בשב"ס, במשטרה ובמג"ב: 1 מ-4 ממשרתות חובה חוותה פגיעה מינית

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם את הדו"ח שלפיו אחת מכל ארבע משרתות חובה בשב"ס, משטרה ומשמר הגבול העידו כי חוותה פגיעה מינית אחת או יותר, רובן על-ידי משרתי קבע: "הדו"ח שלנו הוא Me too לשב"ס ולמשטרה; מתברר שפרשת הסוהרות הייתה רק קצה הקרחון". צה"ל: "אפס סובלנות כלפי הטרדות ופגיעות מיניות"

זמן צפייה: 00:32

אחת מכל ארבע משרתות חובה בשב"ס, משטרה ומשמר הגבול העידו כי חוותה פגיעה מינית אחת או יותר, רובן על-ידי משרתי קבע ביחידות אלו. כך עולה מדוח מבקר המדינה החמור שנחשף היום (שני). בעקבות פרשת הסוהרות ודיווחים רבים על הטרדות מיניות כלפי משרתי חובה שמוקצים למשרד לביטחון הפנים, מבקר המדינה ערך סקרים, ביקר במתקני כליאה ובדק ממצאים ביחס למוגנות משרתות ביחידות אלו.

המבקר מציין כי מהמפגשים והשיחות עם כ-220 משרתי החובה (חיילות וחיילים) עלו שלוש מגמות: יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים, היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים ואמירות בלתי הולמות ובעלות אופי מיני מצד משרתי קבע כלפי משרתות החובה.

תחקיר חדשות 13: סגן מפקד היחידה הטריד לוחמות, במג"ב טייחו את הפרשה

לוחמי מג''ב, ארכיון
לוחמי מג''ב, ארכיון | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

כאמור, בנוגע לשיעור הפגיעות המיניות במשטרה, במג"ב ובשב"ס עלה כי אחת מכל ארבע משרתות חובה שהשיבה על שאלון מבקר המדינה (161 מתוך 644 משיבות) ציינה כי חוותה במהלך שירותה - 24 חודשים - פגיעה מינית אחת או יותר. שיעור משרתות החובה בשב"ס שהשיבו כי חוו פגיעה מינית היה הגדול ביותר - 38%, דהיינו כארבע מתוך עשר משרתות חובה שהשיבו על השאלון ציינו כי חוו פגיעה מינית אחת או יותר.

עוד נמצא שכ-70% מהפגיעות במשרתי חובה בוצעו על ידי משרת קבע או מפקד. נתון מדאיג ביותר הוא כי 70% ממשרתי החובה שבחרו לדווח על הפגיעה המינית השיבו כי התלונה לא טופלה כלל ביחס של 26 אחוזים או טופלה באופן לא מספק, 44%. על-פי מחקר צה"ל עולה כי 33% מחיילות החובה ציינו כי מאז גיוסן הן הוטרדו מינית פעם אחת או יותר.

מסקרים שערכה המשטרה בשנים 2016, 2018 ו-2021 שבהם נשאלו שוטרי החובה אם במהלך השנה החולפת הוטרדו מינית עולה כי חל גידול ניכר בדיווחים של שוטרי החובה על הטרדות מיניות, ובייחוד בקרב הנשים: 6.44% משוטרות החובה דיווח על כך שהוטרדו על ידי גורם משטרתי בשנת 2021. המבקר מציין כי ממצאים אלו אינם עולים בקנה אחד עם ממצאי השאלונים, שלפיהם 27% ממשרתות החובה במג"ב ו-22% ממשרתות החובה במשטרה ציינו כי חוו פגיעה מינית אחת או יותר. עוד עלה בביקורת כי המשטרה אינה מפרסמת לציבור את הסקרים שהיא עורכת ואינה מציגה בפני הוועדה לקידום מעמד האישה לשיוויון מגדרי בכנסת את ממצאי הסקרים שערכה.

לוחמות מג''ב, ארכיון
לוחמות מג''ב, ארכיון | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

"הדו"ח שלנו הוא Me too לשב"ס ולמשטרה", מציין מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. "מתברר שפרשת הסוהרות הייתה רק קצה הקרחון. חיילות וחיילי החובה נדרשים לתרום למדינה – ונמצא כי הם חשופים להטרדות, גם מאסירים ביטחוניים וגם ממשרתי קבע, תוך ניצול חולשתם. איש גם לא טורח להגן עליהם מפני הטרדות מצד אסירים ביטחוניים לאחר תום שירותם. הדוח חושף מציאות ארגונית מטרידה.

"לא ניתן להצדיק מציאות בה אחת מכל ארבע חיילות חובה במשטרה ובשב"ס חוו פגיעה מינית. אסור לגלות סלחנות לעובדה ש 70% מהתלונות לא טופלו כראוי, ולא ניתן לעבור לסדר היום כאשר המגמות מלמדות על הטרדות מיניות מצד אסירים ביטחוניים, היעדר גיבוי מהדרג הפיקודי, והטרדות מיניות ממשרתי קבע כלפי חיילות וחיילי חובה. אני מצפה מהשר לביטחון פנים שייכנס לתפקידו לפעול באופן מיידי לתיקון המצב, כך שתהיה מוגנות אמיתית ומלאה לכל המשרתים במשטרה ובשב"ס". המבקר אנגלמן מסיים בכך ש"על שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציבת שב"ס והרמטכ"ל, לפעול, כל אחד בתחומו, לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה בתחומי המוגנות והביטחון האישי של חיילות וחיילי החובה".

צה"ל: "אפס סובלנות כלפי הטרדות ופגיעות מיניות"

תגובת דובר צה"ל:  צה"ל פועל באפס סובלנות כלפי מקרי הטרדות ופגיעה מינית ופועל לשמירת אקלים יחידתי מכבד למשרתיו בכלל היחידות. המשרתים המוצבים ביחידות המשרד לביטחון הפנים התגייסו מכוח חוק שירות הביטחון ומבצעים שירות משמעותי ומאתגר. צה"ל רואה עצמו כבעל אחריות מרחיבה כלפי כלל משרתיו ובתוך כך כלפי המשרתים ביחידות אלה, ועל כן הורה ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, באוקטובר 2021 על הקמת צוות מיוחד בראשות תא"ל במיל' גיא חסון לבחינת תהליך הגיוס, הליווי ותנאי השירות של המשרתים ביחידות שמחוץ לצה"ל, בדגש על משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר.

"בהתאם למסקנות הוועדה והמלצותיה, הוקמה מנהלת ייעודית בצה"ל בפיקוד אלוף-משנה. המינהלת מבצעת אחת לחודשיים ביקורות בבתי הכלא שבהם מוצבים משרתי חובה, על-פי גאנט ביקורות סדור, זאת על מנת לוודא כי אכן המשרתות והמשרתים ביחידות אלו זוכים ליחס ראוי וסביבת שירות מכבדת. צה"ל פועל להידוק שיתוף הפעולה עם ממונות היוהל"ם בגופים השנים, וכחלק מכך קיים באוגוסט האחרון כנס למידה והידוק מנגנוני עבודה, בהובלת יוהל"ם צה"ל, תא"ל אלה שדו-שכטמן. בנוסף, מוקד מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה) של צה"ל אשר מעניק ליווי ותמיכה במגוון כלים לנפגעות ונפגעים על רקע מיני ביחידות צה"ל וביחידות שמחוץ לצה"ל, הוכר והוטמע בפני משרתי החובה בשירות בתי הסוהר".

לוחמות בצה''ל
לוחמות בצה''ל, ארכיון | צילום: דובר צה''ל

משב"ס נמסר בתגובה: "אנו גאים בשירות המשמעותי של סוהרי החובה בשב"ס ומאמינים בתרומתם, נשים וגברים כאחד. איננו מקלים ראש באחריותנו לשלומם של כלל המשרתים בארגון. כפי שפורט בדו"ח, רק בשנה האחרונה נחנך קו סיוע ייעודי לסוהרות והארגון עוסק במרץ בהסברה פנים ארגונית ורציפה ליצירת סביבת עבודה מוגנת ומעצימה. בחודשים האחרונים אף הוקם פורום להעצמת נשים בראשות הנציבה.

"לא בכדי מצא מבקר המדינה מקום לציין ולשבח את העבודה שנעשית בשב"ס בטיפול באירועי הטרדה מינית ומזעור מספרם שכן, כל תלונה נבדקת ומטופלת בהקפדה יתרה. סקר שביעות רצון שנערך בדצמבר אשתקד ודו"ח ועדת חסון הצה"לית אשר הוצג בכנסת במאי 2022 מצאו כי סוהרי החובה גאים בשירותם ואף הביעו רצון להמשיך בשירות קבע בשב"ס, בקשות העומדות על ממוצע של כ 60% בשנים האחרונות ומעידות על רצונם להשתלב בארגון. יחד עם זאת, אין ספק כי ממצאי דו"ח מבקר המדינה מעידים כי עוד עבודה לפנינו. נבחן בקפידה את נתוני הדו"ח על מנת לנקוט בצעדים נוספים למניעת אירועים עתידיים. נמשיך לפעול במרץ על מנת לתקן ולשפר את תחושת המוגנות בקרב משרתות ומשרתי החובה בשב"ס".

ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה רואה בחומרה כל פגיעה על רקע מיני ומטפלת בכל דיווח, לצד קיום פעילות מניעה והסברה כל העת. אוכלוסיית משרתי החובה זוכה בהקשר זה לקשב מיוחד. כל דיווח אודות חשד להטרדה מינית או להתנהגות שאינה הולמת, נבדק ביסודיות ומטופל בהתאם, לרבות מעטפת לנפגע/ת והעברה לטיפול הגורם המוסמך. העלייה בדיווחים ואופיים מעידה בעיקר על עליה במודעות ובתחושת האמון והבטחון של המשרתים ועל אפס סובלנות כלפי שוטרים המטרידים מינית. נמשיך לפעול לקידום סביבת עבודה מכבדת, מוגנת ובטוחה לכל משרתי הארגון".

יו"ר נעמת, חגית פאר, בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "מדובר ברעידת אדמה - תדע כל אם בישראל שבנותיה אינן מוגנות במשטרה ובשב"ס. נדרש חשבון נפש עמוק עד כדי שבירת הקיים והקמה מחדש של הגופים האלו. חובה על הממשלה לדרוש להציג תכנית סדורה לעצירה מוחלטת של 'שוק הבשר' המתחולל בשב"ס ובמשטרה. הורים שולחים את בנותיהם לסייע בהגנה על ביטחון המדינה אך ביטחונן האישי של הבנות מופקר לחלוטין. ברוח החדשה השוררת היום במדינה, אני חוששת שבמקום להציע פתרונות לענישה והרתעה של העבריינים, ייבחרו את הפתרון הקל, להדיר את החיילות משירות במקומות מועדים לפורענות, או להדיר אותן מהשירות בכלל".