היועמ"שית: "על הממשלה להימנע מפעולות שיתפרשו כהשפעה על גורמי החוק"

גלי בהרב-מיארה התייחסה למכתבו של מזכיר הממשלה בנוגע לישיבה בדבר איכפת חוק במחאה, והבהירה כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין ובאופן עצמאי, המהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם"

זמן צפייה: 01:37

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה התייחסה הערב (חמישי) למכתבו של מזכיר הממשלה יוסי פוקס שנשלח היום, בנוגע לישיבה שזימן ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין פעילות מערכת אכיפת החוק בקשר למחאה וכתבה: "על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".

במכתב הבהירה היועמ"שית  כי :"מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין, באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם. דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה".

"למעשה, הממשלה מבקשת לדון באירועים קונקרטיים הקשורים למחאה נגד מדיניותה. זאת ועוד, חלק ממשתתפי הישיבה הם בעלי עניין אישי המטופל בימי אלה ממש על ידי מערכת אכיפת החוק", הוסיפה בהרב-מיארה.

גורמים משפטים טוענים הערב כי מדובר בהמשך ישיר לפרשת עמי אשד, וכי גם שם היה ניסיון לכפות על רשויות האכיפה איך לפעול בשטח, כשגם כאן הממשלה עוסקת בדיוק בנושא הזה.

השר יריב לוין נואם בהפגנת הימין בירושלים
השר יריב לוין נואם בהפגנת הימין בירושלים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

שר המשפטים יריב לוין התייחס למכתבה של היועמ"שית, וטען כי תגובתה "מטרידה משני טעמים". לוין טען: "ראשית, היא מתעלמת מהפגיעה המתמשכת וחסרת התקדים בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים להגיע בבטחה לעבודה, לבית חולים, לגישה חופשית לשדה התעופה וכדומה. שנית, היא מתעלמת מהאכיפה הבררנית המסוכנת שמתקיימת היום וזועקת לשמים, לעומת הטיפול הדרקוני במחאות אחרות, כגון אלו של מתנגדי ההתנתקות, יוצאי אתיופיה, הציבור החרדי, ציבור המתיישבים והציבור הערבי".

"זכות המחאה במסגרת החוק היא מקודשת ואינה נתונה לשום ויכוח, אבל הפרות חוק מאסיביות והסתה לאלימות ולאי ציות לחוק, מחייבות מדיניות אכיפה ברורה ואחידה. על כך נדרוש תשובות בישיבת הממשלה הקרובה", הוסיף השר.