איראן מאיימת: "ישראל חייבת לסגת מלבנון - או שתימלט ממנה"

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, איסמאעיל קאאני, הבהיר כי על ישראל לסגת מכל שטחי לבנון באופן עצמאי, שאם לא כן "היא תיאלץ להימלט בתבוסה ובבושת פנים"

מפקד כוח קודס, איסמאעיל קאאני
מפקד כוח קודס, איסמאעיל קאאני | צילום: רויטרס

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, איסמאעיל קאאני, התייחס היום (חמישי) לנעשה בגבול הצפון והצהיר כי על ישראל לפנות את כל שטחי לבנון "היום - או שתיאלץ להימלט ממנה מחר".

בתוך כך, מוקדם יותר פורסם בחדשות 13 כי ישראל נערכת לנסיגה חלקית מדרום לבנון - וגורם במזכירות המדינה האמריקנית אישר כי כוחות צה"ל החלו לסגת מחלק מאזור החיץ כ"מחווה של רצון טוב" כלפי ממשלת לבנון, וצבא לבנון יחל לתפוס את השטחים שמהם נסוג צה"ל. מנגד, קצין בכיר אמר כי עד כה לא הייתה נסיגה, ומקור צבאי לבנוני אמר לרשת אל-ג'זירה כי "לא תיעדנו כל נסיגה של הכוחות הישראליים מהשטח, הכוחות עדיין ממוקמים בכל האזורים שהם כבשו לאחרונה".

צה"ל אמור להשלים את הנסיגה מחלק מהשטחים בדרום לבנון בימים הקרובים, כחלק מההבנות בסבב השיחות בין ישראל ללבנון בוושינגטון, במסגרת תוכנית בה צבא ארה"ב יאמן את צבא לבנון כדי להכשיר אותו ולוודא שכל מי שנמצא שם אכן שייך לצבא לבנון ולא לחיזבאללה. חלק מהאזורים שמהם צה"ל צפוי להתפנות יהיו דרומית לקו הצהוב, היכן שהכוחות נמצאים כעת, ובכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי "כבשנו בימים האחרונים שטחים לצורך משא ומתן, כדי לסגת מהם". הוא הוסיף כי "ניסוג משטח קטן בדרום לבנון, אחוזים בודדים מהשטח", ואמר: "צריך לתת לארה"ב לנסות את הפיילוט שלהם".

פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
כוחות צה"ל בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל
מוצב צה"ל בדרום לבנון, סמוך לגבול ישראל
מוצב צה"ל בדרום לבנון, סמוך לגבול ישראל | צילום: רויטרס

בוושינגטון נמשך סבב שיחות המו"מ בין ישראל ללבנון, שבו דנים הצדדים בנסיגת כוחות צה"ל, והבוקר צוטט מקור אמריקני בערוץ "אל-ערביה" שאמר כי "לבנון דורשת הצבת לוח זמנים ברור לנסיגה ישראלית, כמו גם הפסקת אש מוחלטת". הוא הוסיף כי ישנם חילוקי דעות על לוח הזמנים לנסיגה הישראלית מלבנון".

רכבי האמר צבאיים בגבול לבנון
כוחות צה"ל בגבול לבנון | צילום: רויטרס

כזכור, בתחילת השבוע פורסם בחדשות 13 כי ההגבלות האמריקניות על צה"ל ועל ממשלת ישראל הולכות ומתעצמות בזירות השונות. הדרג המדיני העביר לצה"ל הנחיות רשמיות על המותר והאסור בלבנון, ולפיהן כי יש חופש פעולה בתוך הקו הצהוב ולמטרת סיכול איומים מיידיים, אך חל איסור לפעול באזורים מרוחקים יותר בביירות ובצור. בכיר ישראל אמר לחדשות 13 כי "המסר שקיבלנו בשבועות האחרונים מהאמריקנים ברור - היה לכם אשראי לפעול בלי הגבלה - והוא נגמר".

רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ במאר-א-לאגו
רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ במאר-א-לאגו | צילום: רויטרס

בסרטון שפרסם השבוע נתניהו הוא אמר, כאמור, כי "ההנחיה שלי ושל שר הביטחון לצה"ל היא ברורה והיא לא השתנתה: ללוחמים שלנו בדרום לבנון יש חופש פעולה מלא לסכל כל איום ישיר או מתהווה עליהם או על תושבי הצפון. אין לצה״ל שום הגבלה בעניין זה". הוא הוסיף: "אני עומד מאחוריהם, העם כולו עומד מאחוריהם". עוד אמר נתניהו: "אני עומד איתן על כך שנישאר ברצועת הביטחון בדרום לבנון ככל שיידרש כדי להגן על תושבי הצפון ועל כל אזרחי המדינה".