ארה"ב: "חתימה על הסכם גרעין בזמן הקרוב - לא סביר"

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס להתפתחויות האחרונות בנושא המשא ומתן בין איראן לבין המעצמות, וציין כי הרפובליקה האיסלאמית לקחה "צעד אחורה" בכל הקשור לתגובתה האחרונה להצעת ההסכם שהעבירו ארה"ב והאיחוד האירופי

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במקסיקו סיטי
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס אתמול (שני) להתפתחויות האחרונות בנושא שיחות הגרעין עם איראן וציין כי הרפובליקה האיסלאמית לקחה "צעד אחורה" בכל הקשור לתגובתה האחרונה להצעת הסכם גרעין שהעבירו ארצות הברית והאיחוד האירופי. כמו כן, בלינקן ציין כי בראיית ארה"ב, חתימה על הסכם גרעין בטווח הקרוב - אינה סבירה.

את הדברים אמר במהלך מסיבת עיתונאים משותפת לו ולנשיא המקסיקני אנדרס מנואל לופס אוברדור בבירה מקסיקו סיטי. "תגובתה של איראן להצעה שהעביר לה האיחוד האירופי היא בבירור 'צעד אחורה'", אמר בלינקן והוסיף כי "הצעד האיראני פוגע בסיכויים להגיע לסכם גרעין בטווח הקרוב".

דגל איראן
דגל איראן מתנוסס במטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה | צילום: רויטרס

יצוין כי בשבועות האחרונים, ארה"ב ואיראן החליפו ביניהן כמה טיוטות של הסכם הגרעין בתיווך של האיחוד האירופי. איראן הגישה את תשובתה הראשונית באמצע אוגוסט, וארה"ב השיבה לה שבוע לאחר מכן. מוקדם יותר החודש, איראן שלחה את התשובה האחרונה שלה, שדובר מחלקת המדינה של ארה"ב נד פרייס כינה "לא בונה".

גורם בכיר בממשל האמריקני מסר לרשת האמריקנית CNN כי איראן, בתגובתה האחרונה שהעבירה לארה"ב, פתחה מחדש פעם נוספת את סוגיית התיקים הפתוחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על שרידי אורניום מועשר שהתגלו ב-3 אתרים שונים באיראן ולא נתנו עליהם את הדעת בפני הסוכנות. איראן דורשת מארה"ב לסגור את אותן החקירות שמצידה - מסרבת להפעיל לחצים על הסוכנות לסגור החקירות.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

בעבר, בכירים איראנים קראו שוב ושוב לסגור את החקירות של סבא"א לפני שהם יחזרו להסכם. עם זאת, גורם בכיר בממשל האמריקני ציין בחודש שעבר כי איראן קיבלה את הצעת האיחוד האירופי - שתוארה על ידי הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי ג'וזף בורל כ"טיוטה הסופית" - מבלי להעלות דרישות בנוגע לחקירה.

בלינקן אמר כי הוא לא יכול להעריך מתי ייחתם לבסוף ההסכם. לדבריו, איראן "לא מוכנה או לא מסוגלת לעשות את מה שצריך כדי להגיע להסכם". בלינקן הוסיף: "הם ממשיכים לנסות להכניס נושאים אחרים למשא ומתן שפוגעים בסבירות להגיע להסכם".

צנטריפוגות במתקן גרעין איראני
צנטריפוגות במתקן גרעין איראני, ארכיון | צילום: רויטרס

בהקשר זה, אתמול גורם מדיני אמר לחדשות 13 בהתייחסו לשיחות הגרעין עם איראן וטען כי "העמדות האמריקניות הוקשחו". הוא הוסיף: "אומרים לנו במערב, 'נראה לנו שיהיה הסכם', ובשלב זה זו האמונה שלהם - אבל הם לא יחתכו עכשיו".

לדבריו, "צריך לומר גם שהאיראנים הקשיחו עמדות. הוכחנו לאירופים שהאיראנים מרמים בעוד שאנחנו מדברים. האירופים מודאגים שאירופה היא שחקן מרכזי מצידה של איראן, והיא למעשה תעקוף את הסנקציות דרכה אם ייחתם הסכם. מה שעומד לזכותנו בשיחות זה שלנו יש קרדיט על איכות המודיעין שהעברנו. הוצג מידע חדש שהשפיע".

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, פורסם דו"ח של סבא"א שחשף כי ברשותה של איראן מלאי אורניום שאם יועשר עוד - הוא יספיק לפצצה. בדו"ח נכתב כי לרפובליקה ההאיסלאמית כמות אורניום שמועשר לדרגה של 60% ברמה שחצתה את הרף הדרוש לפצצה גרעינית. עוד נכתב במסמך, כי אותה כמות גדלה ב-12 קילו וחצי מאז הדו"ח הרבעוני האחרון של סבא"א, שפורסם ב-30 במאי. כלומר, מדובר בשלושת החודשים האחרונים והכמות שנמצאת בידי איראן עומדת כעת על כ-55 ק"ג.

במקביל, כמו ברבעונים הקודמים, פרסמה סבא"א דו"ח נוסף שלפיו איראן עדיין לא סיפקה תשובות מהימנות בנוגע למקורם של חלקיקי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים לא מוכרזים ברחבי הרפובליקה האיסלאמית. בדו"ח נאמר כי יו"ר סבא"א, רפאל גרוסי, ציין כי הוא "מוטרד ביותר" מהמצב הזה.