דרעי בריאיון ראשון לאחר הפיטורים: "בקרוב אחזור לשולחן הממשלה"

יו"ר ש"ס התראיין לראשונה מאז פוטר מתפקידיו כשר הבריאות והפנים ותקף את החלטת בג"ץ ("אין עוד מדינה דמוקרטית בעולם שקיימים בה הדברים הללו"), לא הביע צער ("אין לי על מה לעשות חשבון נפש") ומאמין שיחזור בקרוב לממשלה: "מעריך שבעוד מספר שבועות"

זמן צפייה: 19:19

חבר הכנסת ויושב ראש תנועת ש"ס אריה דרעי, התראיין הערב (חמישי) לראשונה מאז פוטר מתפקידתו כשר הבריאות והפנים ביום ראשון האחרון לאחר פסיקת בג"ץ על פסילת מינויו, ואמר כי כבר בקרוב הוא יחזור לשולחן הממשלה.

אתה עוד תחזור לשולחן הממשלה והקבינט - או שאתה יודע בכנות שזה נגמר? 
"בעזרת השם, בקרוב. ראשי הקואליציה וראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, הם מבינים שחייבים לתקן. ידעו שאני הולך להיות שר בכיר בממשלה, הצביעו לי. ששופטים בבית המשפט העליון יגידו למצביעי ש"ס 'הצבעתם לאריה דרעי בשביל הכנסת, לא בשביל הממשלה'? זה כמו להגיד למצביעי ש"ס 'חוסר סבירות קיצונית שהצבעתם ש"ס, השתגעתם שאתם מצביעים ש"ס'. אנחנו לא אנרכיסטים, אנחנו מכבדים את החוק, ולכן לא הייתה לי ולא לראש הממשלה אפילו שנייה של מחשבה שלא לכבד את פסק הדין של בית המשפט עליון. קיימנו אותו, אבל אנחנו נתקן אותו".

אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו
אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קשה להתווכח עם התרומה שלך בקבינט גם בשנים האחרונות, אבל יכול להיות שאריה דרעי האדם לא עוצר באדום?

"אין אזרח במדינת ישראל שאם היו עושים לו את הבדיקה שעשו לי במשך שש שנים שלא היה יוצא בעבירות כאלו של אי דיווח. אין אחד כזה. אין לי על מה לעשות חשבון נפש, חשבון נפש אני עושה עם עצמי, כלפי ריבון העולמים".

"למה מגיעים לי כאלו ייסורים גדולים של שש שנים של עינוי דין לי ולמשפחתי ובסוף לגמור עם עבירות שהשופט אומר לך שהן בסף התחתון. על מה אני צריך להתנצל? הם צריכים לבקש ממני סליחה, מחילה וכפרה. שש שנים של רדיפה מוחלטת, בושה וכלימה. תתביישו, תגידו 'טעינו'. אחר כך אתם מתפלאים שיש חוסר אמון במערכת שלטון החוק? היו חשדות - תבדקו אותם. לא הפרעתי, באתי מתי שביקשתם, עניתי על כל השאלות. אבל כשאתה רואה שאפילו עכברון לא נולד מזה - תגידו סליחה".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושר הפנים והבריאות אריה דרעי
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושר הפנים והבריאות אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג / פלאש 90

אתה אומר "אנחנו לא אנרכיסטים", ומצד שני אתה אומר שתיגע ברפורמה בצורה שתטיב איתך. זה נראה לך ראוי? 

"בית המשפט העליון לא פסל אותי מבחינה משפטית, מבחינה חוקית, הוא אמר שאין שום חוק שפוסל אותי. הוא פסל אותי על סבירות. שבעה שופטי בית המשפט העליון אומרים שהסבירות שלהם, חוסר הסבירות הקיצונית של ראש הממשלה, אגב לראש הממשלה יש את היועצת המשפטית לממשלה שלא אמרה לו אפילו ברמז שמדובר בחוסר סבירות קיצונית, איך ראש הממשלה צריך לדעת כזה דבר? ארבעה שופטי בית המשפט העליון אמרו שזה לא חוסר סבירות - אז דווקא ראש ממשלה צריך לפעול מחוסר סבירות?".

"השופטים אומרים שהם לא יכולים לפסול אותי מבחינה חוקית, על פי בחינה חוקית אני יכול להיות שר. מה כן חוסר סבירות קיצונית? להיות נגד 400 אלף איש שרצו שאהיה שר, אין עוד מדינה דמוקרטית בעולם שקיימים בה הדברים הללו".

חבר הכנסת אריה דרעי נואם בישיבת הסיעה של ש''ס
חבר הכנסת אריה דרעי נואם בישיבת הסיעה של ש''ס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהי הסבירות הזאת - של המזרחים? של מצביעי ש"ס? שאדם שהורשע בפלילים שלוש פעמים יכול לכהן כשר? זו הסבירות שאתה מדביק להם? 

"סבירות של הציבור הנאור. הזכות הראשונה של הדמוקרטיה היא שהציבור בוחר את הנציגים שלו. אף אחד לא הסתיר מהם משהו. הכל היה גלוי לפניהם. הרי אי אפשר לבסס הכל על עבירות מינוריות - אז לוקחים את פרשת בראון-חברון, שלא הגיעה לבית המשפט בכלל".

מה ההבדל בין אריה דרעי לאברהם הירשזון, לאהוד אולמרט, לנעמי בלומנטל, לשמעון שבס - למה במקרה שלהם זה בסדר ואצלך זו רדיפה?

"שמישהו מהם יעמיד את עצמו לרשות הציבור וייבחר - אף אחד לא תומך בהם. זה ההבדל. הציבור לא טיפש, קול המון כקול שדי. אם הציבור רואה בך ראוי - בגלל שהוא חושב שמה שהדביקו לך זה לא נכון, זה לא נתפס לו הדברים הללו - הם יודעים מה המעשדים שלך, הם יודעים את הלב שלך, הם יודעים מה הרצון שלך. הם יודעים שאתה היחיד שיכול לייצג אותם בצורה אמיתית. כשהציבור אומר את שלו ובא בית המשפט ואומר 'אתם בחרתם בו לכנסת, אתם לא בחרתם בו לממשלה' - אתה מבין מה זה אמירה כזאת?".

"אני מאמין באמונה שלמה שהשופטים חושבים שזה חוסר סבירות. אבל עם כל הכבוד אני אומר להם - במחילה מכם, החוסר סבירות שלכם הוא לא יותר חשוב מהחוסר סבירות של הציבור. ההפך בשביל זה הולכים לבחירות. הציבור אמר את שלו - אז תתאפקו ותשתקו".

מחאה מחוץ לבית המשפט העליון בעת דיון בג''ץ דרעי
מחאה מחוץ לבית המשפט העליון בעת דיון בג''ץ דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המהלך של החזרה שלך הוא לא רק פוליטי, הוא גם מוסרי - למה שיקרת לבית המשפט שאתה לא תחזור לחיים הפוליטיים? 

"מעולם לא שיקרתי לבית המשפט. זה השקר הגדול ביותר. למה כשרצתי לכנסת אף אחד לא צעק שאני מפר הבטחות? למה לא הזהירו את ציבור הבוחרים שלנו המסכנים? יום אחרי הסדר הטיעון עשיתי מסיבת עיתונאים ואמרתי שאני לא פורש, אני אמשיך להיות יושב ראש תנועת ש"ס".

אבל אתה יושב באולם ואתה שומע את השופט אומר "כל החושש מהנאשם ופגיעתו בקופה הציבורית יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא ייגע עוד בצורכי ציבור הכרוכים בתחום הכלכלי וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית",  ואתה לא אומר, אדוני השופט, זה לא מה שהתכוונתי?

"שאלה טובה מאוד, כן? לא שמעתי את מה שהשופט אמר. אני אומר לך את האמת. אני הייתי מאוד בהתרגשות, בכל זאת זה מעמד, אתה בא לגזר דין, אני ידעתי שבא הסדר סגור שאומר שאני פורש. אני הרי באתי לא כחבר כנסת. ואם הייתי מקשיב, אז
יכול להיות".

אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ
אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתה מצטער שהלכת להסדר הזה?

"אני יהודי מאמין. הכול מהשמיים. אני גם התייעצתי עם רבנים. אני לא רציתי את ההסדר הזה. אני לא מאחל את מה שאני עברתי ומה שהמשפחה שלי עברה. מה לא עשו ממני? גנב, מושחת, כל העבירות הכי חמורות שיכולות להיות. אני שותק שש שנים,
עובד במשרדים, ממשיך להוביל את תנועת ש"ס להיות הסיעה הטובה ביותר בכנסת, אשתי והילדים מתביישים לצאת מהבית. בבתי הספר שלה כל התורמים שלה ברחו לה, נהרסו כל המוסדות שלה, - ואנחנו שותקים".

עוד דבר שעשית, לא עברת דרך יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית כי כנראה שוב חששת שייקבע קלון. אז כשאני רואה את ההתנהלות שלך, לא נותר לי אלא להבין שאתה עצמך חושב שיש קלון.

"לא היה שום טריק שבעולם בעניין הזה כאן. זה היה מחושב כדי לא להתעמת עם מערכת המשפט. כשמאיימים עליך, אחרי שש שנים של עינוי דין מאיימים עליך שאם לא תגיע להסדר, יגישו נגדך עבירות מיסוי חמורות ותלך חמש שנים לבית המשפט, כש-95 אחוז ממי שנכנס לבית המשפט יוצא מורשע בגלל שהשופטים, כולם כמעט, מגיעים מהפרקליטות, אז תבין למה אסור ללכת לבית משפט".

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אבל יכולת להישאר בהסדר הזה ועדיין לאפשר לבית המשפט לפסוק בסוגיה הזאת. אתה פשוט בחרת להתפטר מהכנסת.

"אין ספק שהשופט הרבסט, אם היה נדרש להכריע קלון, הוא היה מכריע שאין בזה קלון, לפי כל האמירות שהוא אמר שמה".

אשתך חשבה שהעיתוי של היציאה עם הרפורמה של יריב לוין יום לפני הדיון שלך בבג"ץ פגע בך. אתה חושב כמוה?

"זה לא היה משנה את פסק הדין. אני גם לא כועס. אני אגיד לך מה. זה פגע בי ואני אגיד לך במה זה פגע בי, שחשדו בי, מה שאתה שואל אותי עכשיו, שכאילו אני יזמתי את הדבר הזה, לאיים על בית המשפט, וזה באמת פגע בי. אני לא ידעתי מזה, הייתי רחוק מזה. אתה שואל אותי אם אני כועס עליו? לא. אתה יודע למה?  הוא כל כך מתוק, יריב, הוא באמת לא פועל מתוך שיקולים, אין לו שום אינטרסים פוליטיים. אני מכיר אותו 20 שנה, כל הזמן הוא ישן וקם ואוכל על הרפורמה הזאת. הוא מאמין בזה באמונה שלמה, לא משנה אם הוא צודק או לא צודק. לכן הוא עשה את זה בתום לב".

נתניהו, דרעי ולוין
נתניהו, דרעי ולוין | צילום: רויטרס

בקרוב, בשבועיים הקרובים, בחודש הקרוב, בחצי השנה הקרובה, נקרא לך "השר אריה דרעי", "ראש הממשלה החליפי אריה דרעי"? לאן אתה שואף?

"אני יושב ראש תנועת ש"ס, אני חבר כנסת של ש"ס, אני מעריך. לא יודע להגיד לך זמן, אני לא אגיד לך זמן, שבועות, יותר, אני אחזור בחזרה להיות שר".