אחרי ההכרעה בהאג: בישראל סבורים כי הצו מאפשר את המשך הלחימה ברפיח

הניסוחים של ביה"ד הבינלאומי מאפשרים לישראל את האפשרות להמשיך את הפעילות הצבאית ברפיח, אולי לא בעצימות הנוכחית, אך מבלי להסתבך בהפרה גורפת של הצווים. היועמ"שית ובכירי משרד המשפטים סבורים כי ניתן להמשיך את הלחימה במגבלות מסוימות

זמן צפייה: 04:03

בסיומו של שבוע דרמטי במיוחד, ומאתגר לישראל מבחינה בינלאומית, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הוציא אתמול (שישי) צו נגד ישראל, המורה לעצור מיד כל לחימה ברפיח שפוגעת באזרחים, וקבע כי פעולות ישראל לפינוי אוכלוסיה וצעדים אחרים שנקטה עד כה - לא היו מספקים. למרות הצו הדרמטי, הניסוחים של בית המשפט מאפשרים לישראל את האפשרות להמשיך את הפעילות הצבאית ברפיח, אולי לא בעצימות הנוכחית, אך מבלי להסתבך בהפרה גורפת של הצווים.

בהודעה משותפת של ראש המל"ל ודובר משרד החוץ נכתב כי "ישראל לא קיימה ולא תקיים במרחב רפיח פעילות צבאית שיוצרת תנאי מחיה שעלולים להביא להשמדתה של אוכלוסייה אזרחית פלסטינית, כולה או חלקה", ובנוסף נכתב: "ישראל תמשיך במאמציה לאפשר כניסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה ולפעול, בהתאם לדין, כדי לצמצם ככל הניתן את הנזק לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. ישראל תוסיף לשמור על מעבר רפיח פתוח, תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי רצוף מן הצד המצרי של המעבר, ותמנע מארגוני טרור לשלוט במעבר".

בניגוד לרטוריקה הפוליטית של כמה משרי הממשלה, בישראל מזהים את הפתח שנוצר בעקבות ההחלטה, לפיה ישראל למעשה יכולה להמשיך בסיכולים נגד חמאס, בשחרור חטופים, ואולי אפילו בפעולות עצימות יותר.

הדיון בנושא עצירת המלחמה ברצועת עזה, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
הדיון בנושא עצירת המלחמה ברצועת עזה, בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

צו אחד שישראל לא מתכוונת להיענות לו הוא זה שדורש מישראל להכניס כל מי שהאו"ם ידרוש להכניס לאזור, במסגרת אותן ועדות בדיקה בינלאומיות שישראל כמעט אף פעם לא שיתפה איתן פעולה. אם ישראל אכן תפר את הצו הזה - דומה שזה לא משהו שיתגלגל למועצת הביטחון של האו"ם.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ובכירי משרד המשפטים ומשרד החוץ סבורים כי ניתן להמשיך את הלחימה ברפיח, במגבלות מסוימות ובליווי צמוד של הפרקליטות הצבאית והיועמ"שית.

משרד המשפטים בירושלים
משרד המשפטים בירושלים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

כמה שרים תקפו אתמול את החלטת הטריבונל, על אף שהונחו שלא להגיב לכך. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "לצו הלא רלוונטי של בית הדין האנטישמי בהאג צריכה להיות רק תשובה אחת: כיבוש רפיח, הגברת הלחץ הצבאי וכתישת חמאס המוחלטת - עד השגת הניצחון המלא במלחמה". השרה מאי גולן הוסיפה: "מיד עם פרסום החלטת בית הדין בהאג - הוריתי לצוות משרדי לחמם את המגרסות".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ אמר: "מדינת ישראל במלחמה על קיומה. בתקופות עצובות בהיסטוריה לא יכולנו לעמוד על נפשנו. כיום יש לעם היהודי עצמאות ויכולת להגן על חייו. מי שדורש ממדינת ישראל להפסיק את המלחמה, דורש ממנה לגזור על עצמה להפסיק להתקיים. לא נסכים לכך. אם נניח את נשקנו, האוייב יגיע למיטות ילדינו ונשותינו בכל הארץ. אנחנו ממשיכים להילחם למעננו ולמען העולם החופשי כולו. ההיסטוריה תשפוט את מי שעמד היום לצד הנאצים של חמאס דאעש".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "שופטי בית הדין בהאג מוזמנים להגיע לעזה ולשכנע את החמאס להחזיר את החטופים והחטופות שלנו הביתה. ‏עד שזה לא קורה, ברור שאין שום אפשרות להפסיק את הלחימה ברפיח. הפסקת הלחימה תהיה יריקה בפרצופם של החטופים, שעוברים גיהנום ותופת יום-יומי כשהדרך היחידה להציל אותם היא רק על ידי לחץ על חמאס".

תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח | צילום: עבד רח'ים חטיב, פלאש 90
כוחות צה"ל ברפיח, דרום רצועת עזה
כוחות צה"ל ברפיח, דרום רצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

השר בני גנץ, אמר בתגובה להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג: "מדינת ישראל יצאה למערכה צודקת ומחויבת המציאות, אחרי שארגון טרור אכזרי ביצע טבח באזרחינו, אנס את נשותינו, חטף את ילדינו וירה טילים על מרכזי הערים שלנו. מדינת ישראל מחויבת להמשיך להילחם כדי להשיב את חטופיה ולהבטיח את ביטחון אזרחיה, בכל זמן ובכל מקום - גם ברפיח".

גנץ, ששוחח אמש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן על החלטת בית הדין, המשיך ואמר: "נמשיך לפעול לפי הדין הבינלאומי ברפיח ובכל מקום שבו אנו פועלים, ולעשות מאמץ להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית. לא בגלל בית הדין בהאג - אלא קודם כל בגלל מי שאנחנו".

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על ההחלטה: "העובדה שבית המשפט בהאג לא קשר בפסיקה שלו בין הפסקת הלחימה ברפיח להחזרת החטופים וזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור - היא מפולת מוסרית ואסון ערכי". בנוסף תקף את הממשלה, וכתב: "ממשלה שפויה ומקצועית היתה מונעת התבטאויות שרים מטורפות, עוצרת עבריינים ששורפים משאיות סיוע, ומקיימת עבודה מדינית שקטה ויעילה. בניהול נכון, יכולנו להיות כבר עם הסכם נורמליזציה עם הסעודים, עם קואליציה איזורית שנכנסת לעזה, ועם תמיכה בינלאומית רחבה במאבקנו הצודק נגד ארגון טרור רצחני. עם הממשלה הזו לא ננצח".

לפיד תקף גם את הממשלה, וטען כי לא התנהלה נכון בנושא: "ממשלה שפויה ומקצועית היתה מונעת התבטאויות שרים מטורפות, עוצרת עבריינים ששורפים משאיות סיוע, ומקיימת עבודה מדינית שקטה ויעילה. בניהול נכון, יכולנו להיות כבר עם הסכם נורמליזציה עם הסעודים, עם קואליציה איזורית שנכנסת לעזה, ועם תמיכה בינלאומית רחבה במאבקנו הצודק נגד ארגון טרור רצחני. עם הממשלה הזו לא ננצח".

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, מסר: "כפי שהזהרתי, ההחלטה של ממשלת ישראל להתייצב בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הייתה טעות חמורה ונפילה למלכודת עם סוף ידוע מראש. ההחלטה של בית הדין מהיום, מוכיחה שמוסדות האו״ם למיניהם וגם בית הדין הפלילי בהאג, הפכו לסייענים של מחבלים בכל רחבי העולם וכל תפקידם הוא להרתיע מדינות דמוקרטיות במאבקם מול ארגוני הטרור".