לוין וסמוטריץ' על המהומות בת"א: "בג"ץ פסל מהלכים נגד המסתננים"

יותר מ-170 בני אדם נפצעו במהומות האלימות של מבקשי המקלט מאריתריאה בדרום ת"א, בהם 20 במצב קשה. לוין: "הממשלה פעלה, הכנסת חוקקה, בג"ץ ביטל. סמכות ללא אחריות". מח"ש תבדוק את הירי החי. המפכ"ל: "לא הייתה ברירה"

זמן צפייה: 04:11

שעות אחרי המהומות אלימות שהובילו ליותר מ-170 פצועים ולאובדן שליטה היום (שבת) ברחובות דרום תל אביב, בעימותים בין מתנגדי ותומכי המשטר באריתריאה, בעקבות אירוע של השגרירות - הפנה שר המשפטים יריב לוין אצבע מאשימה כלפי בג"ץ. הוא אמר כי "אם למישהו היה ספק למה הרפורמה כל כך חשובה ועל מה אנחנו נאבקים, הוא קיבל היום תשובה מוחצת לכך. אנחנו נאבקים על היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית. על זכותם של תושבי דרום תל אביב ואילת לחיות חיים בטוחים. על כך שדרום תל אביב לא תהפוך למערב הפרוע. הממשלה הובילה והכנסת חוקקה במהלך השנים חוקים רבים שנועדו להתמודד עם תופעת המסתננים, אבל בג"ץ פסל מהלכים אלה שוב ושוב". בעקבות המהומות והטיפול בפצועים הרבים, במד"א קראו לציבור לתרום דם - והמונים התייצבו בשעות הערב בבית החולים איכילוב.

Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הנזק בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: דוברות המשטרה
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הנזק בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: דוברות המשטרה
נתניהו, לוין וסמוטריץ'. ארכיון
נתניהו, לוין וסמוטריץ'. ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"בספטמבר 2013", אמר לוין, "בג"ץ ביטל את תיקון החוק למניעת הסתננות, שאפשר להחזיק שוהים בלתי חוקים שנכנסו לארץ בניגוד לחוק במשמורת של עד שלוש שנים. בספטמבר 2014 שופטי בג"ץ פסלו את הסעיפים המרכזיים בחוק למניעת הסתננות המתוקן, הורו על פירוק מתקן חולות בתוך 90 יום, וקבעו כי אסור להחזיק מסתננים שנכנסו ארצה בניגוד לחוק לשנה ללא משפט. הכנסת תיקנה את החקיקה, אך באוגוסט 2015 בג"ץ התערב בפעם השלישית בחוק למניעת הסתננות, וקבע כי אסור להחזיק מסתננים שגנבו את הגבול במתקן חולות לתקופה שתעלה על 12 חודשים ללא משפט.

"גם באפריל 2020 התערב בית המשפט במהלכים שנועדו לסייע בהוצאת המסתננים, ופסל את חוק הפיקדון, שקבע כי המסתננים צריכים להפקיד 20% משכרם, כשהם יוכלו לפדות את הסכום רק כשיצאו מהארץ. בג"ץ הערים קשיים גם בשלל סוגיות נוספות ויצר עילות פליטות חדשות יש מאין. הממשלה פעלה, הכנסת חוקקה, בג"ץ ביטל. סמכות ללא אחריות. לכן חשוב להבטיח שנבחרי הציבור יוכלו לקבל החלטות ולבצע אותן. לכן שיטת בחירת השופטים כל כך חשובה. לכן צריך להבטיח שלבית המשפט ייבחרו גם שופטים שצמחו בשכונות ובפריפריה. שופטים שמעמידים את טובת תושבי השכונות לפני מי שגנבו את הגבול".

השופטת אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון
השופטת אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

עם צאת השבת הגיב יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על ההתפרעויות האלימות בתל אביב - והאשים גם הוא את בג"ץ: "בהתפרעות השבת, שהיו רק הפרומו למה שמחכה לנו אם לא נחזיר את המסתננים לארצות מוצאם, יש אחראי אחד בלבד: בג"ץ. שנים אנחנו מתריעים, שנים שבג"ץ מונע כל פעולה שתאפשר להשיב את המסתננים לביתם. לכן בדיוק אנחנו מובילים את התיקונים במערכת המשפט שיאפשרו לנבחרי הציבור לקבל החלטות ולבצע אותם עבור אזרחי ישראל, שלומם וביטחונם".

המחאה הפכה כמעט מיד לאלימה, כשמאות מפגינים עם אבנים ואלות הציתו מועדון והשחיתו בתי עסק וניידות משטרה. התוצאה העגומה: יותר מ-170 פצועים פונו לבתי החולים, שם נכנסו למתכונת חירום של אירוע רב-נפגעים. כ-20 מהפצועים במצב קשה. בין הפצועים גם כ-49 שוטרים, רובם במצב קל. מאות שוטרים וכוחות מג"ב נפרסו בדרום תל אביב והשתמשו ברימוני הלם, כדורי גומי וירי חי כדי לעצור את המתפרעים. אחרי שעות - המשטרה הצליחה להשתלט על האירוע והעימותים נרגעו.

בעקבות המהומות האלימות בדרום תל אביב, הודיעה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו יכנס מחר ב-09:00 צוות שרים מיוחד "לשם בחינת נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא-חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש". בהערכת המצב שהתקיימה במהלך השבת עם ראש הממשלה, קרא השר איתמר בן גביר לפעול לגירוש המתפרעים. נתניהו ביקש לבחון זאת משפטית - והובהר בדיון כי מדובר במהלך מורכב.

במחלקה לחקירות שוטרים יפתחו בבדיקת הירי החי שבו נעשה שימוש על-ידי השוטרים, אך המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי אמר: "הופתענו מעוצמת האלימות, לא הייתה ברירה לאותם שוטרים. הם היו עם הגב לקיר, כשההמון כמעט עליה עליהם. הם פעלו כמצופה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0209232013' autoplay='0' credit='' desc='ביקורת במשטרה על מפקד מחוז ת"א: "המודיעין דיבר על כאוס, הוא לא נערך"' poster='' kid='1_vi24e1s3' duration='119']

ניצב פרץ עמר
ניצב פרץ עמר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309021344' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ga1b5i07' duration='68']

Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הנזק בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מד''א קרא לתרום דם, המונים הגיעו לאיכילוב
מד''א קרא לתרום דם, המונים הגיעו לאיכילוב | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

ביקורת חריפה על מפקד מחוז תל אביב: "המודיעין דיבר על כאוס ורצח, הוא לא נערך כראוי"

בתוך כך, גורמים במשטרה תקפו את מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, ואמרו לחדשות 13 כי "המודיעין דיבר על כאוס ורצח. הוא לא נערך כראוי". לפי אותם גורמים, "המפכ"ל הבין שהמשטרה איבדה שליטה - ולקח את הפיקוד מניצב עמר". כמו כן, במשטרה מתכוונים לצאת למבצע סגירת חמארות ועסקים ללא רישיון.

מטעמו של המפכ"ל שבתאי נמסר כי הוא "שב ומדגיש כי מפקד מחוז ת"א פיקד על הכוחות בשטח וקיים ההערכות מוקדמת שכללה עיבוי כוחות בשטח, מעצרי מנע, הידברות עם ראשי הקהילה והסברה לציבור לקראת המחאה. צר לנו כי גורמים עלומי שם חסרי אחריות פוגעים בשמו הטוב של מפקד מחוז תל אביב, שהוא קצין משטרה בעל ניסיון עתיר וידע רב בניהול כוחות בכל תרחיש אפשרי. המפכ"ל שוחח היום מספר פעמים עם מפקד המחוז והיה יחד איתו שעות ארוכות בחפ״ק המשטרה בתחנת שרת, וראה מקרוב את תפקודו ברגעים הקריטיים - תפקוד שהביא להרגעת הרוחות והשבת הסדר לרחובות דרום ת"א".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2309021650' autoplay='0' credit='' desc='המפכ"ל לחדשות 13: "אירוע קיצוני וחריג"' poster='' kid='1_l5ttrmjo' duration='141']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2302091852' autoplay='0' credit='' desc='המפכ"ל באיכילוב: "גורמים מחוץ למדינה תזמנו את האירוע"' poster='' kid='1_eay2kjr9' duration='206']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2302091706' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד ממצלמות אבטחה: אבנים על מסעדה בדרום ת"א' poster='' kid='1_q57h6aod' duration='151']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309021536' autoplay='0' credit='' desc='מנהל איכילוב פרופ′ רוני גמזו: "לא זוכר אירוע כזה"' poster='' kid='1_r05fei9w' duration='115']

מכתב האזהרה שנשלח למשטרה
מכתב האזהרה שנשלח למשטרה
ונדליזם בתל אביב
ונדליזם בתל אביב | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90
נזק למסעדה בדרום תל אביב
נזק למסעדה בדרום תל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
ניידת משטרה שנפגעה בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

סיגל קוק אביבי, פעילת זכויות אדם, סיפרה כי ניסתה לבטל את האירוע בשגרירות ופנתה לשר הפנים משה ארבל ולמשטרה: "אמרנו שהכנס הזה יעורר מהומה רבתי. אמרתי להם שיגיעו אוטובוסים מכל מיני מקומות בארץ. המשטרה ידעה בוודאות. שלא יגידו שהם לא ידעו. הם ידעו. הייתה אפשרות למנוע את זה. לא קיבלתי תשובה מהשר, אלא מראש המטה שלו. הוא אמר לי לחייג למשטרה. אמרתי לו שפניתי למשטרה".