נתניהו: "לא נקבל התפרעויות - לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון"

רה"מ הגיב לשני אירועים חריגים במהלך הצהריים: הפרעות של המתנחלים בכפר תורמוס עייא כנקמה על הפיגוע בעלי וכן ההפגנות האלימות של דרוזים ברמת הגולן ויישובים נוספים במחאה על הכוונה להקים טורבינות רוח באזורם. "מדינת ישראל היא מדינת חוק"

זמן צפייה: 00:31

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון ובו הגיב על אירועי היום (רביעי) ברמת הגולן וכן בכפר תורמוס עייא. נתניהו התייחס למהומות הקשות של המפגינים הדרוזים בגולן במחאה על הקמת טורבינות הרוח וכן על הפרעות שביצעו מתנחלים בכפר תורמוס עייא כנקמה על הפיגוע אמש.

"יש ימים שבהם צריך לומר את המובן מאליו - מדינת ישראל היא מדינת חוק", פתח נתניהו את דבריו. "אזרחי ישראל כולם מחויבים לכבד את החוק. אנחנו לא נקבל התפרעויות לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון. אני נותן גיבוי מלא למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון בפעולתם להשליט את החוק והסדר. אנחנו לא נקבל שום קריאת תיגר נגד המשטרה ונגד כוחות הביטחון במקומות הללו ובכל מקום שהוא. אנחנו מדינת חוק".

את הדברים אמר נתניהו בעקבות שני אירועים חריגים שקרו במהלך היום, התפרעות המתנחלים בכפר תורמוס עייא, שם שרפו בתים ומכוניות כנקמה על הגפיוע בעלי והפגנות אלימות של דרוזים ברמת הגולן ובמקומות נוספים ברחבי הארץ במחאה על כוונת המדינה להקים טורבינות רוח בשטחים החקלאיים של היישובים מסעדה ומג'דל שמס.

Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
הפרעות בתורמוס עיא | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
רכב שנשרף בפרעות בתורמוס עיא | צילום: רויטרס

מאות מתנחלים הגיעו בצהרי היום לכפר תורמוס עיא מצפון לרמאללה, הציתו רכבים ובתים בכפר, ופצעו ככל הנראה מספר פלסטינים בפרעות מחאה על הפיגוע אמש. בתיעודים שמופצים ברשתות החברתיות נראים המתנחלים הולכים ברחובות הכפר ללא נוכחות של צבא או משטרה במקום ומציתים רכבים ובתים של תושבי המקום.

כשעתיים לאחר סיום האירוע, בצה"ל גינו: "אזרחים ישראלים הציתו רכוש של פלסטינים לפני זמן קצר בכפר תורמוס עייא. כוחות הביטחון נכנסו לכפר כדי לכבות את השריפות, למנוע חיכוכים ולאסוף ראיות. האזרחים יצאו מהכפר והמשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. צה"ל מגנה אירועים חמורים אלו של הפעלת אלימות והשחתת רכוש. אירועים מסוג זה מונעים מצה״ל וכוחות הביטחון להתמקד במשימתם המרכזית - הגנה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל ומניעת טרור".

מחאת הדרוזים ברמת הגולן
העימותים בגולן
העימותים בגולן | צילום: אייל מרגולין

במקביל, עימותים פרצו בשעות הצהריים בין מפגינים דרוזים לכוחות משטרה ברמת הגולן, על רקע העבודות להקמת טורבינות רוח. מאות מפגינים ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה, וארבעה נפצעו קשה. בסך הכל נפצעו לפי שעה 12 מפגינים שחלקם יגיע לבית החולים רמב"ם. שניים מהפצועים סובלים מפגיעת ראש ופצוע נוסף מירי. בנוסף נפצעו 12 שוטרים, כולם ככל הנראה במצב קל.

כמו כן, בשעות הצהריים עשרות רבות של דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה במסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה, ואף ביצעו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח.