שוב: דיוני הוועדה הסתיימו בלי הסכמות; לא מונו שופטים למחוזי י-ם

דיוני הוועדה לבחירת שופטים הסתיימו שוב ללא הסכמות: על פי לוח הזמנים, היו אמורים להיבחר שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, המרכז והשלום בירושלים - אך דבר זה לא קרה, על אף שהתקיימו דיונים בנושא. בישיבה נבחרו שופטי תעבורה מכהנים לשופטי שלום בלבד

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

‏הסתיימו דיוני הוועדה לבחירת שופטים, שוב - בלי הסכמות: על-פי לוח הזמנים, יושבי הוועדה היו אמורים לבחור היום (שלישי) שופטים גם לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, המרכז והשלום בירושלים - אך דבר זה לא התרחש, על אף שהתקיימו דיונים בנושא. בתום הוועדה, ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן ושר המשפטים, יריב לוין, הודיעו במשותף כי נבחרו שופטי תעבורה מכהנים לשופטי בית משפט השלום בלבד.

עיקר המחלוקת נסובה סביב השופט רון סולקין, שאותו "מריצים" נציגי הימין בשל מספר הפסיקות הרב שלו בפשיעה במגזר הבדואי. ח"כ קארין אלהרר ונציגי לשכת עורכי הדין התנגדו נחרצות למינויו. שר המשפטים יריב לוין דרש מינוי פה אחד - והתנגד למועמדים של השופטים.

הסיבה שבגינה לוין מתעקש על מינוי פה אחד היא בשל חשש ממינויה של גויה סקפה-שפירא, שלה יש רוב בוועדה, ולפני כחודש השר לוין לא קיים הצבעה לבחירת שופטים לבית המשפט המחוזי גם כן בעקבות הרצון להימנע  מבחירתה. לפני כחודש פורסם בחדשות 13 כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פעל גם הוא כדי לסכל את קידומה של סקפה-שפירא, שהגישה כתב אישום נגדו בעת שעבדה כפרקליטה במחוז ירושלים. בין היתר, השופטת עוררה זעם מימין כאשר הרשיעה את לוחמת מג"ב אוריאן בן כליפא שנהגה באלימות לא מוצדקת כלפי פלסטינית, וכן לאחר שהורתה על שחרורם של שני פלסטינים שהביעו תמיכה בחמאס לאחר טבח 7 באוקטובר.

מ"מ נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן
מ"מ נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ישיבה זו הגיעה לאחר שלפני כחודש, ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, קרא לשר המשפטים יריב לוין לקבוע מועדים נוספים לישיבות על מינויי שופטים לבתי המשפט השונים. במכתב ששלח ללוין, כתב פוגלמן כי "המחסור החמור בשופטים בערכאות השונות, כמו גם העומס על מערכת המשפט מוכרים. משכך, אבקש כי ייקבעו בהקדם האפשרי ישיבות נוספות של הוועדה, על מנת שנצליח לדון ולבחור שופטים לתקנים הפנויים במערכת".

בישיבתה החליטה הוועדה פה אחד על מינוי שופטי תעבורה מכהנים לשופטי שלום: אושרת בר נבחרה לשופטת שלום בבאר שבע, עמית בר בפתח תקווה, מיכל שביט בירושלים, שני שטרן בבת ים, יהונתן שניאור בירושלים, שירי שפר בפתח תקווה, שופטת בית המשפט לתעבורה, אתי אדרי, נבחרה לשופטת שלום באשדוד.