הפלסטינים האשימו בהאג: "מתבצע אפרטהייד בגדה ורצח עם בעזה"

בבית הדין הבינלאומי לצדק החל השימוע בנוגע ל"חוקיות הכיבוש הישראלי בגדה". בדיונים, שייערכו שישה ימים, יציגו 52 מדינות טיעונים הקשורים להשלכות המשפטיות של האחיזה הישראלית ביהודה ושומרון, עזה ומזרח ירושלים - בעקבות בקשת האו"ם מבית הדין לגבש חוות דעת בעניין. שר החוץ הפלסטיני השתלח בישראל - שלא משתתפת בדיון: "עצירת הכיבוש - חובה מוסרית ומשפטית"

הנציגים הפלסטינים, בית הדין הבינלאומי בהאג, כיבוש
הנציגים הפלסטינים בשימוע בבית הדין בהאג | צילום: רויטרס

במקביל להמשך הדיון בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל, היום (שני) נפתח בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג השימוע בעניין "חוקיות הכיבוש הישראלי בגדה המערבית, בעזה ובמזרח ירושלים". זאת, בעקבות בקשת העצרת הכללית של האו"ם מבית המשפט ב-2022, לגבש חוות דעת שאינה מחייבת בעניין. שר החוץ של הרשות הפלסטינית ריאד אל-מאליכי אמר בפתח הדיון: "ישראל מבצעת רצח עם בעזה ומנהלת משטר אפרטהייד נגד הפלסטינים במשך שנים. זו חובה מוסרית ומשפטית לעצור זאת מיד".

צפו בדיון המלא בבית הדין האג:

במשך 6 ימים, 52 מדינות יציגו טיעונים הקשורים להשלכות המשפטיות של האחיזה הישראלית בשטחי יהודה ושומרון ועזה מזה 57 שנים, כאשר ראשונים יטענו הנציגים הפלסטינים. הם צפויים להציג ל-15 השופטים בהרכב את הכיבוש הישראלי כבלתי חוקי "היות שהוא מפר 3 עקרונות מרכזיים של הדין הבינ"ל - האיסור על כיבוש שטח באמצעות סיפוח, הזכות להגדרה עצמית והאיסור על אפליה גזעית ואפרטהייד".

לוחמי הקומנדו בח'אן יונס צה"ל רצועת עזה מלחמת חרבות ברזל
לוחמי צה"ל בח'אן יונס | צילום: דובר צה"ל

ישראל לא שלחה נציגות לשימוע, אך תוכל לשלוח הצהרה בכתב. ההערכה כי הטיעון הישראלי יורכב מנימוקים ביטחוניים, בדגש על היעדר הסכם שלום בין המדינה לפלסטינים. המשפט לא צפוי לגרור השלכות מעשיות, אלא "משקל משפטי" והשפעה על דעת הקהל העולמית.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ישראל לא מכירה בלגיטימיות הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג בעניין "חוקיות הכיבוש" - מהלך שנועד לפגוע בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני איומים קיומיים. הדיון בהאג הוא חלק מהניסיון הפלסטיני להכתיב את תוצאות ההסדר המדיני ללא משא ומתן. נמשיך להדוף ניסיון זה, והממשלה והכנסת מאוחדות בדחיית מגמה פסולה זו".

עומר עוודאללה, בכיר במשרד החוץ הפלסטיני, אמר לעיתונאים כי ההליך "יסייע בהגעה לפיתרון שתי המדינות, חוות הדעת של בית הדין תתן לנו כלים משפטיים להתמודד עם אי-החוקיות של הכיבוש".

בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג
בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

זו הפעם השנייה שהעצרת הכללית של האו"ם פונה להאג בבקשה לגבש חוות דעת הקשורה לכיבוש. ב-2004 קבע בית הדין כי חומת ההפרדה שהוקמה ביהודה ושומרון מפרה את החוק הבינלאומי ויש להרוס אותה. אף על פי כן, היא עומדת על כנה עד היום.