מפקד מחוז ת"א הנכנס: "צריך מחאה שקטה, קבוצות קטנות יוצרות כאוס"

על רקע האלימות המשטרתית בהפגנות, אמר ניצב פרץ עמר כי חלק מהמפגינים "יורדים לאיילון וזורקים אבנים על שוטרים, אין מרחב תמרון". המפכ"ל: "מרגיע את התל-אביבים - המדיניות לא השתנתה". במקביל, עימותים ומעצרים בהפגנת תמיכה מחוץ לתחנת משטרה בת"א, שם נחקר שוב אמיתי עבודי (18) שהוכה בקפלן - 3 מפגינים נעצרו

זמן צפייה: 02:27

בטקס חילופי מפקדי מחוז הדרום במשטרה אמר המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, על רקע האלימות המשטרתית בהפגנות ואמירת השר לביטחון לאומי בן גביר שלפיה "המדיניות מחלחלת": "רוצה להרגיע את התל-אביבים - אין שינוי במדיניות. אנחנו מבינים שנגזר עלינו לשמש שובר הגלים של כל תחלואות מדינת ישראל. התפקיד שלנו לשמור על הדמוקרטיה".

מפקד מחוז תל אביב הנכנס ניצב פרץ עמר הדגיש: "המשטרה פועלת לפי עקרונות המוכתבים לה מראש. אין מרחב תמרון למפקד המחוז. לכל מחאה יש שני צדדים - הצד שרוצה למחות והצד שרוצה את חופש התנועה והעיסוק. לא מנחים אותי מה לעשות בהקשרים האלה, אני יודע לעשות מה שצריך. אפשר למחות ואעזור לקיים את המחאה, אבל יש קבוצות קטנות שיוצרות את הכאוס האלים. יורדים לאיילון וזורקים אבנים על שוטרים. איילון צריך להישאר פתוח, אבל זה לא קו אדום".

השר בן גביר אמר: "המדיניות אותה מדיניות. דין תושבי הדרום כדין תל אביב. דין מפגינים חרדים כדין מפגיני קפלן. כולם שווים בפני החוק".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2301081320' autoplay='0' credit='' desc='עימותים ומעצרים מחוץ לתחנת משטרה בת"א' poster='' kid='1_o5mbi4h4' duration='0']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2301081130' autoplay='0' credit='' desc='המפכ"ל: "מרגיע את התל-אביבים - המדיניות לא השתנתה"' poster='' kid='1_2gypibfb' duration='55']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2301081048' autoplay='0' credit='שב״פ @sha_b_p' desc='ההפגנה מחוץ לתחנת המשטרה בתל אביב' poster='' kid='1_kz3yhfqm' duration='58']

דבריו של המפכ"ל מגיעים על רקע הביקורת על אמצעי השיטור האלימים שמפעילה המשטרה על המפגינים נגד המהפכה המשפטית. במהלך המחאות שנערכו ביום שני שעבר, עם אישור החוק לביטול עילת הסבירות, הפעילה המשטרה אלימות חריגה וקיצונית נגד המפגינים שחסמו את נתיבי איילון.

בתיעודים שהופצו, נראים שוטרים מכים מפגינים, ומכת"זיות כוונו בכינון ישיר לעברם. בעקבות זאת, הפנו מפגינים אצבע מאשימה אל עבר מפקד המחוז החדש ניצב פרץ עמר, שהחליף את ניצב עמי אשד בתפקיד. גם בתוך המשטרה נשמעה ביקורת מקצועית כנגד עמר, ואף נטען שהוא איבד שליטה.

אמיתי עבודי מגיע לחקירה
אמיתי עבודי מגיע לחקירה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מפגינים מחוץ לתחנת המשטרה ברחוב סלמה בת''א
מפגינים מחוץ לתחנת המשטרה ברחוב סלמה בת''א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך כך, משה רדמן, ממובילי המאבק, זומן גם הוא הבוקר במפתיע לחקירה במשטרת מחוז תל אביב שברחוב סלמה. במשטרה סירבו למסור לרדמן פרטים בדבר החקירה, אך נראה כי מדובר בחקירה חדשה שאינה קשורה למעצרי העבר שלו במסגרת ההפגנות. עורך דינו, גונן בן יצחק מסר כי:"הבוקר אמר המפכ"ל רב ניצב קובי שבתאי כי לא חל שינוי במדיניות, אך אי אפשר להימנע מהחשד שמדובר בעוד מהלך שנועד לדכא את המחאה. חקירות הסרק הללו, שאין מאחוריהן דבר וחצי דבר, הן חלק מהשיטה להלך אימים ולרדוף את ראשי המחאה -  אך ללא הועיל".

זמן קצר לאחר מכן מסר בן יצחק: "סיבת החקירה - שימוש פוחז באש. המשטרה טוענת שיש בידה תיעוד של משה רדמן מחזיק אבוקה בהפגנה בשבת האחרונה. בשבת האחרונה בהפגנה הוא ראה מפגין מחזיק אבוקה בצורה לא בטיחותית ומתוך אחריות, לקח אותה ממנו והחזיק בה". בן יצחק הוסיף כי: "מדובר בניסיון הטרדה ורדיפה מיותר מצד המשטרה, המשך ישיר לקמפיין הדה לגיטימציה נגד המחאה. הגיע הזמן שבמשטרה יתעסקו בשיטור ולא בסתימת פיות ובסיוע לממשלה לדכא את המחאה".

שוטר מכה באגרוף את אמיתי עבודי, בן 18, בהפגנה בת''א
שוטר מכה באגרוף את אמיתי עבודי, בן 18, בהפגנה בת''א | צילום: לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במקביל, עשרות מחו מול תחנת המשטרה ברחוב סלמה בתל אביב, שם נחקר שוב אמיתי עבודי בן ה-18, שהוכה על-פי החשד בידי שוטרים בהפגנה בקפלן. שלושה מפגינים נעצרו. בהמהלך אחד המעצרים, שוטר נפצע בידו על ידי מפגין. השוטר קיבל טיפול רפואי במקום, והעצור נלקח לחקירה.

כמו כן, אמש זומנו מפקד יס"מ תל אביב יאיר חנונה וארבעה שוטרים נוספים לחקירה במחלקה לחקירות שוטרים, בחשד להפעלת אלימות מופרזת באחת המחאות. סנ"צ חנונה, כזכור, תועד כשהוא מחייך תוך כדי שהוא מכה באגרוף את הנער אמיתי עבודי בן ה-18 בפניו במהלך הפגנה בנתיבי איילון, והיום עבודי זומן בפעם השלישית לחקירה במשטרה, שם טוענים שהוא חשוד בהפרת סדר ותקיפת שוטר. החקירה נגד סנ"צ חנונה נפתחה בעקבות תלונה מקוונת שהגיש מפגין אחר, שטוען כי מפקד היס"מ הכה אותו בפניו ושבר את אפיו לפני כשבועיים.