בן גביר לנכבדי העדה הדרוזית: "אף ציבור לא יאיים על החוק"

השר לביטחון לאומי נפגש עם בכירים מהעדה הדרוזית והתייחס לעימותים שפרצו אמש ברמת הגולן בעקבות הקמת טורבינות רוח. "אני אוהב את העדה הדרוזית ואנחנו ביחד", אמר בן גביר, אך הוסיף: "אנחנו מדינת חוק - וזה לא יכול לעבוד ככה". אחרי הפגישה הוחלט כי העבודות ייעצרו עד אחרי חג הקורבן

זמן צפייה: 03:40

לאחר העימותים שפרצו אמש בין מפגינים דרוזים לכוחות משטרה ברמת הגולן, על רקע העבודות להקמת טורבינות רוח, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נועד היום (חמישי) עם נכבדי העדה הדרוזית, ואמר: "אני רוצה ששום ציבור לא יאיים על החוק, וזה תקף גם לכם וצריך לומר את הדבר הזה בצורה ברורה". אחרי הפגישה, ולאחר שגם המפכ"ל קובי שבתאי נפגש עם בכירי העדה, הוחלט העבודות ייעצרו עד אחרי חג הקורבן.

"אני אוהב את העדה הדרוזית, אנחנו ביחד", אמר השר, והמשיך: "כמו שאני נוהג לצטט את חבריי הדרוזים, זה לא רק ברית דמים, זה גם ברית חיים". לאחר מכן אמר בן גביר: "מצד שני יש גם חוק. אנחנו מדינת חוק ואני יודע כמה אתם יוצאים נגד הדבר הזה של לזרוק אבנים ולזרוק בקבוקי תבערה ובאיומים לעשות כל מיני דברים. זה לא עובד ככה ולא צריך לעבוד ככה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306221520' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_wi7niswl' duration='147']

נזכיר כי מוקדם יותר היום טענו בסביבת המפכ"ל קובי שבתאי כי הוא מעוניין להקפיא את העבודות. עם זאת, השר לביטחון לאומי בן גביר לוחץ להמשיך: "זה פרויקט לאומי, אסור להיכנע".

תחילה הנחה קצין בדרג נמוך לעצור את העובודות, אך השר בן גביר אמר ששוחח עם המפכ"ל - והורה על המשך העבודות. המפכ"ל המליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו להורות על הפסקת העבודות - בניגוד לעמדת בן גביר.  בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי מתקיימות שיחות בין לשכת ראש הממשלה לחברת "אנרג'יקס", יצרנית הטורבינות, בנוגע לאפשרות של השהיית העבודות עד לאחר חג הקורבן.

העימותים בגולן
העימותים בגולן | צילום: אייל מרגולין

כזכור, המפגינים הדרוזים מחו אמש נגד בניית טורבינות באזור מגוריהם, מאות מפגינים ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה, וארבעה נפצעו באורח קשה. חלק מהמפגינים יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה, ואף ביצעו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח.

במהלך המהומות ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף, יחד עם ר' השב"כ רונן בר, בלשכת רה"מ בירושלים. נתניהו אמר כי "אני רואה בחומרה ובדאגה את מה שקורה כרגע ברמת הגולן". לאחר פגישתם של השניים, המהומות דעכו והכבישים שנחסמו באזור - נפתחו לתנועה.

בסוף הפגישה אמר השייח' טריף: "משרד ראש הממשלה יביא בקרוב הצעה ממשית וישימה לפתרון סוגיית האכיפה, והסדרת התכנון והבנייה ביישובים הדרוזים. מחאה לגיטימית ומימוש זכות יסוד. יש לעשות במסגרת החוק. אין מקום לאלימות, הפרות סדר וחסימת צירים".