הערכה: גל הפיגועים יימשך, צה"ל מתגבר את השטחים ב-4 גדודי חי"ר

שלושה בני אדם - האחים הלל ויגל יניב מהר ברכה וצעיר בן 27, אזרח אמריקני - נרצחו בשני פיגועים תוך יממה. במערכת הביטחון מעריכים כי ההסלמה תגבר ככל שיתקרב הרמדאן. ראש שב"כ הציע להדק את ההגבלות במחסומים: "העימות הופך מסוכן יותר". בינתיים, נמשך המצוד אחר המחבלים ובצה"ל נערכים לגל נוסף של טרור יהודי

זמן צפייה: 07:10

ישראל נמצאת עמוק בתוך גל טרור, כשפיגוע רודף פיגוע - ואלימות המתנחלים נמשכת. לאחר שאמש (ראשון) נרצחו הלל מנחם יניב בן ה-21 ויגל יעקב יניב בן ה-19 בפיגוע ירי בחווארה שבשומרון, היום נרצח בפיגוע ירי נוסף בצומת בית הערבה שבצפון ים המלח צעיר אמריקני בן 27. כמו כן, רכב נוסף ובו זוג הורים ושלושת ילדיהם ספג ירי סמוך להתנחלות מגדלים שבשומרון. לא דווח על נפגעים.

במקביל, כמה מתנחלים יידו אבנים לעבר לוחמי סיירת גולני בחווארה, ניסו לדרוס אותם - ונמלטו. קצין ירה לעברם. בינתיים, כוחות הביטחון מנהלים מצוד אחר המחבלים. בישראל מעריכים כי ההסלמה הביטחונית וגל הפיגועים יימשכו אל תוך תקופת הרמדאן. כמענה לפרעות בחווארה, ארבעה גדודי חי"ר נוספים יישלחו ליהודה ושומרון. כמו כן, כלקח מאירועי אמש בכפר - בצה"ל נערכים הלילה לגל נוסף של טרור יהודי.

מתחקיר ראשוני של הפיגוע בצפון ים המלח עלה כי רס"מ מ', שוטר סיור, נקלע למקום וירה לעבר המחבלים. הם הצליחו להימלט לכיוון יריחו לאחר שהציתו את מכוניתם ונסעו ברכב אחר. יואל, שניצל מירי המחבלים, שחזר בשיחה עם חדשות 13: "הרכב עקף אותנו וירו עלינו מהחלון, ניצלנו בנס". לדבריו, המחבלים ירו "שלושה או ארבעה כדורים. ברוך השם לא נפגענו. מיד עצרנו במקום ויצאנו. מיד התקשרנו למשטרה. לא היינו חמושים. החלטנו פשוט לקחת את הרכב ולנסוע. פחדנו שהוא יחזור. מישהי מאחורינו עצרה והייתה איתנו עד שראתה שאנחנו לגמרי בסדר".

זירת הפיגוע בצומת בית הערבה
זירת הפיגוע בצומת בית הערבה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

כמו כן, בצמרת הביטחונית הביעו פסימיות ביחס להידרדרות הביטחונית. אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, אמר בדיונים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו: "עוד ערב כזה של עימותים - ונגיע לנקודת אל-חזור ביהודה ושומרון שתוביל לעימותים בגזרות נוספות". ראש שב"כ רונן בר הוסיף: "כולנו עברנו אינתיפאדות, אבל אף אחד לא עבר אינתיפאדה עם הסתה ברשתות, שהופכת את העימות למסוכן יותר". מטעם שב"כ עלתה הצעה להידוק המחסומים על שכם עד כדי כתר - אם העימותים יימשכו. שר הביטחון יואב גלנט הנחה על היערכות להסלמה במספר זירות - לרבות בירושלים.

שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון על הר הבית
שגריר ישראל באו''ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון | צילום: רויטרס

הרכב הירוי בצומת בית הערבה
הרכב הירוי בצומת בית הערבה

Jjvjrm
התפרעויות מתנחלים בחווארה | צילום: רויטרס

בתוך כך, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן התייחס הערב  להתכנסות הצפויה של מועצת הביטחון מחר, ואמר כי היא  "ממשיכה להתעלם מפיגועי הטרור הרצחניים ומההסתה הפלסטינית". ארדן המשיך ותקף: "חברות המועצה עוצמות עיניהן אל מול טרור יום יומי ובלתי פוסק הגובה את חייהם של ישראלים חפים מפשע ועוסקות באופן אובססיבי כמו בובות על חוט, רק בדרישות הפלסטינים. כמה ישראלים עוד צריכים להירצח על ידי מחבלים מתועבים כדי שמועצת הביטחון תקיים דיון על הטרור וההסתה הפלסטינית?".