בתום ההצבעה: יריב לוין נבחר ליו"ר הכנסת הזמני

64 הצביעו בעד - וח"כ יריב לוין נבחר ליו"ר הכנסת הזמני. מוקדם יותר נשא דברים לפיד: "זה מה שרציתם? שבקול שלכם תוקם הממשלה הכי קיצונית בתולדות המדינה?". נתניהו השיב: "נשמור על הסטטוס קוו. בהמשך: דיונים בהכנת ארבעה חוקים. לוח הזמנים המלא

זמן צפייה: 02:02

יום דרמטי בכנסת: חודש לאחר שנשיא המדינה יצחק הרצוג הטיל על ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה, בקואליציה המסתמנת ממשיכים להיערך לקראת השבעת הממשלה החדשה ולחילופי השלטון. בתום ההצבעה במליאה - ח"כ יריב לוין נבחר ליו"ר הכנסת הזמני. "אעשה ככל יכולתי כדי למלא את שליחותי זו", אמר לוין, "מתוך הכרה בחשיבותה של הכנסת".

"אני תקווה שהכנסת ה-25 תמלא את ימיה וכי תקום בישראל ממשלה יציבה", הוסיף יו"ר הכנסת הנבחר, "נידרש לעשות מאמץ משותף על מנת לחזק את מעמד הכנסת כרשות המחוקקת. המעמד הזה נפגע באחרונה. נבטיח שהמנדט שניתן לנו ימומש. זכינו כי מתאפשר לנו לכהן בכנסת כנציגי העם כולו".

בנימין נתניהו עם יריב לוין ורעייתו ביום בחירת יו''ר הכנסת
בנימין נתניהו עם יריב לוין ורעייתו ביום בחירת יו''ר הכנסת

קודם לכן נשא דברים ראש המממשלה היוצא יאיר לפיד, ואמר: "זה מה שרציתם? שבקול שלכם תוקם הממשלה הכי קיצונית בתולדות המדינה? לא ניתן לכם בעלות על היהדות. אנחנו לא הפראיירים שלכם". לפיד הוסיף: "הממשלה שלנו העלתה את המשכורות של חיילי צה"ל ב-50%, הממשלה החדשה מעדיפה לתת את הכסף של המיסים לצעירים בני 18 כדי לוודא שהם לא יתגייסו ולא יעבדו".

"אתם לא יותר יהודים מאתנו", הוסיף לפיד, "הכותל גם שלנו, הקידוש בערב שבת גם שלנו, נצח ישראל הוא של כולנו. זו לא ממשלת ליכוד, זו בטח לא ממשלת נתניהו. נתניהו חלש, מבועת מהמשפט שלו, השתלטו עליו אנשים צעירים ממנו, קיצונים ונחושים ממנו. סמוטריץ' ודרעי שולטים בממשלה הזו. נתניהו שותף זוטר".

"ניצחתם בבחירות, אני לא מתווכח עם זה, אבל לא ניצחתם ולא תנצחו את הדמוקרטיה הישראלית. עצמאות בתי המשפט לא כפופה לתוצאות הבחירות. תיקים פליליים לא כפופים לתוצאות הבחירות. זכויות נשים לא כפופות לתוצאות הבחירות. אנחנו אוהבים את המדינה הזו לא פחות מכם, ואנחנו יהודים לא פחות מכם, ואנחנו לא ניתן לכם להרוס את הדמוקרטיה שלנו".

נתניהו השיב: "תפסיק עם ההפחדות. לא תהיה פה מדינת הלכה. נשמור על הסטטוס קוו". עוד הוא הוסיף: "שמעתי את ראש הממשלה היוצא אומר 'שרק אנחנו משלמים מסים ורק אנחנו משרתים בצבא'. אני לא חושב שצריך לעשות השוואות, אבל אם יאיר לפיד מתעקש אני מציע לו לעשות חשבון פשוט: 32 מנדטים של הליכוד מייצגים ציבור שמשרת כולו בצבא, 12 מנדטים של הציונות הדתית ועוצמה יהודית כולם משרתים בצבא, מספר גדול מאוד של מצביעי ש"ס משרתים בצבא, שלא לדבר על הציבור החרדי שמשרת בשירותים חיוניים והצלה. זה 50 מנדטים שמשרתים, ובציבור שלכם יש 46 מנדטים. הניסיון לפלג ולשסות הוא דבר פסול מעיקרו. יש ויהיה חשמל בשבת, יש ויהיו חופי רחצה לכולם. איש באמונתו יחיה. תהיה פה מדינה שתדאג לכל אזרחי ישראל בלי יוצא מן הכלל".

יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי ויונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, המפלגות וסיעות גוש נתניהו צפויות לקיים דיונים על החוקים שיאפשרו את הקמת הממשלה על פי ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד, סיעות הימין והמפלגות החרדיות. מליאת הכנסת נפתחה מחדש ב-09:00. ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), ראשון הנואמים, דיבר על כך שהכנסת תחזור להיות "נכבדה" - וספג צעקות מהאופוזיציה.

בהמשך, הקואליציה תחל בחקיקת בזק שתאפשר את השבעת הממשלה במהרה. החוק הראשון שעל סדר היום בו תטפל ועדה בראשות ח"כ שלמה קרעי, הוא תיקון ל"חוק יסוד: הממשלה", שאמור להסדיר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הפנים והבריאות על אף היותו עבריין מורשע. לפי התיקון לחוק, רק מי שנידון לעונש מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, וזאת במקום הנוסח הקבוע היום בחוק לפיו כל מי שנידון לעונש מאסר, גם אם לא בפועל, לא יוכל לכהן כשר. הבוקר נמסר כי ועדת השרים לחקיקה בראשות שר המשפטים גדעון סער החליטה להתנגד להצעת חוק לתיקון "חוק יסוד: הממשלה".

בנימין נתניהו ויריב לוין לאחר היבחרו ליו''ר הכנסת
בנימין נתניהו ויריב לוין לאחר היבחרו ליו''ר הכנסת

כשיסתיים הדיון על חוק דרעי, הוועדה בראשות ח"כ קרעי תקדם את תיקון "חוק יסוד: הכנסת" ותדון בביטול חוק הפיצול, הקובע כי ארבעה חברי כנסת יכולים להתפצל מהסיעה שלהם - גם אם הם לא מהווים שליש ממנה. כזכור, החוק הועבר אי אז בחודש יולי 2021 האחרון בהובלתם של גדעון סער וזאב אלקין, כהכנה לפיצול אפשרי של כמה חברי כנסת מהליכוד.

בהמשך, ועדה בראשות ח"כ אופיר כץ תדון בחוק השני על סדר היום: התיקון לחוק פקודת המשטרה, שאמור להסדיר העברתם סמכויות ממפכ"ל המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. ביום שבת דיווחנו במהדורה המרכזית כי שלושה משנים של היועצת המשפטית לממשל יתייצבו בדיונים האלו על מנת להביע התנגדות והסתייגויות. לא זו בלבד, הקואליציה המסתמנת תדון היום גם בחוק סמוטריץ', שיאפשר העברת סמכויות ממשרדי הביטחון והאוצר "אליו" ומינוי שר נוסף במשרד הביטחןו - לטובת ההתיישבות ביהודה ושומרון.

יו''ר הוועדה המסדרת, ח''כ יואב קיש
יו''ר הוועדה המסדרת, ח''כ יואב קיש | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בהקשר זה יצוין כי אתמול התכנסה ועדת השרים לחקיקה, שם דנו בהצעות החוק שאמורות לקדם את הפלונטר שבהרכבת הממשלה החדשה. לאחר מכן, התכנסה הוועדה המסדרת בראשות ח"כ יואב קיש, להמשך דיון בהקמת ועדות מיוחדות לדיון בחקיקה לקראת כינון הממשלה. בקואליציה טענו כי האופוזיציה מתכננת למשוך זמן ואף להעלות את החלפת היו"ר להצבעה כשהקואליציה תהיה בחיסרון. לכן בקואליציה נערכו להפעלת סעיף 98, שמאפשר לקצוב את זמני הדיון ולמנוע פיליבסטרים.

דיון הוועדה המסדרת נפתח בצעקות, ותוך שתי דקות היו"ר קיש הוציא החוצה את חברי הכנסת מירב בן ארי ויוראי להב-הרצנו מיש עתיד. "חרפה של יושב ראש שרוצה לגנוב הצבעה", אמר קיש, "בחר לעשות פיליבסטר בדיון על בחירת יושב ראש, ביזיון לכנסת". לפי הייעוץ המשפטי של הכנסת לא ניתן להפעיל סעיף 98 בהצבעה על יו"ר, ולכן הוחלט על דחיית ההצבעה להיום.

בתוך כך, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עדיין מתלבט את מי למנות לתפקיד יושב ראש הכנסת, וההחלטה שלו להביא לאישור המליאה את מינויו של ח"כ לוין לתפקיד, בינתיים באופן זמני, משקפת את האופן שבו מתנהל כלל המשא ומתן להקמת הממשלה - באיטיות ותוך כדי קשיים ולחצים רבים. נראה כי הבחירה תיערך מתוך שלושה מועמדים - חברי הכנסת דוד אמסלם, אמיר אוחנה ואופיר אקוניס. ההכרעה תסמן כמעט בוודאות מי ייכנס למשרד החוץ, שכן אם אוחנה לא יקבל את תפקיד יו"ר הכנסת הוא ככל הנראה ימונה לתפקיד שר החוץ.

איתמר בן גביר
התנאי של בן גביר: וטו בוועדת השרים לחקיקה - או שאין הסכם | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שבת דווח לראשונה במהדורה המרכזית כי בדיון סגור שנערך בימים האחרונים הבהיר ח"כ לוין כי "הדרישות פשוט גדולות מדי. בסוף שום דבר מזה לא יתממש". הוא הוסיף: "גם אי אפשר יהיה לנהל ממשלה ככה; סוגרים עם החסידים - הליטאים רוצים יותר. בן גביר רואה מה שסמוטריץ' קיבל - אז הוא רוצה עוד שר שיתעסק בביטחון".

בנוסף, לאחר שחתמו הליכוד ועוצמה יהודית על חלוקת תפקידים לקראת הסכמים קואליציוניים פורסמו במהדורה המרכזית דבריו של גורם בכיר בליכוד, שסיפר על הווטו שהציב יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר בפני ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו - שאמר: "כדאי שבן גביר וחבריו יתחילו להתגבר".

לפי אותו גורם, נתניהו הזמין את בן גביר לארוחת צהריים כדי להתקדם לעבר הסכמים קואליציוניים, אולם לא רק שלא נרשמה התקדמות - לתדהמתו של נתניהו בן גביר הציב תנאי: וטו בוועדת השרים לחקיקה - או שאין הסכם. מטרתו של יו"ר עוצמה יהודית היא לוודא שאם חוקים שלו לא יקודמו אז הוא יוכל "לתקוע" חוקים של אחרים, וכך יבטיח את התקדמות החוקים שהוא רוצה לקדם.