נתניהו: נבחן את גירוש המסתננים שהתפרעו במהומות בת"א

נתניהו יכנס "צוות שרים מיוחד" שיבחן צעדים נגד המסתננים שהשתתפו בהפרות הסדר בת"א. ביקורת חריפה במשטרה על ניצב פרץ עמר: "המודיעין דיבר על כאוס ורצח, המפכ"ל לקחה שליטה". שבתאי: "דוחה את הטענות"

זמן צפייה: 01:24

בעקבות המהומות האלימות בדרום תל אביב היום (שבת), שבהן נפצעו יותר מ-170 בני אדם, מתוכם 20 במצב קשה, שפרצו בעקבות הפגנה של מתנגדי ותומכי משטר באריתריאה - הודיעה הערב לשכת ראש הממשלה כי "נתניהו יכנס מחר צוות שרים מיוחד לשם בחינת נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא-חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש". בהערכת המצב שהתקיימה במהלך השבת עם ראש הממשלה, קרא השר איתמר בן גביר לפעול לגירוש המתפרעים. נתניהו ביקש לבחון זאת משפטית - והובהר בדיון כי מדובר במהלך מורכב. הדיון אצל נתניהו צפוי להתקיים מחר ב-09:00.

בתוך כך, ביקורת חריפה במשטרה על מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר. גורמים במשטרה אמרו לחדשות 13 כי "המודיעין דיבר על כאוס ורצח. הוא לא נערך כראוי". לפי אותם גורמים, "המפכ"ל הבין שהמשטרה איבדה שליטה - ולקח את הפיקוד מניצב עמר". כמו כן, במשטרה מתכוונים לצאת למבצע סגירת חמארות ועסקים ללא רישיון.

מטעמו של המפכ"ל שבתאי נמסר כי הוא "שב ומדגיש כי מפקד מחוז ת"א פיקד על הכוחות בשטח וקיים ההערכות מוקדמת שכללה עיבוי כוחות בשטח, מעצרי מנע, הידברות עם ראשי הקהילה והסברה לציבור לקראת המחאה. צר לנו כי גורמים עלומי שם חסרי אחריות פוגעים בשמו הטוב של מפקד מחוז תל אביב, שהוא קצין משטרה בעל ניסיון עתיר וידע רב בניהול כוחות בכל תרחיש אפשרי. המפכ"ל שוחח היום מספר פעמים עם מפקד המחוז והיה יחד איתו שעות ארוכות בחפ״ק המשטרה בתחנת שרת, וראה מקרוב את תפקודו ברגעים הקריטיים, - תפקוד שהביא להרגעת הרוחות והשבת הסדר לרחובות דרום ת"א".

המפכ"ל הוסיף: "הופתענו מעוצמת האלימות, לא הייתה ברירה לאותם שוטרים אלא להשתמש בירי חי. הם היו עם הגב לקיר, כשההמון כמעט עולה עליהם. יש חקירה של מח"ש, אבל הם פעלו כמצופה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0209232013' autoplay='0' credit='' desc='ביקורת במשטרה על מפקד מחוז ת"א: "המודיעין דיבר על כאוס, הוא לא נערך"' poster='' kid='1_vi24e1s3' duration='119']

ניצב פרץ עמר
ניצב פרץ עמר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם צאת השבת הגיב יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על ההתפרעויות האלימות בתל אביב - והפנה אצבע מאשימה לבג"ץ: "בהתפרעות השבת, שהיו רק הפרומו למה שמחכה לנו אם לא נחזיר את המסתננים לארצות מוצאם, יש אחראי אחד בלבד: בג"ץ. שנים אנחנו מתריעים, שנים שבג"ץ מונע כל פעולה שתאפשר להשיב את המסתננים לביתם. לכן בדיוק אנחנו מובילים את התיקונים במערכת המשפט שיאפשרו לנבחרי הציבור לקבל החלטות ולבצע אותם עבור אזרחי ישראל, שלומם וביטחונם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בין הפצועים גם 49 שוטרים, רובם במצב קל. מאות שוטרים וכוחות מג"ב נפרסו בדרום תל אביב והשתמשו ברימוני הלם, כדורי גומי וירי כדי לעצור את המתפרעים. בשעות האחרונות המשטרה הצליחה להשתלט על האירוע, והעימותים נרגעו. המפכ"ל יעקב שבתאי אמר לחדשות 13: "זה אירוע חריג וקיצוני, השגנו שליטה מלאה". לאחר מכן, בביקור בבית החולים איכילוב, הוסיף שבתאי: "מדובר באירוע קיצוני שתוזמן על-ידי גורמים מחוץ למדינה, כ-2,000 התפרעו ברחובות". מח"ש פתחה בבדיקת הירי.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2309021914' autoplay='0' credit='' desc='סיכום האירועים בתל אביב' poster='' kid='1_xz5v89iz' duration='0']

בעקבות המהומות ומספר הפצועים הגבוה, במד"א התריעו מפני מחסור חמור בכל סוגי הדם: "סופקו לבתי החולים 218 מנות ומרכיבי דם וקיימת ירידה במלאי הדם. הערב, החל מ-17:30 ועד 22:30, יקיים מגן דוד אדום התרמות דם מיוחדות בלובי בית החולים וולפסון בחולון ובשטח מיון מתהלכים בבית החולים איכילוב בתל אביב. בשירותי הדם של מד"א מבקשים מהציבור לבוא ולתרום דם".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2309021650' autoplay='0' credit='' desc='המפכ"ל לחדשות 13: "אירוע קיצוני וחריג"' poster='' kid='1_l5ttrmjo' duration='141']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2302091852' autoplay='0' credit='' desc='המפכ"ל באיכילוב: "גורמים מחוץ למדינה תזמנו את האירוע"' poster='' kid='1_eay2kjr9' duration='206']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2302091706' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד ממצלמות אבטחה: אבנים על מסעדה בדרום ת"א' poster='' kid='1_q57h6aod' duration='151']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309021536' autoplay='0' credit='' desc='מנהל איכילוב פרופ′ רוני גמזו: "לא זוכר אירוע כזה"' poster='' kid='1_r05fei9w' duration='115']

מכתב האזהרה שנשלח למשטרה
מכתב האזהרה שנשלח למשטרה
ונדליזם בתל אביב
ונדליזם בתל אביב | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90
נזק למסעדה בדרום תל אביב
נזק למסעדה בדרום תל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

האירוע החל כשמאות מבקשי מקלט מאריתריאה שמתנגדים למשטר בארצם, הגיעו למחות בעקבות אירוע של שגרירות אריתריאה בישראל - שהיה אמור להתרחש היום. המשטרה ניסתה למנוע מהם להתקרב ובעקבות זאת התפתחו עימותים שכללו ניפוץ חלונות, יידוי אבנים - וירי חי של שוטרים שהרגישו סכנה לחייהם.

Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
ניידת משטרה שנפגעה בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

המשטרה ביצעה במהלך העימותים ירי באוויר והשתמשה ברימוני הלם ופרשים כדי לפזר את ההפגנה. המפגינים הציתו את מתחם המועדון בו היה אמור להתקיים האירוע מלכתחילה וניפצו חלונות של בתי עסק ורכבים.

סיגל קוק אביבי, פעילת זכויות אדם, סיפרה כי ניסתה לבטל את האירוע בשגרירות ופנתה לשר הפנים משה ארבל ולמשטרה: "אמרנו שהכנס הזה יעורר מהומה רבתי. אמרתי להם שיגיעו אוטובוסים מכל מיני מקומות בארץ. המשטרה ידעה בוודאות. שלא יגידו שהם לא ידעו. הם ידעו. הייתה אפשרות למנוע את זה. לא קיבלתי תשובה מהשר, אלא מראש המטה שלו. הוא אמר לי לחייג למשטרה. אמרתי לו שפניתי למשטרה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309021344' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ga1b5i07' duration='68']

Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הנזק בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הנזק בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: דוברות המשטרה
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הנזק בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: דוברות המשטרה
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מהמוקד לפליטים ולמהגרים וארגון הסיוע לפליטים ולמבקשי מקלט נמסר: "משטרת ישראל ירתה אל עבר מפגינים בלבה של תל אביב. במשך שבוע שלם נציגי ההנהגה האריתראית פנו למשטרה בניסיון לבטל את האירוע של השגרירות ולמנוע את ההתנגשות".

"המשטרה התעלמה, ועכשיו היא יורה עליהם רימוני הלם וכדורי ספוג. המפגינים ביקשו למחות על ההתערבות הבוטה של שגרירות אריתריאה בחייהם של מי שברחו מהדיקטטורה האכזרית. שגרירויות אריתריאה בעולם רודפות את מבקשי המקלט, ובמדינות אחרות אירועי השגרירות בוטלו בדיוק מהחשש להתלקחויות כפי שאנו רואים מול עינינו כעת. את המחדל המדמם הזה היה אפשר וצריך למנוע".