גנץ חשף באו"ם: מספר הצנטריפוגות המתקדמות באיראן גדל משמעותית

שר הביטחון ערך תדרוך ביטחוני לשגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון ושגרירי מדינות הסכמי אברהם, והתייחס לאיום האיראני על המזרח התיכון ולהסכם הגרעין, כמו גם לדיונים על הגבול הימי הכלכלי עם לבנון. גנץ אמר כי הקהילה הבינ"ל צריכה להעמיד תוכניות מבצעיות מול איראן, והשגריר באו"ם ארדן תקף את מדיניות מועצת הביטחון: "בוחרת להתעסק בסכסוך ולא בארגוני הטרור שרוצחים אזרחים"

זמן צפייה: 00:25

שר הביטחון בני גנץ ערך אתמול (שני) תדרוך ביטחוני לשגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם ושגרירי מדינות הסכמי אברהם. כמו כן, גנץ קיים עם הנציגים השונים סדרת מפגשים בהם נכח גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. בין היתר, גנץ נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ועם השגרירה האמריקנית לאו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד.

גנץ התייחס לאיום האיראני על המזרח התיכון וגם לדיונים על הגבול הימי הכלכלי עם לבנון. מצידו, ארדן שפתח את הכינוס תקף את מדיניות מועצת הביטחון שלדבריו, "בוחרת להתעסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני" ולא "בארגוני הטרור שרוצחים אזרחים באזור".

השגרירה האמריקנית לינדה תומאס-גרינפילד יחד עם גנץ וארדן
השגרירה האמריקנית לינדה תומאס-גרינפילד יחד עם גנץ וארדן | צילום: ניר אריאלי

"הגורם מערער היציבות הגדול ביותר במזרח התיכון הוא איראן. איראן יכולה להביא לטרור ולמירוץ חימוש. אני מאמין שאפשר למנוע זאת והזמן לפעולה הוא כעת. איראן מאיימת על הכלכלה העולמית, על משאבי האנרגיה, משפיעה על מחירי המזון והמסחר, על חופש השיט ועל היציבות במזרח התיכון. את כל זה היא עושה כעת, אם תהיה לה מטריה גרעינית הדבר יחריף", הוסיף.

לדבריו של גנץ, "המודיעין הישראלי הצביע על התקדמות משמעותית של איראן בתוכנית הגרעין בתקופה האחרונה". עוד הוא אמר כי "בשנה האחרונה, איראן הגדילה את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות המאפשרות העשרה ברמה גבוהה שלה במאות רבות. לפי המידע שברשותנו, בשנה האחרונה מספר הצנטריפוגות המתקדמות במתקני התת קרקע של איראן בנתנז ובפורדו הכפיל את עצמו ואף למעלה מכך. במתקן בפורדו, שבו אסור לבצע פעילות של העשרת אורניום לפי הסכם הגרעין שאיראן עדיין נמצאת תחתיו, איראן שילשה את יכולת ההעשרה שלה בשנה האחרונה".

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן, ארכיון | צילום: רויטרס

"אם איראן תחליט, היא יכולה לעבור גם להעשרה של 90%. הקהילה הבינלאומית כולה חייבת להתאחד. אנחנו חייבים לפעול, להעמיד תוכניות מבצעיות, מדיניות וכלכליות, ולא לאפשר הסכם שלא יסיג את איראן משמעותית לאחור. המשימה הזו צריכה לבוא לידי ביטוי גם בפעילות מועצת הביטחון של האו"ם", הוסיף שר הביטחון.

גנץ התייחס גם לסוגיית התיקים הפתוחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שאיראן דורשת מארה"ב ומסבא"א לסגור את אותם התיקים: "הניסיונות של איראן לסגור את התיקים הפתוחים ללא מתן תשובות לא יכול להיות חלק ממשא ומתן ואני מברך על עמדת ארה"ב ומדינות אירופה בנושא. סבא"א חייבת להישאר גוף מקצועי וסגירת התיקים הפתוחים צריכה להיות קו אדום במשא ומתן על הסכם גרעין".

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: רויטרס

בהמשך, שר הביטחון התייחס גם לדיונים על הגבול הימי הכלכלי עם לבנון ואמ: "בסופו של יום יעמדו שתי אסדות בצד הישראל והלבנוני והשאלה היא האם באמצע נידרש להגן על עצמנו ועל ריבונות ישראל באמצעות כוח צבאי. הקמת אסדה בצד הלבנוני היא אינטרס של לבנון שתושביה לא זוכים לאספקת חשמל סדירה ונמצאים תחת משבר כלכלי עמוק".

"ישראל מוכנה להגיע להסכם עם לבנון", טען. עם זאת, הסתייג: "אני קורא למועצת הביטחון לגנות כל הפרה של ריבונות ישראל. עלינו לקדם את המשא ומתן ובכך לחזק את היציבות, השגשוג באזור ולמנוע הסלמה שתפגע קודם כל באזרחי לבנון ומדינת לבנון, ותחזיר אותנו לאותה הנקודה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209130830' autoplay='0' credit='ניר אריאלי' desc='שר הביטחון גנץ בתדרוך לשגרירי מועצת הביטחון ונציגי מדינות הסכמי אברהם באו"ם' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1663048258/uploads/2022/903263823.jpg' kid='1_qkumzmea' duration='']

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן שפתח את הכינוס, בחר להתייחס דווקא למדיניות מועצת הביטחון של האו"ם כלפי ישראל: "ישראל מוצגת באו"ם ובפרט במועצת הביטחון באופן מעוות ומוטה", אמר. "בכל חודש המועצה מקיימת דיון המוקדש כולו למזרח התיכון, ובמקום לעסוק בארגוני הטרור שרוצחים אזרחים ובאיומים המרכזיים באזור, מועצת הביטחון בוחרת להתרכז באחוז אחד בלבד מהמזרח התיכון - בסכסוך הישראלי פלסטיני. זה מעוות".

ארדן הוסיף: "למרות העיסוק חסר הפרופורציות בנושא, אין שום התקדמות והאזור הופך להיות חבית חומר נפץ על סף פיצוץ. שר הביטחון של ישראל הציג את האיומים שמועצת הביטחון באמת צריכה לעסוק ולטפל בהם. אלה שבאמת מאיימים על האזור ומעבר לו".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במקסיקו סיטי
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במקסיקו סיטי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס להתפתחויות האחרונות בנושא שיחות הגרעין עם איראן וציין כי הרפובליקה האיסלאמית לקחה "צעד אחורה" בכל הקשור לתגובתה האחרונה להצעת הסכם גרעין שהעבירו ארצות הברית והאיחוד האירופי. כמו כן, בלינקן ציין כי בראיית ארה"ב, חתימה על הסכם גרעין בטווח הקרוב - אינה סבירה.

"תגובתה של איראן להצעה שהעביר לה האיחוד האירופי היא בבירור 'צעד אחורה'", אמר בלינקן והוסיף כי "הצעד האיראני פוגע בסיכויים להגיע לסכם גרעין בטווח הקרוב". בלינקן אמר כי הוא לא יכול להעריך מתי ייחתם לבסוף ההסכם. לדבריו, איראן "לא מוכנה או לא מסוגלת לעשות את מה שצריך כדי להגיע להסכם". בלינקן הוסיף: "הם ממשיכים לנסות להכניס נושאים אחרים למשא ומתן שפוגעים בסבירות להגיע להסכם".