הרמטכ"ל: "זקוקים לכל לוחם ולכל לוחמת, אין לעם הזה צבא אחר"

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון כ"ץ אמרו בבה"ד 1: "צה"ל יישאר באזורי הביטחון ללא הגבלת זמן. נתניהו לאיראן: "עם הסכם או בלי - לא יהיה לה גרעין". הרמטכ"ל זמיר: "זקוקים לכל לוחם ולכל לוחמת, לכל מפקד ולכל מפקדת. האתגר הוא לאזן בין מגוון האוכלוסיות לבין שמירה על מסגרת המאפשרת למלא את המשימות"

הרמטכ"ל אייל זמיר בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1
הרמטכ"ל אייל זמיר בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 | צילום: דובר צה"ל

בבה"ד 1 מתקיים הערב (חמישי) טקס סיום קורס קצינים קרביים, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון ישראל כ"ץ והרמטכ"ל רב-אלוף אייל זמיר.

ראש הממשלה נתניהו אמר, ברקע איומי איראן לתקוף את ישראל אם האחרונה לא תיסוג מלבנון, כי "צה"ל יישאר ברצועת הביטחון. נגן על תושבי הצפון". הוא שיגר איום לאיראן: "עם הסכם או בלי - לא יהיה לה גרעין". שר הביטחון, ישראל כ"ץ אמר בנאומו בטקס כי "צה"ל יישאר באזורי הביטחון ללא הגבלת זמן כדי להגן משם על תושבינו ויישובינו מול גורמים ג'יהאדיסטים". לדברי שר הביטחון, מדובר בלקח המרכזי ממתקפת 7 באוקטובר: "תפיסת השטח ואזורי הביטחון, תוך פינוי התושבים והריסת תשתיות הטרור, מהווים את אחד ההישגים הגדולים של צה"ל במלחמת התקומה".

כ"ץ ציין כי הממשלה מתנגדת לכל נסיגה מלבנון, למרות הלחצים המופעלים, ומטרת ההישארות היא "להגן על יישובי הצפון, לסכל איומים ולהשמיד את תשתיות הטרור בשטח - מתחת ומעל לפני הקרקע. שום אילוץ מבצעי, מדיני או אחר לא יצדיק סיכון מיותר של חיילי צה"ל. אנחנו מחויבים לעשות כל שניתן כדי שיבצעו את משימתם בבטחה המרבית ויחזרו הביתה בשלום".

במסר חריף שהעביר לאיראן, הזהיר שר הביטחון מפני הסלמה נוספת: "אם היא תתקוף את ישראל בשל פעולותינו בלבנון, או מכל סיבה אחרת, נתקוף אותה בכל העוצמה - באופן שימחיש לה היטב את פערי הכוחות בינינו".

זמיר אמר כי "האתגר שצה"ל מתמודד עמו הוא למצוא איזון בין התחשבות במגוון האוכלוסיות ובין שמירה על מסגרת משותפת ואחידה, המאפשרת לו למלא את משימותיו באפקטיביות", ציין הרמטכ"ל. הוא הוסיף: "אנחנו זקוקים לכל לוחם ולכל לוחמת, לכל מפקד ולכל מפקדת. אין לעם הזה צבא אחר, ואין לצבא הזה עם אחר. צה"ל הוא צבא העם, זהו צבאה של המדינה היהודית, המבטיח את קיומה ואת נצחיותה. נחזק את הלכידות מתוך המאחד ולא המפריד - גם זה חלק מכושרו של צה"ל להוביל לניצחון".

רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כ"ץ
רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כ"ץ | צילום: צפריר אביוב, פלאש 90

איראן מאיימת: "ישראל חייבת לסגת מלבנון - או שתימלט ממנה"

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה באיראן, איסמאעיל קאאני, התייחס היום לנעשה בגבול הצפון והצהיר כי על ישראל לפנות את כל שטחי לבנון "היום - או שתיאלץ להימלט ממנה מחר". מוקדם יותר אישר גורם במזכירות המדינה האמריקנית כי כוחות צה"ל החלו לסגת מחלק מאזור החיץ כ"מחווה של רצון טוב" כלפי ממשלת לבנון, וצבא לבנון יחל לתפוס את השטחים שמהם נסוג צה"ל. מנגד, קצין בכיר אמר כי עד כה לא הייתה נסיגה, ומקור צבאי לבנוני אמר לרשת אל-ג'זירה כי "לא תיעדנו כל נסיגה של הכוחות הישראליים מהשטח, הכוחות עדיין ממוקמים בכל האזורים שהם כבשו לאחרונה".

פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
כוחות צה"ל בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל
מוצב צה"ל בדרום לבנון, סמוך לגבול ישראל
מוצב צה"ל בדרום לבנון, סמוך לגבול ישראל | צילום: רויטרס

בוושינגטון נמשך סבב שיחות המו"מ בין ישראל ללבנון, שבו דנים הצדדים בנסיגת כוחות צה"ל, והבוקר צוטט מקור אמריקני בערוץ "אל-ערביה" שאמר כי "לבנון דורשת הצבת לוח זמנים ברור לנסיגה ישראלית, כמו גם הפסקת אש מוחלטת". הוא הוסיף כי ישנם חילוקי דעות על לוח הזמנים לנסיגה הישראלית מלבנון".