הכללית ביום שישי. ארגוני מחאה בניו יורק נערכים להפגנות גדולות, בהם ישתתפו גם קרובי חטופים

זמן צפייה: 00:17

כשההסלמה מול חיזבאללה מחריפה מיום ליום, ועסקה להצלת 101 החטופים והחטופות שעדיין בעזה לא נראית באופק: קרוב לשעה 03:00 לפנות בוקר (חמישי), ללא הצהרה לתקשורת ולאחר דיון בקבינט המדיני-ביטחוני, המריא ראש הממשלה בנימין נתניהו על מטוס "כנף ציון" למטה האו"ם בניו יורק, בו ינאם מחר בפני העצרת הכללית.

ארגוני מחאה בניו יורק נערכים להפגנות גדולות במספר מוקדים בעיר לקראת הגעתו של נתניהו, בהם ישתתפו גם קרובי חטופים. ההפגנה המרכזית תתכנס ב-12:00 (19:00 שעון ישראל), ומחאה נוספת מתוכננת גם בשעות הערב. כמו כן, משמרות מחאה מתארגנות להפגין גם מחוץ למקומות בו ישהה ראש הממשלה במהלך ביקורו.

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב

שעות לפני שהמריא נתניהו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון קראו להפסקת אש מיידית בת 21 ימים בין ישראל וחיזבאללה, ומסרו בהודעה משותפת: "זה הזמן להגיע להסדר בעניין גבול ישראל-לבנון שיבטיח את ביטחונם של התושבים ושובם הביתה בשלום. אנו קוראים להפסקת אש זמנית בלבנון כדי לתת הזדמנות לדיפלומטיה - ולהצליח להימנע מהסלמה נוספת בגבול".

ביידן, מקרון, נתניהו ונסראללה על רקע תקיפה בלבנון
ביידן, מקרון, נתניהו ונסראללה על רקע תקיפה בלבנון | צילום: רויטרס

אתמול, לאחר שחיזבאללה הרחיב את הירי לגוש דן ולשרון, לשכת ראש הממשלה הודיעה כי רה"מ בנימין נתניהו דחה את יציאתו לארה"ב להיום, זאת לאחר שאמור היה לטוס אתמול בחצות. מהביקור, במהלכו כאמור ינאם נתניהו באו"ם, צפוי רה"מ לחזור במוצאי שבת.

לפני הרחבת הירי למרכז, ראש הממשלה דבק בכוונתו לצאת לניו יורק אתמול, חרף ההסלמה המשמעותית שנרשמה בימים האחרונים בחזית הצפונית, והלחימה העצימה של ישראל נגד חיזבאללה בלבנון - כולל מספר חיסולים משמעותיים של בכירים בארגון כמו איבראהים עקיל, ראש מערך המבצעים ומפקד כוח רדואן של חיזבאללה.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עם זאת, בשל המצב הביטחוני, נתניהו כבר דחה את המראתו לארה"ב בשתי יממות. בסביבתו של ראש הממשלה הבהירו כי הוא מתעקש לנאום במטה האו"ם, ובעקבות זאת יעביר את סוף השבוע בניו יורק.

מקורבים לנתניהו מסבירים כי לנאום הצפוי ישנה חשיבות הסברתית, ברקע הביקורת הקשה שנמתחת על ישראל בעולם בכלל, ועל במת האו"ם בפרט. אלא שמועד הנאום של ראש הממשלה, המאפשר לו להישאר בניו יורק בעקבות כניסת השבת, לא צפוי למשוך סיקור בינלאומי משמעותי, והוא יתקיים בשעת בוקר מוקדמת בארצות הברית.