"חוק הכותל" לא יעלה להצבעה. נתניהו: "הסטטוס-קוו יישמר"

אחרי הסערה: ראש הממשלה פרסם הודעה שבה הבהיר כי "הכותל יישאר כפי שהוא היום". הוא הוסיף: כי גם החוק היה עולה להצבעה, הוא לא היה עולה עם סעיפים פליליים על לבוש או כלי נגינה שנכתבו לפני 40 שנה והם לא מקובלים על אף אחד"

זמן צפייה: 06:23

שעות אחרי הסערה הפוליטית שעוררה היום (חמישי) הצעת "חוק הכותל" של יו"ר ש"ס אריה דרעי, ששמה "שמירת הקדושה של הכותל המערבי ורחבתו", נודע כי היא לא תעלה להצבעה בוועדת השרים ביום ראשון. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה שבה הוא התנער מהחוק:  "אני מבקש להרגיע וגם להבהיר שהסטטוס-קוו בכותל, שיקר לכל עם ישראל, יישמר כפי שהוא היום.

"שוחחתי גם עם חבריי, ראשי הסיעות, ומקובל על כולם שהחוק לא יעלה כעת. וגם אם היה עולה הוא לא היה עולה עם סעיפים פליליים על לבוש או כלי נגינה שנכתבו לפני 40 שנה והם לא מקובלים על אף אחד, ולכן הכותל יישאר בדיוק כפי שהוא היום".

הצעת החוק שהניח היום דרעי על שולחן הכנסת היא נוסח זהה להצעה שהונחה על שולחן הכנסת ה-24 על ידי חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס. ההצעה מפרטת את המעשים האסורים בתחום הכותל המערבי, ביניהם גם ניסה לכותל בלבוש לא הולם, המשעת מוזיקה ושירה, נשיאת נאום שלא בהיתר, עריכת טקס "שלא על פי מנהג המקום" ומתן שירותי דת "שלא בהיתר הממונה". כל פעולה שכזו תוגדר כעבירה שדינה מאסר של חצי שנה, או קנס כספי בגובה עשרת אלפים שקלים.

דרעי ביקש להכניס את ההצעה לסדר היום של וועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב, באותו היום בו תדון הוועדה על שינויי החקיקה בנוגע להרכב הוועדה לבחירת שופטים וביטול היכולת של בית המשפט לבטל חוקי יסוד.

המעשים האסורים לפי הצעת החוק הם: חילול שבת ומועדי ישראל; עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום; תלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום; הצבת קיוסקים או דוכנים, עיסוק ברוכלות או בכל עסק אחר; מתן שירותי דת מכל סוג שהוא, שלא בהיתר הממונה; חלוקת פרסומים, שלא בהיתר הממונה; נשיאת נאום, הכרזה בקול רם או נשיאת כרזות או שלטים, והכל שלא בהיתר הממונה; נגינה בכלי נגינה, השמעת מוזיקה ושירה שלא בהיתר הממונה; שחיטה; אכילה, שתייה, או עריכת חגיגה מחוץ למקומות שהועיד לכך הממונה; עישון ברחבת התפילה; לינה מחוץ למקומות שהועיד לכך הממונה; הכנסת בעלי חיים שלא בהיתר מאת הממונה, בכפוף להוראות חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה, מעשה העלול להפריע את המתפללים בתפילתם; תפילה מעורבת של גברים ונשים; בתחום עזרת נשים – עריכת טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין.

מש"ס נמסר אחרי הודעת נתניהו: "אנחנו מברכים על הודעת ראש הממשלה כי הסטטוס-קוו בכותל יישמר, כפי שהיה עד היום. הכותל אינו צריך שום חוק. רוב העם היהודי מכבד את קדושת המקום, מלבד נשות הפרובוקציה שלא חדלות להפוך אותו לזירת קרב פוליטית, והכל בחסות בג"ץ. החוק במהותו הוא שימור המצב הקיים. נאלצנו להגיש אותו לאחר הודעת בג"ץ כי לא יאפשר שום דחיה בדיון. לאחר שראש הממשלה הודיע היום לראשי המפלגות כי הוא מתכוון להגיש תגובה שמשמעותה דחיית הדיון, הסכמנו להסיר את החוק.

"ש"ס מעולם לא התכוונה להטיל עונשים פליליים על לבוש או כלי נגינה בכותל. מדובר בדמגוגיה זולה. סעיפים אלו הם העתק של תקנות הכותל משנת תשמ"א והם היו מוסרים בוועדה. כל בר דעת מבין זאת. ש"ס תמשיך להגן על קדושת הכותל ועל הזכות של כל יהודי חילוני, מסורתי, דתי וחרדי להתפלל במקום הקדוש כמנהג המקום".