דרעי אחרי הפיטורים: "אולי מישהו רצה להכשיל את נתניהו בכוונה"

אחרי הפיטורים בהתאם לפסיקת בג"ץ - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, השר ליבטחון לאומי איתמר בן גביר ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה הגיעו לישיבת סיעת ש"ס להביע תמיכה באריה דרעי. השר לוין תקף את השופטים: "זו לא דמוקרטיה", יו"ר הכנסת אוחנה: "רמיסת רצון הציבור והתנשאות, יהירות ותחושת עליונות"

זמן צפייה: 06:04

סיטואציה יוצאת דופן אחר הצהריים (שני) בישיבה של סיעת ש"ס שהתכנסה כבכל יום שני, אבל לא הייתה דומה לזו שנראית שבשגרה. היום התייצבו בישיבת הסיעה כל בכירי הקואליציה - בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה - כולם הגיעו לתמוך ביו"ר ש"ס אריה דרעי.

לשאלת חדשות 13 כיצד נוצרה אי ההבנה בבית המשפט, ענה דרעי, שטוען שלא רימה את ביהמ"ש: "זה נושא שחוזר על עצמו, מעולם הפרקליטות לא טענה נגדי שאני הפרתי הסדר. אם אכן כפי שטוענים שאני הבטחתי לפרוש מהחיים הפוליטיים כשהגשתי מועמדות לכנסת - הרי לפרוש מהחיים הפוליטים זה גם לא להיות בכנסת - כשרצתי לכנסת אף אחד לא טען את הטענה הזאת שאני מפר התחייבות".

"יותר מזה", אמר דרעי, "כשהתנועה לאיכות השלטון טענה נגד מועמדותי לכנסת, הפרקליטות וראש ועדת הבחירות דחו את הטענה על הסף והפרקילטות אמרה שלא הייתה כזאת התחייבות". לשאלה האם השופט הרבסט לא הבין נכון אמר דרעי שיענה לגביו, ולא לגבי השופט, והוסיף :"גם לא היה צורך להתחייב".

חבר הכנסת אריה דרעי נואם בישיבת הסיעה של ש''ס
חבר הכנסת אריה דרעי נואם בישיבת הסיעה של ש''ס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כשנשא דברים בישיבת הסיעה הגיב דרעי על פסיקת בג"ץ, שקבעה שעל נתניהו לפטר אותו מתפקידיו כשר, בשל "חוסר סבירות קיצונית": "אף אחד לא הזהיר את ראש הממשלה? איך ראש ממשלת ישראל נתניהו, שחשב שאחרי בחירות שהעם אמר את שלו, אחרי כמה שנים של חוסר משילות במדינת ישראל, וחשב שיש קואליציה שיכולה למשול כמה שנים ולהביא שקט למדינת ישראל, שחושב שראש מפלגה של 11 מנדטים יכהן כשר - אף אחד לא הזהיר את ראש הממשלה שהוא פועל בחוסר סבירות קיצונית".

עוד המשיך דרעי ותהה: "11 שופטים יותר סבירים מ-63 ח"כים שנבחרו כחוק? אולי רוצים להכשיל אותו בכוונה". דרעי המשיך ותקף את פסיקת בית המשפט העליון: "זה לא דיני ראיות, אלא עניין של סבירות, איך אפשר לבטל כך את רצון העם ורצון הציבור. לא באתי לתת את המחשבות שלי למה הם עשו את זה. ברור שאם כנסת ישראל רוצה לשרת את הציבור שבחר בה, צריך לדאוג לכך שיחזירו בחזרה את הפתק שהציבור שם. כל הקואליציה הזאת תדאג שהכוח יחזור לציבור הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בישיבת הסיעה של ש''ס
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בישיבת הסיעה של ש''ס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהמשך התייחס דרעי לרפורמה המשפטית של השר יריב לוין ואמר: "הטיעון הכי מרכזי ומושך נגד הרפורמה אומרת שהתפקיד של בית המשפט זה לדאוג גם למיעוטים. אני שואל האם 400 אלף המצביעים של ש"ס לא צריכים שידאגו לא? אנחנו לא הציבור הנאור, לנו יש סבירות אחרת לגמרי. לא מה שהשופטים שוקלים. שיטת מינוי השופטים פסולה מאוד. שיטת הסבירות, בעיה למיעוטים. מי ידאג לזהות היהודית של מדינת ישראל?".

לבסוף אמר דרעי: "השופטים לא הולכים לפני רצון העם בזהות היהודית. זה לא מאבק אישי שלי. אני נמצא כאן כי יש לי מחויבות אמיתית. אנחנו החלטנו ועבדנו קשה מאוד כדי לנצח בבחירות ולהביא לידי ביטוי את מה שהתחייבנו. משילות, וזהות יהודית של מדינת ישראל".

בתוך כך, מסתמן כי חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי יכהן כממלא מקום שר הפנים וח"כ חיים ביטון ימונה למ"מ שר הבריאות. הם צפויים להחליף את דרעי לאחר שפיטוריו יכנסו מחר לתוקף, נוסף על תפקידיהם במשרד הדתות ובמשרד החינוך.

אריה דרעי והשר בצלאל סמוטריץ'
אריה דרעי והשר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קודם לכן דיבר ראש הממשלה נתניהו, וביע את תמיכתו ביו"ר ש"ס כשאמר: "אנחנו לא מתכוונים לוותר על שירותיו של אריה. קודם כל כי זה לא צודק, וזה לא אישי. שאלת שלטון הרוב ורצון הרוב נפגעה באופן קשה. אין אחד שהלך להצביע לש"ס שלא הצביע לדרעי בתפקיד שר ושר בכיר, וכך גם אין אחד מהמיליונים שהצביעו לנו".

עוד אמר רה"מ: "הייתה כאן פגיעה קשה בעיקרון הראשון של הדמוקרטיה: זכויות הרוב. אמרתי אתמול בממשלה שאריה ואני עברנו פעמיים הספדים בחיים. התרומה של אריה לביטחון הלאומי שלנו ושיקול הדעת שלנו בנושאים קריטיים היא אמיתית, לא ספין ששומעים בתקשורת. החזרה לשירות שלו בהנהגת המדינה היא צורך בהרבה היבטים. נעשה הכל על מנת להחזיר את דרעי למקומו האמיתי".

ראש הממשלה נתניהו תקף ואמר כי "נתונים בשיטפון של תעמולה כוזבת ואינסופית של קץ הדמוקרטיה. לא בקץ הדמוקרטיה עסקינן. באנו לעסוק בהצלת הדמוקרטיה. מהי דמוקרטיה? כפי שנאמר כאן היא קודם כל שלטון הרוב זכויות הפרט. איך אתה מבטיח שלא יהיה מיעוט שישתלט על הרוב? על ידי דבר שנקרא איזון בין הרשויות. השופטת היא שלישית. קודם כל הרשות המחוקקת ואז המבצעת. לעיתים הן מאזנות זה את זה, אך תמיד יש איזון מול הרשות השופטת".

לאחר ההסבר אמר רה"מ נתניהו כי "האיזון הזה הופר במדינת ישראל בעשרות השנים האחרונות", והוסיף: "אתם לא תדעו שהוא הופר, כי אם אתם צופים בערוצי התעמולה הם לא יגידו לכם שבישראל קיים דבר שלא קיים באף דמוקרטיה, אין חוסר איזון כזה. אנחנו באים להחזיר את האיזון הזה. לישראל שהייתה פה במשך 50 שנה, אף אחד לא אמר אז שזה קץ הדמוקרטיה. אנחנו בתוך המאבק מול תעמולה שקרית שניזונה מבערות וממעשה של שקר מכוון, אבל אנחנו לא נרתעים. חוסר האיזון הזה בא בהחלטה קשה, אשר מאלצת אותנו, שאריה דרעי כרגע לא יכהן כשר בממשלה".

אריה דרעי והשר יריב לוין
אריה דרעי והשר יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים יריב לוין הגיב על פיטורי דרעי ואמר: "מקום שבו השופט קובע מי נאה בעיניו להיות שר על-פי אמות מידה שהוא ממציא, על-פי איזו חוות דעת שניתנת על-ידי יועץ משפטי - זו לא דמוקרטיה. שלטון השופט איננו שלטון החוק". לדבריו, "כשיושבים אנשים ומשתמשים בכוח העצום שניתן בידם, בכוחה של מערכת המשפטית כדי להחליף את רצון, כדי לבוא במקום רצון העם, כדי לכפות על העם - פעם אחת זה ערכים ופעם אחת זה מי יישב בממשלה - זה דבר שאי אפשר לתאר".

גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה דיבר ואמר: "כבוד גדול הוא לי לעמוד לצידו של ראש הממשלה ולעמוד לצידו של הרב אריה דרעי ולצד הציבור. הדבר שהכי כאב לי בפרשה הזאת היא רמיסת רצון הציבור והתנשאות, יהירות ותחושת עליונות, החליטה הרשות השופט להתערב ולהשיג גבול לתחומי הרשויות האחרות, ושמה למרמס את בחירת הריבון – העם".

עוד הוסיף אוחנה: "יש שיאמרו שהעם בחר את דרעי לכנסת ולא לממשלה, אך זה מנותק מהמציאות. אין מצביע אחד מתוך מאות האלפים שבחרו בש"ס בלי תקווה לראותו מכהן כשר בכיר בממשלה. אין אחד כזה. את הרצון הזה המגולם בפתק הבוחר, הכנסת והממשלה הגשימו – ובית המשפט רמס. כל בוחר עשה את בחירתו כרצונו".

אריה דרעי, בנימין נתניהו, ואמיר אוחנה
אריה דרעי, בנימין נתניהו, ואמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

לאחר מכן עלו ודיברו כמה שרי ממשלה, בהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהטיח: "צריך לומר את האמת, אם אריה דרעי היה חובר לממשלת בנט לפיד, אם אריה דרעי היה עם האג'נדה שמתאימה להם, עם התפיסה שמתאימה להם - זה לא היה קורה. התוצאה המשפטית הייתה שונה לגמרי".

עוד הוסיף השר בן גביר, ופנה אל דרעי ואמר: "אני ראיתי אותך כאן פועל למען עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל. ראיתי אותך כאן מוסר נפש יום יום שעה שעה למען הרגע הזה שהגענו אליו, הקמת ממשלת ימין מלא מלא, והאמת היא למען המטרה הגדולה: הזהות היהודית של המדינה, העזרה לנזקקים, ההובלה של קו ימני אמיתי לאומי אוהב ישראל. אבל מי שחושב שישבור את אריה דרעי טועה ובגדול".

תגובות מהאופוזיציה לא איחרו לבוא, כשראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "בעולמם של נתניהו ודרעי כולם אשמים חוץ ממי שעבר על החוק".

גם שר המשפטים לשעבר גדעון סער מסר בתגובה: "יום אחרי פיטורי דרעי מהממשלה הפכה ישיבת סיעת ש״ס למופע מביך ומביש של דה-לגיטימציה לפסק הדין של בית-המשפט העליון. על הפרק: קומבינה חדשה שתנסה להפר את פסק הדין ולמנות את דרעי. וזו בדיוק מהות "רפורמת" נתניהו-דרעי: שינוי שיטת המשטר לטובת האינטרסים האישיים שלהם", כך לשון הודעת סער.